نکات کلیدی برای  افزایش ماندگاری انگور

نکات کلیدی برای افزایش ماندگاری انگور

 انگور از میوه‌های پرطرفدار فصل تابستان است. از نکات مهم برای نگهداری انگور حفظ بافت ترد آن طی نگهداری است. درواقع اغلب ما دوست داریم انگور تا زمان مصرف، بافت ترد خود را حفظ کند. در ادامه چند نکته کلیدی برای نگهداری هر چه بهتر انگور را بررسی می‌کنیم:
در زمان خرید، انگورهایی را بخرید که اتصال محکمی به خوشه دارند. انگورهایی که به‌راحتی از خوشه جدا می‌شوند بیش‌ازحد رسیده‌اند و ماندگاری کمتری دارند. اگر دسترسی به باغ‌های انگور دارید می‌توانید از انگورهایی که به‌تازگی چیده شده‌اند خریداری کنید. از خریدن انگورهایی که دارای نقاط تیره در سطح خود هستند پرهیز کنید. یکی دیگر از نکاتی که در زمان خرید می‌توانید به آن توجه کنید بوی انگور است. انگورهایی که بیش‌ازحد رسیده‌اند دارای بویی شبیه سرکه و ترشیدگی هستند که به دلیل تخمیر قند است. این انگورها ماندگاری بسیار پایینی دارند و مزه خوشایندی ندارند. علائم کپک‌زدگی به‌خصوص کپک‌های سفید در محل اتصال خوشه به حبه باید موردتوجه قرار گیرد زیرا این قبیل کپک‌ها خیلی سریع به حبه‌های سالم نیز منتقل می‌شوند.
برای نگهداری انگور، بهتر است کل محموله انگور خریداری‌شده شسته نشود و بقیه آن در بسته‌بندی و به‌صورت نشسته در یخچال قرار گیرد. بهترین شرایط برای نگهداری انگور محل خنک با رطوبت نسبتا بالاست تا انگور آب خود را از دست ندهد. دمای حدود صفر درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 90تا95درصد بهترین شرایط برای نگهداری انگور محسوب می‌شود. به همین علت بهتر است انگورهای نشسته را در سردترین نقطه یخچال قرار دهید(قسمت عقبی که خنک‌تر است). در صورتی که انگور را قبل از نگهداری در یخچال بشویید، وجود آب اضافی احتمال کپک‌زدن را افزایش می‌دهد. بهتر است انگور در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری شود اما در عین حال جریان هوا نیز در اطراف آن برقرار باشد. به این معنی که بسته‌بندی چندان محکم و غیرقابل نفوذ نباشد؛ بنابراین توصیه نمی‌شود انگورها را در کیسه‌های زیپ‌دار نگهداری کنید.
هر روز انگورهای موجود در یخچال را بررسی کنید و حبه‌هایی را که دچار کپک‌زدگی، تغییررنگ و تغییر حالت شده‌اند، جدا کنید.
انگور را در یخچال در کنار موادغذایی بودار مثلا برخی سبزیجات نگهداری نکنید زیرا بسیار مستعد جذب بو است.
انگورها را حداکثر در 5تا10روز مصرف کنید و قبل از مصرف، انگورها را کاملا با آب سرد بشویید تا باکتری‌های سطحی و بقایای آفت‌کش‌ها از سطح میوه شسته شود.