جای‌خالی سینمای‌اجتماعی با موضوع کردستان

جای‌خالی سینمای‌اجتماعی با موضوع کردستان

فیلم سینمایی «اشک سرما» به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد، یکی از معدود آثاری است که در آن به جنایات حزب کومله پرداخته شده است. دراین فیلم، سربازی برای پاک‌سازی منطقه‌ای که توسط نیروهای کومله مین‌گذاری شده، به یک روستای مرزی در کردستان اعزام می‌شود. به‌دلیل موفقیتی که او دراین مأموریت پیدا می‌کند، نیروهای کومله دختری به نام روناک را مأمور می‌کنند تا وی را  بکشد. یک بوران ناگهانی در کوهستان موجب می‌شود که این سرباز در موقعیتی قرار گیرد که جان این دختر روستایی را که در بوران گم شده نجات دهد و این دو برای نجات خود و فرار از سرما به غاری پناه می‌برند.

عزیزا... حمیدنژاد، کارگردان اشک سرما درباره ساخت این فیلم گفت: اصولا فیلم اشک سرما برای طرح مسائل و تبعات گسترش اختلاف‌افکنی بین قومیت‌های ایران ساخته شد و طرح چنین مشکلاتی موضوع این فیلم است. البته اشک سرما تنها فیلم من درباره کردستان نیست. بنده چهار فیلم درباره این موضوع ساخته‌ام. یکی از آنها مستند زمان جنگ ایران وعراق، به‌نام «زندگی‌ در ارتفاعات» است. دیگری درباره بمباران شیمیایی و استفاده از تسلیحات کشتارجمعی در حلبچه است. فیلم سوم «شکوفه‌های سنگی» است که درباره مین‌های بازمانده از زمان جنگ تحمیلی در شهرهای ایران بود که تلفات زیادی در بر داشته است و چهارمین فیلم دراین موضوع، فیلم اشک سرماست که به مسائل و تعامل بین نیروهای نظامی کشور و مردم منطقه می‌پردازد.
حمیدنژاد با اشاره به آثارش درباره کردستان، درخصوص علت علاقه‌اش به این موضوع بیان کرد: کردستان در گذشته یک منطقه پرتنشی بوده است. به لحاظ فرهنگی و قومی هم مردم کرد برای من بسیار جذاب بودند و هستند. من تصمیم داشتم با آثارم، خصوصا اشک سرما، ادای دینی بکنم به مردم این منطقه و بگویم که فارس و کرد می‌توانند در کنار هم و با تعامل زندگی کنند. دشمنی معنا ندارد چون ما یک کشور و ملت هستیم و در کنارهم می‌توانیم با آرامش و صلح زندگی کنیم و بهتراست عشق جایگزین اختلافات شود. همه این موارد باعث ترغیب من به ساخت اشک سرما در سال 82 شد.
این کارگردان با اشاره به تاثیر سینما درمسائل ملی افزود: اصولا سینما می‌تواند در تمامی موضوعات تاثیرگذار باشد. مسائل قومی و طایفه‌ای به‌طور ویژه قابلیت تاثیرگرفتن از سینما را دارند و مسأله‌ای همچون همنشینی قومیت‌ها در سینما به‌خوبی قابل طرح و بحث است.
عزیزا... حمیدنژاد درباره جای خالی سینمای اجتماعی با موضوع کردستان گفت: متاسفانه این خلأ یکی از ضعف‌های مدیران فرهنگی ماست. گویا این موارد جزو خط قرمزهای برخی مدیران است و از پرداخت به مسائل قومیت‌ها شانه خالی می‌کنند. به نظر من باید راجع به موضوعات اجتماعی کردستان کار شود چون موارد بسیارمهمی دارد که قابل طرح است. این سوژه‌ها قابلیت به‌تصویرکشیدن دارند و این معضلات را نباید فراموش کرد. البته کار بومی و منطقه‌ای انجام‌دادن بسیار سخت است و حساسیت‌هایی ایجاد می‌کند. من برای ساخت اشک سرما حدود شش سال انتظار کشیدم و پشت در ماندم. این مدت را برای متقاعد کردن مدیران گذراندم تا بدانند باید در مورد مردم کردستان فیلم بسازیم و هموطنان کرد خودمان را معرفی کنیم.