ابوالقاسم طالبی با اژدهای هفت‌سر می‌آید

از سریال تازه تلویزیون چه خبر؟

ابوالقاسم طالبی با اژدهای هفت‌سر می‌آید

وجود و بروز مفسده‌ در اقتصاد اگرچه سابقه‌ای دیرینه دارد، ولی چند سالی است به واسطه انتشار اخبار اختلاس‌های کلان و... بیشتر به گوش می‌رسد. هر قدر که یک موضوع برجسته می‌شود انتظار می‌رود نویسندگان و کارگردانان آثار اجتماعی هم در جایگاه چشمانی بیدار در تلاش برای ساخت اثری با این محتواهای روز باشند. ابوالقاسم طالبی که در تلویزیون بیشتر با کارگردانی سریال‌های «بازگشت پرستوها»(1376-1375) و همچنین «به کجا چنین شتابان»(1388-1387) به مخاطبان معرفی شده، سراغ سوژه‌ای مرتبط با مفاسد اقتصادی و... رفته است تا آن را در قالب سریالی تازه راهی آنتن کند. این درام سیاسی که درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز است فعلا «طلاق» نام دارد. بسیاری منتظر شنیدن جزئیات آن هستند و خبرهای تازه حاکی از آن است تصویربرداریش مدتی است تمام شده. در گزارش پیش رو به ابعاد مختلف این اثر جدید سیمافیلم نگاهی انداخته‌ایم. آخرین خبرها درباره مراحل ساخت آن را بیان کردیم و گفته‌هایی از طالبی و بازیگران سریال درباره محتوای آن آورده‌ایم.

با شنیدن نام طلاق احتمالا اولین چیزی که به خاطرتان می‌آید سوا شدن راه زوجین در یک زندگی مشترک و نقطه پایان آن است اما سریال «طلاق» قرار نیست چنین ماجراهایی را دنبال کند. برخلاف آنچه از عنوان طلاق در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز  در قالب یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی می‌پردازد. البته دور از ذهن هم نیست، چون نام ابوالقاسم طالبی با این سریال گره خورده است. طالبی هر بار که اثری را روانه آنتن کرده یا بر پرده سینما فرستاده است خالی از مضامین ارزشی یا اجتماعی و سیاسی نبوده است و همیشه حتی در بخش‌هایی از قصه هم که شده این مضمون‌ها متبلور بودند. باید دید او در سریال اخیرش که در آن دست روی سوژه‌ای حساس گذاشته است چقدر می‌تواند مخاطبان را با خود همراه کند و به دور از هرگونه تحت تاثیر قرار گرفتن منتقدان نسبت به حساسیت سوژه، حرفی تازه بزند. 

طلاق در مراحل نهایی
طالبی پیش از این در زمان بازدید پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما از پشت‌صحنه سریال طلاق که با حضور خبرنگار جام‌جم هم همراه بود، فساد را به اژدهای هفت‌سر تشبیه کرد و حالا شنیده می‌شود احتمال تغییر نام این سریال به «اژدهای هفت‌سر» وجود دارد. تصویربرداری این سریال از سال ۹۸ شروع شده و تا امسال ادامه پیدا کرد. البته تولید این سریال در زمان تصویربرداری مدتی به دلیل اوج‌گیری کرونا متوقف و دوباره از سر گرفته شد. تصویربرداری این سریال در لوکیشن‌های متعدد داخلی و خارجی از شمال تا جنوب و غرب پایتخت انجام شد و گفته می‌شد احتمال سفر گروه به خارج از کشور برای ضبط برخی سکانس‌های قصه وجود دارد.
سرهنگ هدایت‌ا... سجادی، کارشناس انتظامی این سریال تلویزیونی هم به‌تازگی بر پایان یافتن تصویربرداری سریال تاکید کرده و 
گفته است: تصویربرداری سریال طلاق چند ماه پیش تمام شده است و الان مراحل فنی و تدوین نهایی را می‌گذراند. بر اساس این موضوع، طلاق کار متفاوتی است و به مفاسد اقتصادی ورود کرده و به نظرم کار سنگین و جذابی شده است. طلاق قرار بود امسال پخش شوداحتمالا زمستان روی آنتن  می‌رود.

نقش‌آفرینان یک طلاق اقتصادی 
با مرور اسامی بازیگرانی که در این سریال مقابل دوربین رفتند هم نام چهره‌های شناخته شده پیشکسوت و جوان به چشم می‌خورد و هم بازیگرانی که تا امروز کمتر اسم‌شان را شنیده‌ایم و احتمالا از قاب این سریال به مخاطبان معرفی می‌شوند.طبق خبرها مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهارمحمدپور، فاطمه الطافی، مجید رحمتی، مهران مرادی، هدیه رضایی، بهناز پورفلاح، بهزاد اقطایی، حسن ولیخانی، حمیدرضا عرب‌سرخی، رامین یحیی‌زاده، سیدحمید فتوحی، شیلر کی، مینو شیخان، عسل غروی، علیرضا جلیلی، مهدی شاکریان، قطب‌الدین صادقی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، نیلوفر کیارستمی، النا آهی و... از جمله بازیگران این سریال هستند و همچنین در مرحله‌ای از تصویربرداری چهره‌هایی نظیر شاهین فرهنگ، مهرداد ضیایی، حمیدرضا هدایتی، فرید قبادی و علیرام نورایی به گروه بازیگران این مجموعه اضافه شدند. از دیگر عوامل این سریال می‌توان به این موارد اشاره کرد: مدیر فیلمبرداری امیر کریمی، طراح گریم داریوش صالحیان، مدیر صدابرداری‌، منصور شهباز، طراح صحنه: جهانگیر میرزاجانی، طراح لباس: مهرناز اکبری و عکس: علی نیک‌‌رفتار. البته گفته می‌شود  در فاز دوم تصویربرداری، برخی عوامل پشت دوربین تغییر کردند که از آن جمله می‌توان به منصور ظهوری (فیلمبردار)، فرشید کیوانمهر(صدابردار)، طراح گریم (علی عارفی) اشاره کرد.

قصه‌ای به‌روز و اجتماعی
فاطمه الطافی، یکی از بازیگران این سریال نقش سارا را بازی می‌کند که در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نقشش بیان کرد: در نقش یک دختر ایرانی به نام سارا بازی می‌کنم که مستقل است. قبل از بازی در سریال طلاق، تجربه بازی در چند اثر را داشتم اما در سریال طلاق نقش محوری دارم. نقش سارا را دور از خودم نمی‌بینم  زیرا سارا، نماینده دختران ایران است. در جامعه امروز متاسفانه برخی حرمت‌ها و حریم‌ها از بین رفته است و چه خوب که این موارد را یادآوری کنیم. 
قطب‌الدین صادقی هم از بازیگران سریال طلاق است که درباره حضورش در آن در گفت‌و‌گویی عنوان  کرده است: عنوان دیگر این سریال اژدهای هفت‌‌سر  بود که به من پیشنهاد شد. فیلمنامه را خواندم و خوشم آمد. چون دغدغه و کار کارگردانش را می‌شناختم. وقتی در «یتیم‌خانه ایران» دغدغه آگاه‌‌سازی مخاطب نسبت به بخشی از تاریخ که مطرح نشده را داشت و با چه وسواس و دقتی کار می‌‌کرد اینها برای من و حضورم حائز اهمیت‌ است. در این سریال نقش وکیل یکی از این آقایان اختلاسگر را بازی می‌‌کنم. من فیلمنامه و کارگردانی سریال طلاق را خوب دیدم. خوشبختانه ابوالقاسم طالبی با وسواس کار می‌کند و به پلان‌پلان سریال دقت دارد؛ روی همه‌چیز چه بازیگری، لباس، صحنه، گریم و نور. بسیاری از اوقات، این دقت‌ نظرها در کارگردانی سریال‌‌ها و فیلم‌‌های سینمایی فراموش شده است. طالبی درباره همه‌ چیز نظر می‌‌دهد و اگر چیزی به میلش نباشد، ‌آن را کنار می‌‌گذارد. باری به هر جهت کار نمی‌‌کند و دقت خوبی دارد. 
از دیگر چهره‌هایی که تصاویری از حضور او در سریال منتشر شد، سیامک اطلسی است. این بازیگر که مهر ماه سال 1400 بر اثر کرونا از دنیا رفت در گفت‌وگویی درباره طلاق گفته بود: در سریال طلاق به کارگردانی ابوالقاسم طالبی بازی داشتم و  در مجموع یک ماه در این کار بودم که تجربه بسیار خوبی بود. مجموعه تلویزیونی طلاق، داستانی به‌روز و اجتماعی دارد که جذاب نوشته شده و در ساخت هم این جذابیت حفظ شده است. این سریال نگاهی به مفاسد اقتصادی و پرونده‌های پیرامون آن دارد. بسیار امیدوارم در زمان پخش، این مجموعه مورد استقبال گسترده مردم قرار بگیرد.

نوشین مجلسی - گروه رسانه