خطر فقدان نگاه استراتژیک به سینما

خطر فقدان نگاه استراتژیک به سینما

جای سینمای ایران در بزنگاه‌های پس از انقلاب نیز تقریبا خالی است. با نگاهی موشکافانه به فیلم‌هایی که در دو سه سال نخستین پیروزی انقلاب، درباره این مقطع مهم تاریخ ایران ساخته شدند، متوجه می‌شویم بیشتر آنها از مبارزان و انقلابیون بی‌هویتی سخن می‌گویند که نشانی از نهضت امام(که بیش از 15سال همه مبارزات ملت ایران را برای سرنگونی شاه هدایت کرد) ندارند. گروهی بی‌هویت و ناشناس که در مقابل ساواکی‌های کلیشه‌ای و تیپیکال قرار گرفته و معلوم نیست برای چه مبارزه می‌کنند، از فیلم خط‌قرمز (مسعود کیمیایی) گرفته تا از فریاد تا ترور(منصور تهرانی) تا هیولای درون(خسرو سینایی) تا شیلات(رضا میرلوحی) و ترن(امیرقویدل) و تا ....

تاریخ بعد از انقلاب مشحون از درگیری‌های متعدد با انواع و اقسام توطئه‌ها، کودتاها، تجاوزات نظامی، ترورها، تجزیه‌طلبی‌ها، گروهک‌های تروریستی و ... بود؛ اما سینمای ایران تا سال‌ها و به‌جز موارد بسیار انگشت‌‎شمار به خیل این موضوعات و بزنگاه‌هایی که هزینه‌‌های جانی و مالی بسیاری برای این ملت داشت، نپرداخت.
ماجراهای یکی از مهیب‌ترین گروهک‌های تروریستی تاریخ این کشور یعنی مجاهدین خلق، به‌جز یکی دو فیلم در دهه 60(توهم و دست نوشته‌ها) تا 35سال بعد و فیلم «ماجرای نیمروز» دستمایه هیچ فیلمی قرار نگرفت. 
قضیه تجزیه‌طلبی گروهک‌ها طی 36سال تا فیلم «چ» در سال 1393، آن هم تنها در یک مورد محاصره پاوه و فجایع آن واقعه، در کادر دوربین سینمای ایران قرار نگرفت.
واقعا زندگی شهدا و فرهیختگانی که این کشور و سرزمین را از خطرناک‌ترین پیچ‌های تاریخی‌اش عبور دادند، امثال استادمطهری و دکتربهشتی و دکترباهنر و شهیدرجایی و... و شخص امام‌خمینی در کدام اثر از فیلم‌های این سینما بر پرده رفت؟  سیره و صورت آنها که هشت سال در سخت‌ترین عرصه‌های دفاع‌مقدس از وجب به وجب این خاک دفاع کردند و پس از آن نیز در میادین دشوار و متفاوت دیگر، این سرزمین را از بحران‌های ویران‌کننده گذراندند، بر چند فیلم از آثار این سینما نقش بست؟ 
از حماسه‌های مثال‌زدنی این ملت، از تحمل 40سال حصر اقتصادی، از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علمی و تکنولوژیک که حتی کارشناسان صهیونیست به خاطرشان، کلاه از سر برداشتند، از قهرمانی‌ها و پهلوانی‌های زنان و مردان ورزشکار که در تمام تاریخ این سرزمین بی‌سابقه بود، از راهپیمایی عظیم اربعین که به اعتراف رسانه‌های غربی، رکوردهای بسیاری در گینس را جابه‌جا کرد و هزاران سوژه و موضوع دراماتیک و جذاب در خود دارد، چند پلان در آثار تولیدی این سینما به چشم می‌خورد؟ از فتنه‌ها و غائله‌هایی که رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی هم مقاومت مردم ایران در برابرشان را ستودند؛ از فتنه 88 تا امروز، از ماجراهای جاسوسی و ضدجاسوسی که به اعتراف برخی کارشناسان معتبر غربی، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اروپا و آمریکا را انگشت به دهان کرد. از داعش به عنوان یکی از دهشتناک‌ترین پدیده‌های قرن که بیشترین تمرکزش بر نفوذ و رسوخ به این خاک بود و فرزندان رشید این ملت همچون سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، با آن چنان کردند که همه آرزوهای دور و دراز ضدبشری خود را به گور برد، به جز دو سه فیلم از جمله «به وقت شام» و اپیزودی از فیلم «هیهات»، چه اثر دیگری در سینمای ایران تولید شد، در حالی که حتی هندوستان و سلمان‌خان هم فیلم نبرد با داعش تولید کردند.