تسخیر آسمان منطقه با باور373

تسخیر آسمان منطقه با باور373

سامانه باور373، تحولی بزرگ در عرصه رزم هوایی به‌وجود آورد و با دستیابی به این فناوری و توانمندی، موازنه قدرت در منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد و آسمان منطقه به تسخیر درآمد.

تردیدی نیست که شرایط امروز دفاعی، نظامی و امنیتی کشور و همچنین در مسیر دفاع از تمامیت ارضی، پدافند زمین‌پایه نقش مهمی در عرصه دفاع از هوا و فضای کشور ایفا می‌کند. طبعا در چنین موقعیتی، وقتی هر تهدید خارجی، قصد تعرض به مرزهای کشور را داشته باشد و بخواهد از راه دور به‌وسیله هواپیماهای دورایستا، در مسیر دفاع مشکلاتی ایجاد کند، پدافند هوایی و موشکی بردبلند، نقش مهم و ویژه خود را در راه دفاع از ایران اسلامی به بهترین شکل ایفا خواهد کرد. 
همان‌طور که می‌دانیم در حوزه دفاعی و نظامی، برخی کشورها از توانمندی‌های بالاتری در عرصه صنعت هوایی برخوردارند. در همین راستا با توجه به وجود سامانه باور373، ایران اسلامی همراه چین، روسیه و آمریکا جزو معدود کشورهایی است که به این فناوری دست پیدا کرده و قدرت نظامی خود را ارتقا داده است.
این سامانه از ویژگی‌های متعددی برخوردار است، از جمله این‌که باور373 می‌تواند اهداف نظامی و به‌ویژه هواپیماهای دورایستا را تا بالای 300 کیلومتر مورد هدف قرار دهد و اگر این سامانه اطراف مرزهای کشور استقرار یابد، قابلیت رصد اهداف نظامی تا بالای 400 کیلومتر را خواهیم داشت. 
این در شرایطی است که در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی و در دوران دفاع‌مقدس در حوزه پدافند هوایی با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. در دوره جنگ تحمیلی، هواپیماهای آواکس آمریکایی و دیگر هواپیماهای دورایستا، دور از فضای کشور قرار می‌گرفتند و بعد از رصد اطلاعات، آنها را در اختیار عراقی‌ها قرار می‌دادند و دشمن بعثی با توجه به این داده‌ها به حریم کشور تعرض می‌کرد و ما متاسفانه در آن مقطع از چنین توانمندی‌ای برخوردار نبودیم اما اکنون و با توجه به وجود این ظرفیت‌ها، از امکانات بالایی برای دفاع و حراست از حریم هوایی کشور برخورداریم و با توجه به وجود باور373 تصور نزدیک شدن دشمن به مرزهای کشور کمی دشوار است.
باور373 اولین سیستم موشکی با بردبلند است و این سامانه از سوی دانشمندان جوان کشور و با همیاری دفتر طراحی مشترک نیروی پدافند هوایی و وزارت دفاع و در شرایط تحریمی ساخته شد و به یک عبارت، باید این فناوری را کاملا بومی دانست. ما در مراحل طراحی و ساخت، کاملا از پشتیبانی فرماندهی معظم کل قوا برخوردار بودیم و ایشان بر این نکته تاکید داشتند که «باور» را باور کنید. 

 امیر صادق‌نژاد - مشاور عالی وزیر دفاع