ابزار فریب یا ابزار آشپزی؟!

ابزار فریب یا ابزار آشپزی؟!

کاخ ‌سفید، خبرنگار CNN را برای همیشه از ورود به این کاخ منع کرد. ماجرا برای حالا نیست. برمی‌گردد به زمانی که دونالد ترامپ هنوز رئیس‌جمهور آمریکا بود. در یک کنفرانس خبری، خبرنگارهای رسانه‌های مختلف سوالات‌شان را از ترامپ پرسیدند و ترامپ هم با همان شیوه دیوانگی خودش به هر کدام جوابی داد اما ماجرا برای خبرنگار CNN فرق کرد. او سوالاتی را پرسید که ترامپ را به چالش کشید و با دیوانگی‌های ترامپ هم قانع نشد و دست ‌آخر ترامپ او را بی‌ادب خواند و کارمند کاخ‌سفید با بی‌احترامی میکروفن را از خبرنگار گرفت. فردای آن روز اما ویدئویی که از جلسه منتشر شد، متفاوت بود. در این ویدئو این خبرنگار‌CNN بود که با دست به کارمند کاخ‌سفید ضربه می‌زد و کاخ‌سفید این حرکت او را دلیل اخراجش خواند. بعد از چند وقت مشخص شد که آن ویدئو ساختگی و دیپ‌فیک بوده است.
ملکه انگلیس آمد جلوی دوربین و در روز کریسمس سخنرانی کرد. از وقایع سال گذشته انگلیس گفت و از عروس‌جدید کاخ باکینگهام اما بعد شبکه۴ بریتانیا فاش کرد که کسی که سخنرانی‌کرده اصلا ملکه نبوده و تمام ویدئو با فناوری جعل عمیق(دیپ‌فیک) ساخته شده است.
اینها را گفتم که بگویم خارجی‌ها حتی کلاه گذاشتن‌شان سر مردم هم با ما فرق می‌کند. لااقل حداقلی از شعور را برای کسی که می‌خواهند فریبش بدهند قائل می‌شوند و از فناوری‌های جدید برای فریب استفاده می‌کنند!
در نمونه داخلی فریب، ما محمد نوری‌زاد را داریم که نهایت خلاقیتش در فریب مردم استفاده از سس گوجه‌فرنگی است! نوری‌زاد از سران اصلاح‌طلب که به‌تازگی از زندان آزادشده ویدئویی از خودش منتشر کرده که به طرز ناشیانه‌ای فیلم بازی می‌کند و با عصا راه می‌رود و روی سرش رد خونی است که معلوم نیست از کدام زخم سرچشمه گرفته است! بعد ویدئوی خصوصی دیگری منتشر شد که نشان داد تمام آن رفتارها صحنه‌سازی برای فریب بوده است. ای‌کاش براندازان محترم دست‌کم با فناوری‌های جدید فریب آشنا شوند که ما به‌عنوان مخاطب اگر هم فریب نخوریم لااقل به شعورمان برنخورد!