عبور یگان‌های رزمی سپاه از ارس

انهدام مواضع دشمن فرضی توسط پهپادهای انتحاری در سومین روز رزمایش اقتدار

عبور یگان‌های رزمی سپاه از ارس

سومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس (منطقه مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی) دیروز با حضور یگان‌های شرکت‌کننده برگزار شد.

در این بخش از رزمایش، نیروهای ویژه سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن و هوابرد با بهره‌گیری از بالگردهای MI-17، روی مناطق از پیش تعیین‌شده پیاده و تمرین تصرف ارتفاع و جاده‌های مواصلاتی دشمن را به منظور قطع راه‌های پشتیبانی تمرین کردند.
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران،‌ امیر سرتیپ فرهاد آریانفر از مسئولان عملیات ستادکل نیروهای مسلح،‌ سردار جلیل بابازاده فرمانده قرارگاه منطقه‌ای عاشورا نیروی زمینی سپاه و سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاهد اجرای مراحل سومین روز از رزمایش اقتدار بودند.در سومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه همچنین پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه با موفقیت مواضع دشمن فرضی را منهدم کردند.این پهپادها که توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی طراحی و تولید شده، مجهز به سر جنگی قدرتمند بوده و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی، قادر به انهدام انواع مواضع و استحکامات دشمن هستند. همچنین پهپادهای نظارتی و مراقبتی نیروی زمینی سپاه ماموریت رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت اجرا کردند. گروه چهل مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه همچنین پل شناور pmp را روی رودخانه ارس احداث کردند. این یگان همچنین یک پل خاکی نیز در نزدیکی پل متحرک احداث کرد. این عملیات پس از دفاع مقدس، برای نخستین بار به اجرا در آمده است.در سومین روز از رزمایش همچنین جدیدترین پهپاد انتحاری پرسه زن با نام معراج 521 و با سر جنگی‌های متفاوت عملیاتی شد.سردار علی کوهستانی، مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در خصوص ویژگی‌های این پرنده گفت: وزن سرجنگی این پهپاد در سه دسته 500گرم، 700گرم و 1000گرم(یک کیلوگرم) است. این پرنده با مداومت پروازی 5تا15دقیقه، دارای بردی معادل 5 کیلومتر است.
وی افزود: این پهپاد با قابلیت حمل توسط نفر، هم اینک در اختیار یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی از جمله یگان صابرین قرار دارد.
این پهپاد از لانچرهای کوچک در اختیار نیروهای پیاده پرتاب شده و کاربر آن می‌تواند آن را از طریق نمایشگری که در اختیار دارد، به سمت هدف موردنظر هدایت کند.
رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دوشنبه 25 مهر با حضور سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه در منطقه ارس(منطقه مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی) آغاز شد و به مدت سه روز ادامه داشت.
در دومین روز از رزمایش،‌ انواع تانک‌ها، توپ‌ها، خودروهای زرهی، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی و سایر تجهیزات جزو ستون‌های اعزامی به منطقه رزمایش بودند.
در این رزمایش برای نخستین بار نصب پل شناور به‌منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه تمرین شد. یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه نیز سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی تمرین کردند.