سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا

سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه

 سخنان دیروز رهبری، حاوی نکات بسیار پراهمیتی در زمینه تلاش و نیرنگ آمریکا برای حضور نامشروع خود در منطقه و البته با تغییر شکل و صورتی متفاوت بود. این سخنان در آستانه ایام حج، در مقطعی بسیار‌مهم و حساس بیان شد؛ از این نظر که آمریکا شکست‌های پی‌درپی در نقاط مختلف جهان و به‌خصوص در منطقه را به تلخی تجربه کرده و از این نظر ارائه این پیام حائز اهمیت دو چندان است. اتفاقی که در افغانستان افتاد صرف‌نظر از تحلیل‌های گوناگونی که در این موضوع و ابعاد پیچیده آن وجود دارد، حاوی این نکته مهم است که آمریکا پذیرفت در افغانستان شکست خورده است. اعترافی که از سوی برخی مقامات آمریکا و کاخ‌سفید به‌صراحت اعلام شد. آنچه در عراق،‌ سوریه، یمن و لبنان نیز می‌گذرد همه نشان‌دهنده آن است که شرایط منطقه به نحو بارزی به ضرر آمریکا تغییر پیدا کرده است.
از روزی که بیداری اسلامی شکل گرفت، سیاست آمریکا در منطقه با سد محکمی مواجه شد. آمریکا برای حفظ منافع نامشروع خود از چند مسیر حرکت می‌کند. ایجاد پایگاه‌های متعدد در منطقه، صدور سرسام‌آور کالاهای نظامی به کشورهای منطقه که به مراتب بیش از نیاز درهای خود را برای صادرات آمریکا باز کرده‌اند، از جمله رویکردهای آمریکا در منطقه است. از سوی دیگر، ایالات متحده تلاش می‌کند با تحت تاثیر قرار دادن برخی کشورهای مرتجع به گونه‌ای رفتار کند تا سیاست آنها عملا در خدمت منافع آمریکا قرار بگیرد. اقدام دیگر آمریکا، تقویت و حمایت همه جانبه از رژیم‌صهیونیستی به عنوان یک عنصر ناسازگار در منطقه و مقابله تمام عیار با مقاومت اسلامی چه در عراق و چه در یمن یا در لبنان و سوریه است. ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش برای مشغول کردن کشورهای منطقه و برهم زننده ثبات و امنیت رویکرد دیگر آمریکاست. بر این اساس برای مقابله با سیاست‌های ضدانسانی آمریکا، مقاومت اسلامی و فشرده کردن صفوف آنان از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه کشورهای اسلامی قرار گیرد. در کنار آن، افشای این سیاست‌ها برای افکار عمومی که با آگاهی از این سیاست‌ها صفوف خود را فشرده‌تر کرده و بر مقاومت خود بیفزایند. همچنین باید تلاش شود با تدابیر لازم جلوی شیطنت و آتش‌افروزی‌های رژیم‌صهیونیستی گرفته شود.
 ایام حج گر چه به صورت محدود برگزار می‌شود اما فرصتی گرانبهاست تا پیام حیاتبخش اسلام برای احیای عظمت و سربلندی امت اسلامی برای جهانیان اعلام و به گوش آنها رسانده شود. پیام رهبر معظم انقلاب حاوی این نکات و در این جهت به‌خوبی ایفای نقش و وظیفه
کرده است.