کشتار کودکان برگ دیگر پرونده جنایات بن‌سلمان

کشتار کودکان برگ دیگر پرونده جنایات بن‌سلمان

سران عربستان سعودی در جدیدترین جنایات حقوق‌بشری خود، حکم اعدام هشت کودک بی‌گناه را در این کشور صادر کرده‌اند. رسانه‌ها و نهادهای حقوقی در واکنش‌های تندی ضمن محکومیت شدید این اقدام، تاکید کردند تمام این کودکان شیعی‌مذهب هستند و همه آنها متهم به جرایمی غیرشفاف و شبهه‌برانگیز شده‌اند که ارتکاب آن برای کودکانی در سن و شرایط آنها ناممکن است.

عبدا... الدرازی، علی السبیتی، حسن زکی الفرج، جلال آل‌لباد، مهدی المحسن، جواد قریریص و یوسف المناسف، هفت کودک عربستانی هستند که رژیم سعودی حکم اعدام آنان را بدون هیچ تفهیم اتهامی، صادر کرده است. نفر هشتم این جمع عبدا... الحویطی است که کم‌سن و سال‌ترین فرد بین کودکان اعدامی به شمار می‌رود. او در زمان دستگیری ۱۳سال داشته و هم‌اکنون که در زندان به سر می‌برد 20ساله است.
داستان این کودک متولد 2002 از این قرار است که در ۸ می‌۲۰۱۷، نیروهای امنیتی سعودی به منزلش حمله و او را به اتهام دزدی و قتل بازداشت کردند. او پسر خانواده‌ای شیعی‌مذهب و از اقشار ضعیف جامعه است. ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ دادگاه کیفری منطقه تبوک در شمال عربستان، الحویطی را به اتهام سرقت مسلحانه از جواهرفروشی و قتل یک پلیس با سلاح گرم در استان ضباء به اعدام محکوم کرد.
مادر این کودک عربستانی در توییتی نوشت: «دادگاه کیفری تبوک به‌دلیل سهل‌انگاری خود و سرپوش گذاشتن بر هویت مجرم، پسرم را قربانی می‌کند. 
دادگاه تبوک حضور او همراه با برادر و دوستانش را در شب حادثه نادیده می‌گیرد و به قوانین و مقررات احترامی نمی‌گذارد… این دادگاه به‌عمد عبدا... را جنایتکار می‌داند تا از مسئولیت خود در این پرونده شانه خالی کند.»
مادر این کودک به همراه سایر اقوام بارها در صفحه توییتری خود از شاه سعودی و وزرای عربستان خواسته است تا به فساد گسترده در استان ضباء و موج بی‌عدالتی‌ها رسیدگی کنند. آنها خواستند بی‌عدالتی علیه پسرشان، عبدا... تمام شود و شرایط این پرونده مجدد مورد بررسی قرار گیرد. وضعیت دیگر کودکان زندانی در رژیم آل‌سعود به همین منوال است.