سقوط آزاد باعنوان هجدهمی جهان

فاجعه در تکواندوی ایران

سقوط آزاد باعنوان هجدهمی جهان

رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان 2022 مکزیک با کسب نتیجه‌ای ضعیف برای تیم‌ملی ایران به پایان رسید. تیم‌های ملی مردان و زنان کشورمان در حالی با ترکیب 14 نفره به این رویداد بزرگ اعزام شده بودند که حتی یک فینالیست هم نداشتند. تنها دستاورد کاروان پرتعداد تکواندوی ایران در بیست و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی جهان، سه مدال برنز در تیم مردان بود که آنها را در جایگاه نازل هجدهمی نشاند. رضا کلهر در وزن ۶۸- کیلوگرم، مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن ۸۷+ کیلوگرم نفراتی بودند در این پیکارها به عنوان سومی رسیدند.

هدایت تیم‌ملی تکواندوی مردان در مکزیک به عهده بیژن مقانلو بود. مردی که پیش از این در پیکارهای جهانی سال 2015 روسیه‌، ایران را با سه مدال طلا و یک برنز به عنوان قهرمانی رسانده بود. مقانلو اما در دوره جدید همکاری‌اش با فدراسیون تکواندو توفیقی نداشت و نمره بدی در کارنامه خود ثبت کرد.
اتفاق درخور توجه و البته ناراحت‌کننده دیگر برای مقانلو در مکزیک، قهرمانی مهدی خدابخشی ملی‌پوش سابق تکواندوی ایران در این مسابقات بود. خدابخشی سال 2015 تحت هدایت مقانلو در وزن منهای 80 کیلوگرم به مدال طلای دنیا رسید. او اما دو سه سال پیش تصمیم گرفت از ایران مهاجرت کند. او پس از ازدواج با یک دختر صرب، به عضویت تیم‌ملی تکواندوی صربستان در‌آمد. خدابخشی در مکزیک و در دومین روز از مسابقات جهانی به مدال طلای وزن منهای ۸۷کیلوگرم رســید. جالب‌تر این که تکواندوکار ایرانی‌الاصل صربستان از سوی کمیته برگزاری بیست و پنجمین دوره رقابت‌های جهانی عنوان بهترین بازیکن این میدان را هم از آن خود کرد.
تکواندوی ایران که روزگاری لرزه بر اندام قدرت‌های صاحب این رشته می‌انداخت حالا به زنگ تفریح آنها تبدیل شده است. تیم‌ملی تکواندوی کشورمان از سال 1999 رقابت‌های قهرمانی جهان که چهاردهمین دوره این مسابقات به حساب می‌آید تا سال 2017 برای 10 دوره متوالی همیشه روی سکوی این آوردگاه مهم بوده است. طوری که در مجموع با کسب 14 مدال طلا، 14 نقره و 10 برنز به دو عنوان قهرمانی، شش نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در بخش رقابت‌های تیمی مردان دست یافته است. این برای نخستین‌بار طی دو دهه اخیر بود که تیم‌ملی تکواندوی ایران نتوانست در رقابت‌های جهانی فینالیستی داشته باشد. 
این تیم تابستان گذشته و در جریان رقابت‌های قهرمانی 2022 آسیا نیز عملکردی دور از انتظار دیگری از خود به نمایش گذشت. به گونه‌ای که در این مسابقات هم نتوانست صاحب مدال طلا شود. شاگردان بیژن مقانلو با کسب 3 مدال نقره و یک برنز از رفتن بر روی سکو بازماندند و به عنوانی بهتر از پنجمی نرسیدند.
در بخش بانوان نیز نتایج چشمگیر نبود و همه نفرات حذف شدند. گرچه این انتظار وجود ندارد که هوگوپوشان زن ایرانی روی سکو بروند اما حداقل توقع این بود که بتوانند عناوین نایب قهرمانی دو دوره قبلی این مسابقات را که توسط مهلا مومن‌زاده و کیمیا علیزاده به دست آمده بود، تکرار کنند. مسئولیت تیم‌ملی زنان در این مسابقات به عهده مینو مداح بود. فدراسیون تکواندو یک سالی می‌شود که تحت مدیریت هادی ساعی، پرافتخارترین المپین و تکواندوکار ایرانی است.باید دید او چه چاره‌ای برای عبور از این بحران می‌اندیشد.