مربی کابالا

مربی کابالا

«دارن آرونوفسکی» فیلمسازی گزیده‌کار و تحصیلکرده است که سینما را در دانشگاه ‌هاروارد خوانده‌است و کارنامه سینمایی او اگرچه سنگین و فیلم‌های او پرشمار نیست اما همه فیلم‌هایی که ساخته‌است، از نظر تکنیک سینمایی قابل‌توجه‌اند اما فیلم‌های او از همان فیلم اولش یعنی «پی» به آموزه‌های کابالایی وابسته بوده‌اند و او در سیر فیلمسازی خود نشان داده‌است به راستی آموزه‌های این فرقه را با همه وجود باور دارد و سینما برای او وسیله‌ای برای ترجمان تصویری همین درس‌هاست.

این که می‌گوییم، حدس و گمان نیست، آرونوفسکی خود زمانی در گفت‌وگو با مجله «چیت چت» درباره سفر به اسرائیل گفته‌است: «من از آنجا بیرون آمدم با داستان‌های عالی و ایده‌های خوب. همین، بذر شکوفایی عناصر بسیاری از اندیشه کابالا در فیلم من کاشته شد. وقتی ما شروع به ساخت فیلم «پی» کردیم، این عناصر را در فیلم قرار دادم. من از ارتباطاتم با برخی عوامل فرقه حدسه در بروکلین استفاده کردم تا بتوانم از هدایت دانشمندان آنها در سراسر جهان بهره بگیرم. در اینجا سه خاخام خیلی سطح بالا برایم از راز و رمزهای بزرگ گفتند و با من در خیلی از رازها و داستان‌ها شریک شدند. اینها عواملی بودند که به ذهن من رسوخ کرد و سپس در فیلم جاری شدند. »
در «چشمه» فیلم دیگر آرونوفسکی او این بار به اندیشه بنیادی درخت زندگی یا سفیروت می‌پردازد. فیلم از سه داستان موازی تشکیل شده‌است که در همه آنها جست‌وجو به دنبال درخت زندگی نقش محوری دارد، هرچند مکان این سه اپیزود با هم تفاوت‌های زیادی دارد. 
خود آرونوفسکی اذعان کرده‌ که اندیشه‌های کابالایی پشت ساخت فیلم بوده و او سعی کرده‌است این اندیشه‌ها را در صدا، تصویر، دیالوگ‌ها و شخصیت‌ها وارد کند. آرونوفسکی که زاده یک خانواده یهودی -آمریکایی است، اوج وابستگی‌اش را به اندیشه‌های کابالایی با ساختن فیلم موهن «نوح» به نمایش گذاشت. او در این فیلم نشان داد اصلا هیچ اعتقادی به آموزه‌های واقعی یهود ندارد و حتی روایت‌های توراتی موجود را هم زیر پا گذاشته‌است. 
فیلم به شدت با اعتراض محافل مذهبی جهان رو به رو شد و نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان نیز به شدت به این فیلم تحریف کننده، اعتراض کردند. آرونوفسکی همراه راسل کرو و اسکات فرانکلین تهیه‌کننده فیلم، سعی کردند پاپ را برای گرفتن تاییدیه‌ای برای فیلم ملاقات کنند اما پاپ به آنان وقت نداد و آنها تنها موفق به دیدار مختصری در حضور 40هزارنفر دیگر در میدان «سنت پیترز» با پاپ شدند و البته سعی کردند همین دیدار کوتاه را نشانه‌ای از همراهی پاپ تبلیغ کنند. اما سخنگوی واتیکان به سرعت واکنش نشان داد و این دیدار را بدون برنامه‌ریزی قبلی خواند و اعلام کرد این دیدار کوتاه غیررسمی‌به معنای تایید این فیلم توسط پاپ و واتیکان نیست. اما واتیکان به همین واکنش بسنده نکرد و در رسانه رسمی‌خود مطلبی درج کرد که آن به عنوان « یک فرصت از دست رفته» و نشان دهنده «نوح بدون خدا» است. همان زمان نمایش فیلم در تمام کشورهای اسلامی‌ممنوع اعلام شد. 
ضمیمه قفسه کتاب