نقش تغذیه  در کاهش شدت کرونا

بررسی‌ها نشان می‌دهد پیروی از رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های زیادی مؤثر باشد

نقش تغذیه در کاهش شدت کرونا

تغذیه همیشه به‌طور مستقیم بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد. مصرف برخی مواد غذایی باعث بهبود وضعیت جسمی و مصرف برخی دیگر نتیجه عکس داشته و تأثیری منفی به‌جا می‌گذارد. در سال‌های اخیر گرایش به گیاهخواری افزایش یافته و بسیاری از افراد تمایل خود را به مصرف مواد گوشتی از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند با پروتئین‌های گیاهی، بدن سالم‌تری داشته باشند. در دوران همه‌گیری کرونا هم حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون نوع تغذیه مطرح شده و عده‌ای معتقدند مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند مانع ابتلا به کرونا شود. پیروی از رژیم غذایی سالم در دوران همه‌گیری می‌تواند توانایی پیشگیری، مبارزه با عفونت‌ها و بهبودی ناشی از آنها را افزایش دهد. با وجود این‌که هیچ مکمل غذایی نمی‌تواند از بروز عفونت کووید-19 جلوگیری کند اما داشتن یک رژیم غذایی سالم در تقویت دستگاه ایمنی بدن مؤثر است.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد تغذیه مناسب احتمال ابتلا به مشکلاتی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. در نوزادان، داشتن یک رژیم غذایی سالم به‌معنای تغذیه با شیر مادر در شش‌ ماه نخست است که با ورود مواد مغذی و بی‌خطر به‌عنوان مکمل شیر مادر از پنج‌ماهگی تا دو سالگی یا بیشتر کامل می‌شود. برای کودکان خردسال یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد و نمو آنها ضروری است و سالمندان هم می‌توانند با رعایت رژیم غذایی زندگی سالم‌تر و فعال‌تری داشته باشند.
 گیاهخواری و ماهی‌خواری
بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از گیاهخواران که اغلب از خوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی سر باز می‌زنند، کار چندان اشتباهی نمی‌کنند و این اقدام برای سلامتی آنها مفید است. محققان متوجه وجود ارتباطی میان رژیم غذایی و کووید-19 شده‌اند؛ به این شکل که افرادی که از غذاهایی بر پایه گیاهی استفاده می کنند، 73 درصد کمتر از کسانی که از رژیم‌های غذایی حیوانی مصرف می‌کنند به کرونا مبتلا می‌شوند. در این میان، گروهی از افراد هم ماهی‌خوار هستند به‌طوری‌که پروتئین اصلی موجود در رژیم غذایی آنها ماهی است و غیر از این پروتئین، ماده پروتئینی دیگری مصرف نمی‌کنند. افراد ماهی‌خوار هم 59 درصد کمتر با خطر ابتلا به کرونا مواجه‌هستند.
محققان شماری از افراد را مورد مطالعه قرار دادند که در عادت‌های غذایی خود 10 گروه رژیم را شامل رژیم کامل غذایی، رژیم کتوژنیک، رژیم مدیترانه‌ای، رژیم گیاهخواری و رژیم ماهی‌خواری گنجانده بودند. در این رژیم‌ها گوشت‌های قرمز و سفید به‌کلی حذف می‌شود. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌تواند در برابر ابتلا به کووید-19 مانند یک سد عمل کند. البته هنوز به‌درستی مشخص نیست چرا افرادی که از غذاهای دریایی و گیاهی استفاده می‌کنند در دوران همه‌گیری کرونا وضع مناسب‌تر و بهتری دارند.
 لزوم کاهش مصرف گوشت قرمز
بسیاری از محققان بر این باورند که ویروس‌هایی مانند کرونا به‌دلیل مصرف گوشت حیوانات در میان انسان‌ها شیوع می‌یابد. یکی از راه‌های طبیعی برای جلوگیری از بروز همه‌گیری بعدی، کاهش تقاضا نسبت به فرآورده‌های حیوانی است. همین امر باعث شده تا توجه و گرایش بسیاری از مردم جهان به رژیم‌های گیاهی و اهمیت گیاهان در پیشگیری از ابتلا به کرونا افزایش یابد. بنابراین محققان به افراد توصیه می‌کنند با ایجاد تغییر در سبک زندگی بتوانند تا حدودی از شر این ویروس رها شوند.
 با کربوهیدرات و پروتئین بالا، کرونا می‌گیرید
به گزارش سازمان ملل متحد، با رواج پیروی از رژیم‌های غذایی گیاهی، 30 درصد کل دنیا از اين سیاست غذایی استفاده می‌کنند؛ از این‌رو شمار افرادی که به استفاده از رژیم‌های غذایی رو می‌آورند، در حال افزایش است. متخصصان حوزه سلامت بر این باورند که رژیم‌های گیاهخواری و ماهی‌خواری، خطر ابتلا به نوع متوسط یا شدید کرونا را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که رژیم‌ غذایی آنها حاوی کربوهیدرات پایین یا پروتئین بالا‌ست، بیشتر در معرض ابتلا به نوع متوسط تا شدید کرونا قرار دارند. محققان مطالعات خود را روی شش کشور اروپایی انجام داده‌اند. زمانی که صحبت از بهترین رژیم غذایی برای محافظت از بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود، داده‌های باکیفیت و دقیقی در دسترس نیست. در انتخاب نوع رژیم غذایی مناسب، صرفا نام آن اهمیت ندارد؛ به‌عبارتی نام گیاهخواری یا ماهی‌خواری الزاما به‌معنای سالم ‌بودن رژیم نیست و از همه مهم‌تر، نوع مواد غذایی است که در آن رژیم مصرف می‌شود. درست است که به‌گفته محققان، انتخاب رژیم گیاهخواری و ماهی‌خواری می‌تواند از شما در برابر ابتلا به نوع متوسط یا شدید کرونا جلوگیری کند اما بر این نکته هم تأکید می‌کنند که اگر رژیم غذایی دیگری در پیش گرفته‌اید، الزاما مجبور به تغییر آن نیستید. داشتن فعالیت بدنی، استفاده از رژیم غذایی سالم و کنترل وزن بدن در حد متعادل نه‌تنها از شما در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها محافظت می‌کند، بلکه شامل پیشگیری از کووید- 19 هم می‌شود. در یک رژیم غذایی سالم که بتواند از شما در برابر کووید محافظت کند، می‌توان از سبزیجات، میوه، حبوبات، دانه‌های خوراکی و غلات کامل نام برد. محققان توصیه می‌کنند در مصرف چنین رژیم‌های غذایی از مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده که سرشار از مواد قندی، نمک و چربی است، خودداری کنید.
منابع: Hindustantimes و Nypost