سه‌گانه آتش، اهدای عضو و سیل

سیل، آتش‌سوزی برج رامیلا‌، مرگ مغزی دختر نخبه و اهدای اعضای بدنش از مهم‌ترین حوادث آخر هفته گذشته بود

سه‌گانه آتش، اهدای عضو و سیل

ماجرای آتش‌سوزی برج رامیلا در چالوس‌، اهدای اعضای بدن دختر نخبه اهوازی که هنگام جراحی زیبایی مرگ مغزی شده بود و سیل و رانش زمین در آزادراه تهران شمال‌ سه‌گانه حوادث در پایان هفته بود.
 پایان سیاه رامیلا

عصر روز چهارشنبه وقتی فیلم آتش‌سوزی در پنت‌هاوس برج رامیلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، کسی فکر نمی‌کرد چند ساعت بعد پایان آتش‌سوزی با سوختن تمام طبقات همراه شود. برج 17 طبقه 96 واحدی در غرب مازندران و نزدیکی چالوس قرار داشت. برخی شاهدان کمبود امکانات را علت سوختن این ساختمان و ناکامی در مهار آتش اعلام می‌کنند. این در حالی است که آتش‌نشانی وزش باد را علت شعله ‌ور شدن آتش اعلام کرده است. ساعت 16 و 20 دقیقه چهارشنبه 19 آبان ساختمان رامیلا آتش گرفت و آتش‌نشانان با حضور در محل، عملیات اطفای حریق را آغاز کردند. آتش‌سوزی در طبقه بالایی برج شروع شده بود و آتش‌نشانان پس از چند ساعت شعله‌های آتش را مهار کردند اما نیمه شب با وزش باد شدید در منطقه دوباره این ساختمان شعله‌ور شد و این بار آتش به طبقات پایینی ساختمان سرایت کرد و بعد از مدت کوتاهی تمام ساختمان شعله‌ور شد.
با اعزام نیروهای عملیاتی از شهرهای اطراف‌، تلاش‌ها برای مهار آتش ادامه پیدا کرد اما آتش زمانی خاموش شد که تمام 96 واحد این ساختمان مسکونی سوخت. رئیس ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس پس از مهار آتش در جمع خبرنگاران گفت: گرچه آتش‌سوزی ساختمان مسکونی ۱۷ طبقه معروف به برج رامیلا پس از ۱۶ ساعت تلاش آتش‌نشانان مهار شد اما به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی و مشکلات ارسال امکانات و تجهیزات، این ساختمان کامل سوخت.
نعمت دیاری افزود: این آتش‌سوزی حوالی ظهر پنجشنبه با همکاری آتش‌نشانان شهرهای مازندران از جمله بابل‌، رامسر‌، تنکابن‌، کلارآباد، هچیرود، نوشهر و نیز نیروهای امدادی و مردمی مهار شد.
وی با اظهار این‌که علت بروز این آتش‌سوزی در حال بررسی است‌، افزود‌: گرچه این حادثه تلخ تلفات جانی به همراه نداشت اما براساس مشاهدات به علت شدت آتش‌سوزی تمامی امکانات و تجهیزات موجود در این مجمتع ۹۶ واحدی به طور کامل سوخت.
 یک مقام آگاه درباره علت آتش‌سوزی به جامعه ۲۴ گفت: بررسی های اولیه نشان داد به خاطر جوشکاری در طبقات بالا یکی از تابلوهای برق آتش گرفته و به یکباره آتش گسترده و غیر قابل مهار شده است.
این مسؤول از میزان خسارت‌های ناشی از این حادثه نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که از آنجا که طبق شنیده‌ها این بنای مسکونی بیمه بوده قرار است کارشناسان بیمه امروز یا فردا برای برآورد میزان خسارت از این مجتمع بازدید و میزان خسارت‌ها را برآورد کنند.
 نخبه اهوازی زندگی بخشید

نام نخبه اهوازی که در جریان جراحی زیبایی مرگ مغزی شده بود‌، با بخشش زندگی به بیماران ماندگار شد. پانزدهم آبان ماه امسال«مهرنوش جعفری» دختر جوان اهوازی، با مادرش برای عمل زیبایی پا به یکی از مطب‌های کیانپارس اهواز گذاشت اما سرنوشت تلخی در جریان عمل برایش رقم خورد. عموی مهرنوش درباره روز حادثه می‌گوید: برادرزاده‌ام در مدرسه نخبگان اهواز درس می‌خواند  سال گذشته با رتبه ۷۰ توانست دانشجوی حقوق دانشکده شهید بهشتی تهران شود. روز حادثه تکنیسین دکتر به زن برادرم می‌گوید دخترتان را برای جراحی آماده می‌کنم تا پزشک بیاید. بعد مهرنوش را به اتاق عمل می‌برد آن طورکه شنیدم 25 سی‌سی داروی بی‌حسی به او تزریق می‌شود. مهرنوش بعد از تزریق دارو، دچار تشنج و ایست قلبی می‌شود. نیم ساعت بعد این تکنیسین زن به مادر مهرنوش می‌‌گوید حال مهرنوش خوب نیست. وقتی زن برادرم می‌خواهد به دوستش که پزشک بوده و در همان منطقه زندگی می‌کرده خبر بدهد که بیاید این خانم اجازه نمی‌دهد و می‌گوید جو را متشنج نکن. بالاخره همان پزشکی که دوست زن برادرم بود خودش را سریع به مطب می‌رساند و با اورژانس هم تماس می‌گیرند. این خانم حتی بعد از اتفاقی هم که افتاد، هیچ دارو و تجهیزاتی برای احیای بیمار نداشته و وقتی پزشک حاضر در صحنه از وی دارو و تجهیزات برای احیای مهرنوش می‌خواهد ندارد.
اوژانس هم با تاخیر به محل می‌رسد، آن هم بدون تجهیزات و زمانی که همان پزشک از آنها نیز تجهیزات می‌خواهد می‌گویند داخل خودرو جا گذاشته‌ایم و نگهبان ساختمان بلافاصله می‌رود و کیف تجهیزات را می‌آورد. انگار همه چیز آن روز دست به دست هم می‌دهد تا مهرنوش به این حال و روز بیفتد.
مهرنوش در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و تلاش‌ها برای نجات او ادامه یافت اما پزشکان پس از آزمایش‌های تخصصی اعلام کردند دختر نخبه مرگ مغزی شده و بهتر است خانواده‌اش اعضای بدن او را به بیماران اهدا کنند. خانواده مهرنوش در حالی که پذیرش این موضوع برایشان سخت بود اما برای رضای خدا و نجات جان بیماران با اهدای عضو موافقت کردند.
عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره گفت: اعضای بدن این نخبه با رضایت خانواده وی به بیماران نیازمند اهدا شد.
او با بیان این‌که عمل پیوند عضو در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد توضیح داد: پس از چند روز بستری در بیمارستان با تایید مرگ مغزی وی با رضایت خانواده 2 کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند پیوند زده شد. امیدواریم با برخورد قاطع با هرگونه مداخله غیراصولی در امور پزشکی و آگاهی عمومی و هوشیاری خانواده‌ها دیگر شاهد بروز چنین اتفافاتی نباشیم.
 سیل در آزاد‌راه تهران- شمال

بارش شدید باران در روز پنجشنبه همه را در قطعه چهار آزادراه تهران شمال غافلگیر کرد و سیلاب نه تنها جاده را بست بلکه به خودروها نیز خسارت وارد کرد. به گفته سخنگوی اورژانس کشور، براثر سیل در محدوده چالوس ـ مرزن آباد ۲ نفر مصدوم شدند.
در غرب مازندران شدت بارش‌ها موجب سیل و آبگرفتگی شد. آبگرفتگی به ۱۰۰ واحد مسکونی نوشهر خسارت زد. در عباس‌آباد ۳۲۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که با بارندگی یک سال مازندران برابری می‌کند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم از نجات ۵۴ خودروی گرفتار در کولاک و سیل خبر داد.
مهدی ولیپور درباره بارش‌های پایان هفته گفت: هفت استان آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قم، کردستان، گیلان و مازندران تحت تاثیر حوادث جوی قرار گرفته‌اند و در این استان‌ها به ۵۹۵ نفر امدادرسانی شد. یک نفردر این حوادث مصدوم شد. در این مدت تخلیه آب از ۲۴ واحد مسکونی نیز در دستورکار قرار گرفت و ۳۷ نفر از شهروندان که گرفتار سیلاب شده بودند به مناطق امن منتقل شدند. سرنشینان۵۴ دستگاه خودروی گرفتار در سیل و کولاک هم نجات یافتند.