درخشش راوی راز آسمان

درخشش راوی راز آسمان

سال‌هاست او را با عکس‌هایی می‌شناسیم که پیوند دیرینه آسمان و زمین را به تصویر می‌کشند. عکس‌هایی که تلفیق هنر و علم بوده و محال است با نیم‌نگاهی بتوانید از آنها بگذرید. عموما عکس‌های بابک امین‌تفرشی که زیبایی‌‎های خیره‌کننده آسمان شب را درون خود جای داده‌اند، چند لحظه‌ای ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند.

حالا یکی از عکس‌های او به عنوان بهترین عکس بخش عکاسی علمی ‌انجمن عکاسی سلطنتی بریتانیا شده است. جوایز انجمن عکاسی سلطنتی بریتانیا(RPS)  معتبرترین جوایز عکاسی جهان هستند و قدمتی به درازای 144 سال دارد.  معمولا عکس‌های برندگان این جوایز، قصه‌هایی را روایت می‌کنند که نشان از توانایی اثرگذاری و الهام‌بخشی کارشان دارد، گویی آنها فقط عکاس نیستند بلکه کسانی هستند که داستانی دارند و می‌خواهند با زبان عکس، آن را برای مردم سرزمین‌های مختلف بازگو کنند. 
جوایز انجمن عکاسی سلطنتی بریتانیا در ۱۷ دسته شامل ژانرها و کاربردهای مختلف عکاسی از جمله عکاسی علمی است و هر سال بخش‌های تکامل‌یافته‌تر و جدیدتری هم به آن افزوده می‌شود.  این انجمن در خصوص عکس بابک امین‌تفرشی که «دره مرگ» نام دارد، تعبیر ادغام هنر و علم با قصه‌گویی بصری را به کار برده است. کارنامه درخشان بابک مملو است از تلاش‌های درخشانی که برای ترویج عمل و دانش و نگاه آگاهانه به جهان پیرامونش داشته است.  او سال۲۰۰۹، در همکاری با کارولین پورکو، مدیر تصویربرداری پروژه کاسینی ناسا برنده جایزه لنارت نیلسون(Lennart Nilsson) برای بهترین عکاسی علمی شد. همچنین در شهریور1401، اتحادیه‌ بین‌المللی نجوم به پاس خدماتش سیارکی را به نام تفرشی ۲۷۶۱۶۳ نامگذاری کردند.  این سیارک در سال1388 توسط منجم آماتور «استفان کورتی» کشف شده بود و در سال جاری بالاخره برای آن نامی انتخاب شد.
 امین تفرشی از دهه 70 شمسی برای همگانی‌کردن علم تلاش کرد. او چند سال سردبیر مجله نجوم بود، مجله‌ای که افراد زیادی را به علم و به‌خصوص آسمان شب علاقه‌مند کرد. 
در کنار اینها سال‌های زیادی فعالیت ترویجی در برنامه‌های تلویزیونی مثل «آسمان شب، طبیعت فراموش‌شده» به تهیه‌کنندگی برادران صفاریان‌پور و حضور در کارگاه‌های علمی و آموزش عکاسی نجومی برای دوستداران آسمان او را تبدیل به فردی اثرگذار در بدنه ترویج علم ایران کرده است. 
بابک، خالق و کارگردان برنامه آسمان در شبThe World At Night (TWAN)، برنامه‌ای بین‌المللی است که در آن عکاسان از سراسر جهان تصاویری از آسمان شب را ثبت می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند تا نشان دهند آسمان شب بدون آلودگی نوری و در طبیعت چقدر سحرانگیز و تماشایی است.
او سابقه همکاری با نهادهای معتبری مثل موسسه «نشنال جئوگرافیک» را هم در سابقه حرفه‌ای خود دارد.  بابک، شیفته علم است؛ او حتی در مصاحبه‌هایش زمانی که از دوران کودکی و خاطرات علاقه‌مندی‌اش به آسمان می‌گوید، به روزهایی اشاره می‌کند که از دیدن ماه در چشمی تلسکوپ چطور به وجد آمده بود و چه مسیری را طی کرد تا علاقه خود را برای دیگران هم شرح دهد تا همه از زیبایی‌های آسمان، از شگفتی‌های علم و از لذت دانستن بهره‌مند شوند. 
دره مرگ، عکسی که این جایزه مهم را برای بابک به ارمغان آورد، گوشه‌هایی از زمینی کویری را نشان می‌دهد که بر فرازش راهی روشن از کهکشان راه شیری نقش بسته است و مرز بین این دو را کوه‌هایی تیره پوشانده‎‌اند. 
سحابی جبار، یکی از جذاب‌ترین سحابی‌های آسمان هم در گوشه بالای سمت راست این تصویر خودنمایی می‌کند، عکسی که ترکیبی از زیبایی سحرانگیز طبیعت زمینی در کنار آسمان پرستاره شب است؛ عکسی که روایت هنر و تفکر این عکاس برجسته ایرانی را بازگو می‎کند.

 مریم ملی - گروه علم و دانش