تراژدی در بُنواسحاق

ریزش آوار، جان 4 پسر دانش‌آموز را گرفت

تراژدی در بُنواسحاق

ریزش دیوار محل گودبرداری ساختمان در یکی از روستاهای چابهار‌، جان چهار پسر دانش‌آموز را گرفت. این کودکان برای بازی به محل گودبرداری رفته بودند که گرفتار آوار شدند و تراژدی در روستای بنو اسحاق رقم خورد. در این حادثه همچنین 3پسر دانش‌آموز دیگر مصدوم شده که 2نفر از آنها از بیمارستان ترخیص شده و نفر سوم تحت درمان است. پس از این حادثه استاندار سیستان و بلوچستان تیم حقیقت‌یاب برای مشخص شدن علت حادثه را تشکیل داد و راهی محل ریزش آوار کرد.
 ساعت 10 صبح یکشنبه
دوم آبان 1400
بچه‌های روستای بُنو‌اسحاق بازار برای بازی در گودالی که یکی از اهالی برای ساخت خانه‌ای حفر کرده بود، جمع شدند. سال‌هاست آنها منتظر تکمیل پارک بازی روستا هستند که فقط جانمایی شده است. صدای خنده بچه‌ها محل گودبرداری را پرکرده بود اما ناگهان صدای ریزش آوار و بعد از آن جیغ و فریاد بچه‌ها خبر از حادثه‌ای تلخ داد. دو نفر از بچه‌ها خود را به‌سختی از گودال بیرون کشیده و با داد و فریاد از اهالی روستا درخواست کمک کردند.
اهالی وقتی از خانه‌های خود بیرون آمدند‌، کوچه پر از خاک بود و دو کودک که بالای محل گودبرداری ایستاده بودند با گریه برای نجات دوستان‌شان درخواست کمک می‌کردند. یارمحمد باحور، دهیار روستای بُنو‌اسحاق بازار شهرستان چابهار به جام‌جم گفت:‌«این محل برای ساخت خانه‌ای گودبرداری شده و عمق آن دو و نیم متر بود. بچه‌ها برای بازی به آنجا رفته بودند که سست بودن دیوار باعث شد آوار خاک بر سر آنها بریزد و نتوانند خود را نجات دهند. در آن زمان تلفن قطع بود و نتوانستیم از نیروهای امدادی درخواست کمک کنیم. به همین دليل اهالی خود دست‌به‌کار شدند و آوار‌برداری را آغاز کردند.‌»
آن‌طور که بچه‌های نجات‌یافته می‌گفتند، هفت پسر بچه شش تا 12 ساله زیر آوار گرفتار شده بودند. اهالی خیلی سریع آنها را از زیر آوار بیرون آوردند اما چهار نفرشان نفس نمی‌کشیدند ولی سه نفر دیگر هنوز نفس داشتند. هفت نفر را سوار خودروی اهالی کرده و به سمت بیمارستان چابهار حرکت کردند. باحور  می‌گوید:«هم‌زمان با انتقال پیکر بچه‌ها به بیمارستان‌، آنتن تلفن‌ها وصل شد و با اورژانس تماس گرفتیم و آمبولانس‌ها در میان راه به ما رسیدند و بچه‌ها را تحویل گرفتند و تلاش برای احیای آنها را آغاز کردند اما چهار نفر به نام‌های اسلم جدگال، علیرضا جدگال، دانیال پیل‌پایه و محمدطاها درج‌تنگ جان خود را از دست دادند. وضعیت سه پسر بچه دیگر مساعد بود و دو نفرشان ترخیص شدند و تنها یک کودک در بیمارستان بستری است.»
 ساعت 21 و 30 دقیقه یکشنبه
 صدای شیون و گریه فضای روستا را پر کرده است. پیکر چهار پسر بچه روی دوش اهالی تا خانه ابدی بدرقه می‌شود و دوم مهر برای همیشه به‌عنوان روزی تلخ در حافظه اهالی این روستا ثبت شد.
یکی از اهالی روستا به خبرنگار جام‌جم گفت: «250 خانوار در این روستا ساکن هستند و چند سال قبل درخواست کردیم پارکی برای بازی بچه‌ها در روستا راه‌اندازی شود. حتی دهیاری هم زمین مورد نیاز را تامین کرد اما دیگر دستگاه‌ها برای ساخت این پارک کمکی به ما نکردند. اگر این پارک ساخته شده بود، این بچه‌ها زنده بودند و اهالی روستا داغدار نمی‌شدند. چرا بچه‌های روستای ما باید خاک‌بازی در گودالی خطرناک را به‌عنوان تفریح انتخاب کنند. حالا خبر می‌رسد مسؤولان برای رسیدگی به ماجرا دستور داده‌اند. به‌جای این دستورها بهتر است برای بچه‌های روستا پارکی ساخته شود تا دوباره شاهد این حوادث تلخ نباشیم. مدارس تعطیل هستند و بچه‌ها اوقات فراغت بیشتری دارند.»
 بررسی ابعاد حادثه
پس از این حادثه با تاکید وزیر کشور و به دستور صریح حسین مدرس‌خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران و غلامرضا گنجی، مدیر‌کل بازرسی استانداری به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار استاندار برای بررسی ابعاد حادثه ریزش دیوار که منجر به فوت چهار کودک روستای بُنو‌اسحاق بازار از توابع بخش پیرسهراب شهرستان چابهار شده بود عازم این شهرستان شدند. همچنین فرماندار چابهار از مصدومان این حادثه عیادت کرد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم دیروز اعلام کرد، معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه و مدیرکل آموزش و پرورش استان مأمور رسیدگی مستقیم و کامل به این موضوع و تسلای بازماندگان و مصدومان و نماینده تام‌الاختیار وی هستند.