امروز  31 جولای

امروز 31 جولای

۱۹۲۸
هالینا کونوپاکا از لهستان در المپیک 1928 آمستردام با پرتابی به طول 62/39 متر رکورد پرتاب دیسک جهان را شکست و اولین ورزشکار طلایی تاریخ لهستان در المپیک لقب گرفت. کونوپاکا پس از بازنشستگی از دو‌و‌میدانی به نویسندگی و شاعری پرداخت. او که پس از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده مهاجرت کرده بود سال 1989 و در 88‌سالگی در فلوریدا درگذشت.




۱۹۳۶
کمیته بین‌المللی المپیک توکیو را در رقابت با شهرهای بارسلون، رم و هلسینکی به عنوان میزبان المپیک 1940 معرفی کرد. البته یک سال بعد و با آغاز جنگ دوم ژاپن و چین در ژوئن 1937، میزبانی المپیک از توکیو سلب و به هلسینکی واگذار شد. هرچند با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939، المپیک برای دو دوره متوالی لغو شد.


۱۹۴۸
هریسون دیلارد آمریکایی با قهرمانی در دوی 100 متر به عنوان سریع‌ترین مرد المپیک لندن شناخته شد. نکته جالب آن قهرمانی این بود که دیلارد و هموطنش بارنی هر دو با زمان 10/3 ثانیه از خط پایان گذشتند و برای اولین‌بار در تاریخ، داوران از سیستم فوتو فینیش، برای تعیین فرد پیروز استفاده و پس از بازبینی تصاویر، دیلارد را به عنوان قهرمان معرفی کردند.



۱۹۷۶۱۰۷۶
وقتی رقابت‌های دوی ماراتن المپیک 1976 آغاز شد، ولادیمیر سرپینسکی، دونده آلمان‌شرقی ورزشکاری ناشناخته بود، اما پس از 2 ساعت و 9 دقیقه دویدن، همه نگاه‌ها را در ورزشگاه المپیک مونترال به ساق‌های خود دوخت و با ثبت یک رکورد جدید برای المپیک و در شرایطی که 50 ثانیه از رقیب آمریکایی‌اش جلو بود از خط پایان گذشت و مدال طلای دوی ماراتن را به گردن آویخت.




۱۹۹۲
استخر روباز شهر بارسلون، با ثبت این 3 رکورد جهانی جدید در شنای المپیک، یک شب فراموش‌نشدنی را سپری کرد: کیران پرکینس از استرالیا در شنای 1500 متر (14 دقیقه و 43 ثانیه و 40صدم ثانیه)، تاماش دارنی از مجارستان در 200 متر کرال‌پشت (یک دقیقه و 59 ثانیه و 36 صدم ثانیه) و یانگ وینی از چین در 50 متر آزاد زنان (24 ثانیه و 79 صدم ثانیه)



۲۰۱۲
مایکل فلپس آمریکایی پس از آن‌که در رقابت‌های 4در 200 متر آزاد تیمی به مدال طلا دست یافت به بزرگترین ورزشکار تاریخ المپیک تبدیل شد. آن مدال نوزدهمین مدال المپیک فلپس و پانزدهمین مدال طلای او در رقابت‌های المپیک به حساب می‌آمد تا از لاریسا لاتینینا ژیمناست شوروی سابق که 18 مدال المپیک داشت، پیشی بگیرد. فلپس هم اکنون با 28 مدال رکورددار است.