انتقاد خزاعی از نفوذ اندک سینمای ایران در کشورهای منطقه

انتقاد خزاعی از نفوذ اندک سینمای ایران در کشورهای منطقه

رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سخنگوی وزارت خارجه گفت: سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علت‌های مختلفی دارد و طبعا بخشی از این علت‌ها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها
مربوط می‌شود.
به گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه مشترک رئیس سازمان سینمایی و سخنگوی وزارت خارجه با هدف دستیابی به یک برنامه همکاری جامع برای تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی در محل سازمان سینمایی برگزار شد.
در این دیدار، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از همکاری‌های فی‌مابین وزارت خارجه و سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از شاخصه‌های فرهنگی، معنوی و شاعرانه منحصر به فردی برخوردار است که امروز جهان ما را با آن می‌شناسد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در سپهر افکار عمومی جهان فیلم‌های ایرانی شناخته شده است، افزود: در سفرهایی که به شخصه داشته‌ام در بسیاری از کشورها، ایران را با سینمایش می‌شناسند.
به گفته وی، این وضعیت البته به معنای وضعیت مطلوب و ایده‌آل نیست و هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه و شأنیت خودش را پیدا نکرده است.
خزاعی ادامه داد: متاسفانه به دلایل گوناگون، سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علت‌های مختلفی دارد و طبعاً بخشی از این علت‌ها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط می‌شود.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دغدغه‌های مشترک وزارت خارجه و سازمان سینمایی بیان کرد: طبیعی است که از نظر شما ساخت آثار سینمایی درباره برخی موضوعات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی می‌تواند به حل مشکلات و پیشبرد اهداف کمک کند و در این راه ما آماده هر نوع همکاری هستیم.
 رئیس سازمان سینمایی از تشکیل شورای‌ همکاری بین‌الملل سینما در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: وظایف این شورا آسیب‌شناسی حضور سینمای ایران در منطقه و جهان و همچنین، ارائه راهکارهایی برای استفاده از فرصت‌ها با هدف اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی و تولیدات مشترک به صورت تخصصی است.
در این نشست، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این‌که سینما می‌تواند نقش پررنگی در حوزه ایران فرهنگی داشته باشد، گفت: از سینماگران تقاضا داریم ما را در اتفاقات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی کمک و حمایت کنند. همین که یک فیلمساز درباره یک شخصیت مهم فرهنگی مانند نظامی گنجوی، مولوی یا رودکی اثری بسازد برای ما کفایت می‌کند.
خطیب‌زاده با اشاره به این‌که هر تصمیمی برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به نقشه دارد، گفت: برای همکاری‌های مشترک می‌توانیم یک نقشه مشترک تحت عنوان پروژه راهبردی تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در خارج از کشور طراحی کرده و بر اساس این نقشه یک سند بالادستی تدوین کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.