مشعل سینمای جوان برازجان خاموش شد

بعد از 6 دهه و به دلیل فرسودگی تجهیزات فنی

مشعل سینمای جوان برازجان خاموش شد



سینما به عنوان یک عنصر هویتی، نقشی مهم در ارتقای کیفیت زیست اجتماعی ایفا می‌کند اما درک نادرست مسؤولان در قبال آن، این مقوله را به عنوان یک مساله اجتماعی با بحران روبه‌رو کرده‌است. بخش بسیاری از خاطره جمعی شهروندان با سینما معنا پیدا می‌کند که در کنار تعطیلی مداوم آن، تلخی این روزها را دو چندان کرده‌است. سینما حال خوبی ندارد، تعطیلی‌های مداوم و رهاسازی سینماها در شرایط کرونایی، معیشت اقتصادی سینماداران و کارکنان سالن‌های سینمایی را در بدترین شرایط خود قرار داده‌است. با این حال وضعیت سینماها در شهرستان‌ها بیش از پیش نگران‌کننده شده‌است.
سینما جوان برازجان به عنوان تنها سینمای فعال شهرستان 250هزار نفری دشتستان که به همت و تلاش مدیران انجمن سینمای جوانان دفتر برازجان و با تجهیز سالن 105نفره همایش این دفتر به سیستم‌های فنی صوتی و تصویری از اسفند 94 فعالیت خود را بعد از وقفه‌ای 20ساله شروع کرده‌بود پس از پنج سال به دلیل فرسودگی تجهیزات فنی و تصویری و واگذار نشدن اعتبار لازم برای نوسازی و تامین تجهیزات پیشرفته از ادامه فعالیت بازماند تا تنها مشعل فعالیت‌های فرهنگی در مرکز شهرستان دشتستان خیلی زودتر از آنچه فکر می‌شد رو به خاموشی بگذارد.
اگر چه در خلال فعالیت پنج‌ساله این سینما و با پیگیری‌های شهرام سلیمی فرد، مدیریت وقت سینما، نیازهای اساسی همچون بهبود کیفیت تجهیزات صوتی و تصویری و تامین امکانات رفاهی مورد نیاز شهروندان تا حدودی انجام شد اما این تلاش‌ها هم برای ادامه فعالیت سینما کفایت نکرد.
سینما جوان برازجان با ظرفیت 105صندلی که تا آخرین روزهای اسفند  98 به کارش ادامه می‌داد، با اکران همزمان فیلم‌های سینمایی روز ایران و جهان در چهار سئانس و بعضا به درخواست علاقه‌مندان تا شش سئانس در روز موجب استقبال مردم و حضور پرشور خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان زیادی شده‌بود. سابقه سینما در برازجان به دهه30 و نمایش فیلم‌های آن‌روز در سینمای تازه تاسیسی که در خیابان جمهوری اسلامی فعلی توسط شخصی به نام بهزادی اداره می‌شد، برمی‌گردد که با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت این سینما ادامه داشت و نهایت در اواسط دهه 70 مشکلات متفاوت برای همیشه چراغ این سالن سینما را خاموش کرد.
به گفته حمید علیزاده، رئیس انجمن سینما جوان برازجان، استفاده هر روزه تجهیزات الکترونیک و فنی سینما با وجود گذشت پنج سال از عمر مفید آنها موجب فرسودگی و مستهلک‌شدن شد اما به دلیل شرایط حاد کنونی و با بررسی کارشناسان و اعمال برخی تنظیمات سینما جوان، توانست به فعالیت خود ادامه دهد اما در اواسط اسفندماه 98، کمبود‌ها و دیگر مشکلات شرایط نگهداری در کنار استهلاک تجهیزاتی که سالانه باید به‌روزرسانی شوند، زخمی کاری بر پیکره سینمای جوان زد و آن ‌را به تعطیلی کشاند.
این اتفاق نگران‌کننده در حوزه فرهنگی و اجتماعی در لابه‌لای خبرهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماهای کل کشور از دیده‌ها پنهان ماند؛ موضوعی که باعث خاموشی چراغ تنها سینمای برازجان شد و پیگیری مدیران سینما از مسؤولان شهرستان و دستگاه‌های استان برای تامین و تخصیص اعتبار لازم برای تجهیزات فنی و راه‌اندازی آن همچنان بدون نتیجه باقی مانده‌است. مصوبه اعتبار 200میلیون تومانی که برآورد اولیه برای راه‌اندازی سینما در سال 98 بود تامین نشد تا در سایه تورم و مشکلات بودجه‌ای، چراغ این سینما برای همیشه خاموش شود و حالا بعد از 60 سال مردم شهرستان برازجان با سالن سینما خداحافظی کرده‌اند و معلوم نیست کی دوباره چراغ یک سینمای پویا در شهر روشن شود.