پیشروی نیروهای مقاومت به سمت سواحل حدیده

پیشروی نیروهای مقاومت به سمت سواحل حدیده


در ادامه شکست‌های نیروهای ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن، منابع خبری از پیشروی سریع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت سواحل استان الحدیده در غرب یمن و فرار شبه‌نظامیان وابسته به امارات خبر دادند.
به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، نیروهای یمنی دیروز توانسته‌اند تعدادی از مناطق بندر الحیمه در استان الحدیده را به کنترل خود درآورند و این بندر در شرف آزادی کامل قرار دارد. بندر الحیمه در شهرستان الخوخه در جنوب استان الحدیده واقع شده و با آزادی این بندر، بخشی از فشار محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی می‌تواند کاهش یابد.
همزمان با این پیشروی‌ها، به گفته منابع مطلع، شبه‌نظامیان همسو با امارات به فرماندهی طارق صالح نیز پا به فرار گذاشته‌اند و نیروهای دولت صنعاء تنها چند کیلومتر با بندر الحیمه فاصله دارند.
هدف کنونی نیروهای ارتش و انصارا... آزادسازی بندر الخوخه در جنوب استان الحدیده است.
جوسازی آمریکا
در حالی که پیروزی‌های نیروهای مردمی در یمن ادامه دارد و عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی از شهر راهبردی الحدیده به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده، عربستان و آمریکا تلاش دارند با طرح برخی ادعاها، این شکست‌ها را بپوشانند.
در یکی از این تلاش‌ها، آمریکایی‌ها مدعی حمله انصارا... به سفارت آمریکا در صنعا شده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که افراد مسلح وابسته به انصارا... به سفارت آمریکا که از سال ۲۰۱۵ در صنعاء بسته شده یورش برده‌اند، خواستار آزادی کارمندان محلی سفارت آمریکا در صنعاء شد. وی در ادامه خواستار تخلیه فوری سفارت آمریکا و بازگرداندن تمام وسایل آن شد.
اما محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد انصارا... به ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر حمله به سفارت این کشور در صنعاء پاسخ داد و در صفحه توییتر خود نوشت: سفارت آمریکا تخلیه شده است و تقریبا از سال ۲۰۱۹ حقوق کارمندان محلی سفارت در یمن را قطع کردند و حالا ادعای حمله به سفارت بسته شده و بازداشت کارمندان می‌کنند.
وی افزود: آقایان آمریکایی! حقوق کارمندان محلی را پرداخت کنید. این قدرنشناسی است حقوق کسانی را که در وضعیت فاجعه‌بار یمن به شما خدمت کردند، قطع کنید. آنها را نیز مانند آنچه در افغانستان رخ داد، رها کردید.
سال ۲۰۱۵ که ائتلاف متجاوز به فرماندهی سعودی حمله به یمن را آغاز کرد بیشتر تیم‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف، صنعاء را ترک کردند.
شهادت 4یمنی
در حملات ائتلاف به شبوه

از سوی دیگر، منابع خبری یمنی از تداوم حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به استان‌های مختلف یمن خبر می‌دهند. در همین خصوص، شبکه خبری المسیره گزارش داد جنگنده‌های متجاوز سعودی-اماراتی
یک خودروی غیرنظامی را در شهر مرخه العلیا واقع در استان شبوه هدف قرار دادند.
به گزارش المسیره، در جریان این حملات،
چهار غیرنظامی به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.
المسیره در یک خبر دیگر گزارش داد جنگنده‌های متجاوز همچنین شهر الجوبه واقع در استان مأرب را نیز ۱5بار بمباران کردند.
در استان الحدیده نیز این جنگنده‌ها، روستای الرون واقع در غرب شهر حیس را بمباران کردند.
این در حالی است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از روز شنبه پیشروی خود را در غرب یمن عملا آغاز کردند و پس از خروج نیروهای ائتلاف سعودی، نیروهای صنعاء به سمت میدان فرودگاه الحدیده پیشروی کرده‌اند.
 نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی شامگاه پنجشنبه در اقدامی ناگهانی از ده‌ها موضع خود در جنوب و شرق استان الحدیده (غرب یمن) خارج شدند.منابع یمنی با اشاره به این‌که نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر المخا واقع در غرب استان تعز حرکت کرده‌اند، احتمال دادند هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.