تولیدکنندگان داخلی سوءاستفاده کنند، مجلس واردات را آزاد می‌کند

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم:

تولیدکنندگان داخلی سوءاستفاده کنند، مجلس واردات را آزاد می‌کند

  جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم به تحلیل و بررسی برخی از محورهای سخنان رهبر انقلاب در‌خصوص اهمیت افزایش کیفیت و کنترل قیمت کالاهای داخلی و همچنین نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان برای صنعت خودروسازی پرداخت. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

با توجه به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر این‌که وقتی گفته می‌شود جلوی واردات گرفته شود این کار به‌منظور کمک به بنگاه‌های داخلی است اما آنها هم وظایفی دارند و نه تنها نباید قیمت‌ها را گران کنند بلکه کیفیت را هم نباید پایین بیاورند. متاسفانه این ماجرا در مورد کالاهایی مانند لوازم خانگی اتفاق افتاد. مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام خواهد داد؟
طبیعی است که وقتی با ممنوعیت واردات، بازار داخلی را در اختیار تولید‌کننده داخلی قرار می‌دهید آنها می‌توانند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند و این حمایت و همراهی مجلس و دولت را قدر بشناسند اما چنانچه این‌طور نشود و آنها شرایط انحصاری را ایجاد کنند، این اتفاق منجر به فشار بیشتر به مردم می‌شود. اگر تلاش آنها بر این باشد که از اعتمادی که دولت و مجلس به تولیدکننده داخلی داشته حداکثر استفاده را ببرند و نه تنها قیمت خود را اضافه نکنند بلکه کیفیت را هم بالا ببرند، این رویکرد قطعا کمک‌کننده است و با این مدل مجلس و دولت نیز از این به بعد حمایت بیشتری از بنگاه‌های داخلی خواهند داشت. برخلاف این وضعیت هم قابل تصور است، یعنی چنانچه تولیدکننده داخلی بخواهد از این شرایط سوء‌استفاده کند، طبیعی است که این حمایت‌ها ادامه پیدا نمی‌کند و قوا مجبور هستند تحت فشار افکار عمومی اجازه دهند که واردات صورت بگیرد و همان مسیری که رفتیم را دوباره به عقب بازگردند، بنابراین همه تلاش‌ها باید معطوف به بهره‌وری صحیح از شرایط ایجاد شده باشد. دولت هم باید توجه کند اگر جایی معذوریت‌های مقداری را به معذوریت‌های تعرفه تبدیل کرده باید درآمد حاصل از افزایش تعرفه را جای دیگر هزینه نکند بلکه در تحقیقات همان کالاهایی که تولید شده استفاده کند و درواقع دانش فنی آن هُلدینگ را بومی کند تا امکان استفاده بهتر از منابع داخلی فراهم شود و تولیدات داخلی قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد.
یکی دیگر از محورهای مهم سخنان رهبری این بود که ایشان تاکید کردند باید با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع بزرگی همچون خودروسازی هم به شکل دانش‌بنیان در‌بیاید و سپس زمینه برای صادرات آن فراهم شود. با توجه به مشکلات در این حوزه، مجلس چه نقشی در وضعیت خودروسازی با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا خواهد کرد؟
در حال حاضر حلقه اتصال توسعه فنی خارجی و مشکلات و مزیت‌هایی که ما در داخل داریم، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان باشد چرا که آنها نشان داده‌اند به‌خوبی می‌توانند در انتقال دانش و فناوری از خارج به داخل کشور نقش کلیدی و محوری داشته باشند. این رویکرد قابل تعمیم به جاهایی همچون خودروسازی است چرا که می‌توانند از ظرفیت این شرکت‌های علمی استفاده کنند تا کیفیت قطعات را ارتقا و در عین حال قیمت را هم کاهش دهند و به سمت رقابتی شدن تولیدات پیش بروند. لذا اگر خودروسازان ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در‌نظر نگیرند و صرفا با روش‌های قبلی خود مسیر را ادامه دهند قطعا نمی‌توانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند و در عین حال رضایت و همراهی مردمی را هم به‌دست نخواهند آورد. در این شرایط مجلس و دولت نیز ناچارند مجوز واردات خودرو را بدهند و این منجر به ضرر خود خودروسازان خواهد شد، بنابراین باید وضعیت فعلی را قدر بشناسند و از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه ظرفیت‌های فنی، تخصصی و علمی آنها برای حل معضلات و مشکلات خود استفاده کنند.