تیرباران اسرای یمنی به دست سعودی‌ها

نظامیان سعودی در واکنش به شکست سنگین اخیر در مارب اسرای یمنی را به قتل می‌رسانند

تیرباران اسرای یمنی به دست سعودی‌ها

سرخوردگی و استیصال سعودی‌ها از تحولات اخیر یمن، به افزایش جنایات ضدانسانی در قبال رزمندگان و اسرای یمنی منجر شده‌است. شکست در مارب، الحدیده و بیعت بسیاری از قبایل یمنی در مناطق مختلف این کشور با انصارا... و مقاومت یمن، سعودی‌ها را واداشته به جای اعلام توقف نبرد و خروج از خاک یمن و پذیرش هر چه سریع‌تر شکست در این کشور، به کشتار بی‌رحمانه اسرا و تشدید بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی در یمن روی آورند.به‌تازگی کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی ۱۰نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به ضرب گلوله به شهادت رسانده‌اند. در بیانیه کمیته ملی امور اسرای یمنی آمده‌اسـت: این رفتار وحشیانه و تجاوزکارانه مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق، اخلاق، ارزش‌های دینی و انسانی است . ما جنایت اعدام زندانیان را محکوم و تاکید می‌کنیم. این امر دلیلی بر جنایتکاری مزدوران و رسوایی کوبنده برای گردانندگان آنها از بین آمریکایی‌ها، اماراتی‌ها و سعودی‌هاست.

تکرار این جرایم در حق اسرا؛ گواه این است که ارتکاب آن خط مشی کشورهای متجاوز و مزدوران آن برای انتقام‌گیری از همه کسانی است که برای مقابله با اشغالگری آنها و اقدامات تروریستی آنها اقدام می‌کند.در این بیانیه از فرستاده ویژه سازمان ملل، سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن خواسته شده‌است این جنایت را محکوم کرد و برای پیگرد مرتکبان آن و مجازات آنها اقدام کند.کمیته ملی اسرای یمنی همچنین از سازمان ملل و نهادهای ذی‌ربط خواست تصمیم‌های لازم را برای حفاظت از اسرا و حقوق آنها بگیرند.کمیته ملی اسرای یمن همچنین از گروه‌های سیاسی و نهادهای محلی و قبایل یمنی نیز خواست این جنایت را در حق اسرا محکوم کنند و عاملان آن را رسوا و تحت پیگرد قرار دهند.
غیبت دوباره سازمان ملل
در حالی که کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در برخی نقاط دنیا و در برابر جنایاتی به مراتب کمتر و ساده‌تر از این ماجرا دست به صدور بیانیه و قطعنامه می‌زند، این بار در برابر چنین جنایت آشکاری سکوت کرده‌است. این نخستین‌بار نیست که سازمان ملل متحد در طول هفت سال اخیر در برابر جنایات سعودی‌ها در یمن سکوت می‌کند. سال 1397 و در جریان فاجعه هدف قرار گرفتن اتوبوس دانش‌آموزان یمنی که به شهادت ده‌ها نفر از آنها منجر شد، سازمان ملل متحد نقش یک ناظر و تماشگر را ایفا کرد.
در مقابل، ائتلاف تحت رهبری عربستان در واکنش به حمله به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی مدعی شد این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر جیزان واقع در عربستان سعودی بوده‌است. در حالی که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است و البته دبیرکل و دیگر مقامات سازمان ملل متحد نیز نسبت به این قانون آگاه هستند. البته نباید فراموش کرد در دوران دبیرکلی بان کی‌مون، حتی نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان که از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد انتشار یافت، حذف شد. مقامات ارشد سازمان ملل متحد اذعان کردند این اقدام، به دلیل لابی‌های واشنگتن و حامیان ریاض در جنگ یمن و فراتر از آن، تهدید سعودی‌ها مبنی بر قطع کمک‌های مالی آشکار و مخفیانه خود به سازمان ملل متحد صورت گرفته‌است.
در دوران دبیر کلی آنتونیو گوترش نیز ماجرا تفاوتی با آنچه در دوران بان کی‌مون گذشت ندارد. دبیرکل سازمان ملل متحد طی مدت زمان حضور خود در این مسند، ترجیح داده‌است به جای جنایات سعودی‌ها، دفاع مشروع یمنی‌ها از خود در برابر تجاوز عربستان و امارات را محکوم کند تا به این طریق، راه را برای استمرار این جنایات هموار کند.
وضعیت هیستریک سعودی‌ها
با توجه به وضعیت هیستریک سعودی‌ها که ناشی از نزدیک‌تر شدن به نقطه شکست نهایی آنها در یمن است، احتمال دارد آنها در واکنش به این شکست سنگین، دست به جنایات سخت دیگری علیه ملت یمن بزنند. علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن در این خصوص به شبکه المیادین می‌گوید:به‌رغم حملات هوایی گسترده ائتلاف سعودی، مارب تحت کنترل نیروهای ارتش و کمیته‌هاست. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی طبق راهبرد واضحی برای آزادی هر وجب از خاک یمن اقدام می‌کنند. عربستان باید بداند یمن لقمه آسانی نیست. تماس‌های گسترده‌ای با تمام گروه‌های مارب در جریان است و با استان‌های جنوبی به تفاهماتی دست یافته‌ایم. مشکل ما فقط با عربستان است که باید به آن درباره تجاوز به یمن درس عبرت بدهیم. دست تجاوز عربستان و آمریکا قطع خواهد شد و نبرد ما بعد از مارب به سوی گذرگاه الودیعه خواهد بود.
مسؤولیت حقوقی جنایات سعودی‌ها
بدون شک علی رغم سکوت و همراهی سازمان ملل متحد با جنایات سعودی‌ها در یمن، آثار و تبعات این جنایت، از مرحله شکایت تا مجازات به قوت خود باقی خواهد ماند. متجاوزان نه تنها انصارا... بلکه تمام یمنی‌ها را هدف قرار داده‌اند بنابراین عربستان باید مسؤولیت این تجاوز را بپذیرد. به عبارت بهتر، سعودی‌ها به‌عنوان طرف متجاوز در جنگ یمن، باید آثار و تبعات ناشی از این تجاوز را در ابعاد مختلف مادی، انسانی و حقوقی بپذیرند. مقامات انصارا... و ارتش یمن تاکید کرده‌اند هرگز از مطالبات خود در مسیر مجازات سعودی‌ها و احقاق حقوق بازماندگان کسانی که قربانی تجاوز ائتلاف عربستان و شرکای آن به یمن شده‌اند کوتاه نخواهند آمد. پس از نهایی‌شدن شکست سعودی‌ها در مارب و در نهایت اخراج متجاوزان سعودی و اماراتی از خاک یمن، این مطالبه نه‌تنها از سوی یمنی‌ها، بلکه از سوی تمامی دولت‌ها، نهادها و گروه‌ها و افرادی که حامی مردم این کشور بحران‌زده هستند مطرح خواهد شد.