قطعى برق و نگرانى از  خرابی مواد غذایى در یخچال

قطعى برق و نگرانى از خرابی مواد غذایى در یخچال

با گرم‌شدن هوا در تابستان و با وجود قطعی برق، با رعایت چند نکته ساده، دیگر نگران فاسد شدن موادغذایی موجود در یخچال و فریزر نباشید. شما می‌توانید در زمانی که برق دارید، در چند ظرف فلزی آب ریخته و با قراردادن در فریزر و تهیه یخ،  هنگام قطعی برق و با وجود این یخ‌ها به سردتر ماندن محیط یخچال و فریزر کمک کنید و همچنین در این شرایط برای تهیه آب خنک نیز مشکل نداشته باشید. بنابراین قبل از قطعی برق، بسته‌های ژل یخی بخرید یا یخ تهیه کنید تا هنگام قطعی احتمالی برق یک نجات‌دهنده واقعی باشد و عمر مواد غذایی فاسد شدنی یخچال و فریزر را افزایش دهد.
فضای فریزر را با یخ‌ها و مواد غذایی پر کنید، چون یک فریزر کاملا پر، در زمان قطعی برق تا دو روز سرما را حفظ می‌کند، در صورتی‌که یک فریزر نیمه‌پر مواد غذایی را تا یک روز سرد نگه می‌دارد. می‌توانید با خرید یک دماسنج معمولی و ارزان، در زمان قطعی برق و قراردادن آن در یخچال و با بررسی دمای داخلی یخچال و فریزر، با اطمینان از مواد غذایی خود استفاده کنید.
بعد از وصل‌شدن برق، اگر همچنان بلورهای کوچک یخ روی مواد غذایی موجود در فریزر مانده است یا مواد غذایی در دمای 4درجه سانتی‌گراد یا کمتر باقی مانده‌اند، از سلامت آنها مطمئن شوید و دوباره آنها را منجمد کنید اما بهتر است هر چه زودتر آنها را مصرف کنید.
غذاهای فاسد شدنی باید در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد باشند، زمانی که در دمای بالاتر از این قرار داشته باشند محل تولید باکتری‌های مضر و بیماری‌های ناشی از غذا مانند سالمونلا و... می‌شوند.
اگر قطعی برق تا حدود چهار ساعت طول کشید، استفاده از غذاهای درون یخچال مشکلی ندارد و بعد از چهار ساعت غذاها شروع به گرم‌شدن و رشد باکتری‌ها می‌کنند.آخرین و مهم‌ترین نکته در زمان قطعی برق این است که از بازکردن پی‌درپی در یخچال و فریزر خودداری کنیم.
این نکته در زمان‌های عادی نیز حائز اهمیت است و به طولانی‌ماندن عمر یخچال و غذاهای داخل آن کمک می‌کند و در زمان قطعی برق نیز اگر در فریزر باز نشود، مواد غذایی تا دو روز سالم باقی می‌ماند و غذاهای داخل یخچال تا چهار ساعت سالم می‌مانند البته این به شرط استانداردبودن یخچال شماست.