کدام شهرها پایتخت‌بوده‌اند؟

کدام شهرها پایتخت‌بوده‌اند؟


انتخاب و معرفی پایتخت‌کتاب ایران به این ترتیب است که فراخوانی از سوی شبکه ترویج کتابخوانی ایران منتشر می‌شود، شهرهای داوطلب، طرح‌ها و ایده‌هایشان را برای برگزارکنندگان رویداد انتخاب و معرفی پایتخت‌کتاب ایران ارسال می‌کنند و در پایان سال، پایتخت‌کتاب ایران برای سال پیش رو انتخاب می‌شود که طرح‌ها و برنامه‌ها در شهر انتخاب شده به اجرا در آید.
پایتخت‌های کتاب ایران از سال اول در سال 94 تا سال 99 به این ترتیب بوده‌است:
اهواز: به دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، مؤثر و منسجم و نیز استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی به عنوان اولین پایتخت‌کتاب ایران انتخاب شد.
نیشابور: دومین پایتخت‌کتاب ایران برای سال 2018 هم نامزد پایتخت‌جهانی کتاب شده‌است.
بوشهر: این شهر بندری با ارائه ۳۲ طرح و شعار «راه‌های رسیدن به آزادی گران است؛ کتاب یک استثناست» عنوان سومین پایتخت‌کتاب ایران را به دست آورد و قرار شد حداقل نیمی از این طرح‌ها اجرا شود.
کاشان: به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های پایتخت‌کتاب، به عنوان «پایتخت‌کتاب ایران» دست یافت و لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.
یزد: بر اساس طرح‌های خلاقانه و نوآورانه، انسجام و هم‌افزایی نهاد‌‌های دولتی و خصوصی، مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، حمایت و مشارکت مالی برندهای تجاری و اقتصادی معتبر با شعار«یزد جهانی، شهر کتاب و دانایی» توانست به عنوان پنجمین پایتخت‌کتاب ایران لوح افتخار را از اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت رئیس‌جمهور دریافت کرد. شیراز: اولین کلانشهری که این عنوان را از آن خود کرده، بیش از ۳۵ طرح مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه کرده‌بود که تصویب احداث باغ کتاب، راه‌اندازی کتابخانه کودک در مدارس مناطق کم برخوردار در قالب طرح شکوفه‌های کتاب از آن جمله بوده‌اند.