شناخت رسانه‌نماهایی چون ایران اینترنشنال 

شناخت رسانه‌نماهایی چون ایران اینترنشنال 

علی نوریجانی، رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران می‌گوید؛ با روندکاوی رخدادهای اخیر در کشور و جنگ بی‌سابقه ترکیبی و رسانه‌ای که شاهد آن هستیم، جهت کمک به دیده و فهم شدن محتواهای غیرواقعی و تقویت توانایی تجزیه و تحلیل محتوا از سوی همه مخاطبان، توجه به امر همه‌گیری مؤثر سواد رسانه‌ای، فوری و ضروری است.

علی نوریجانی با اشاره به بهره‌گیری رسانه‌های معارض و معاند ایران از انواع تکنیک‌های رسانه‌ای برای ایجاد انحراف در درک مخاطب از رخدادها گفت: حجم انبوه اخبار جعلی، دستکاری شده، دارای سویه‌های معنا دار و گمراه‌کننده طی ماه‌های اخیر در کشور اساسا روشی برای ندادن فرصت به مخاطب جهت بررسی اطلاعات، اخبار، مهندسی هدفمند محتوا و همچنین گرفتن توان رسانه‌ها برای طراحی‌های پدافندی در قبال چنین محتواهایی است که هر دو در صورت مدیریت نشدن، خسارت‌آفرین هستند.
وی افزود: سواد رسانه‌ای به منزله فهم محتوا و سویه‌های دستکاری معنا در تصاویر و محتواها، فهم واژه‌گزینی‌های جهت‌دار، فهم خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای، بررسی اهداف پیدا و پنهان سازندگان پیام‌ها، درک و شناخت این‌که تصاویر دارای معصومیت نیستند و چگونه همه این مسائل می‌توانند به استحاله معنایی جامعه در ساحت‌های مختلف منجر شوند و ... است. از این رو دیگر در حد شعار و فضای ویترینی نباید به این دانش و توانمندی جدید نگریست.
رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو با تاکید بر این‌که در مقوله ارتقای سواد رسانه‌ای سه‌گانه مردم، رسانه و مسئولان باید در لایه‌های مرتبط با خود آموزش‌های کاربردی ببینند، ادامه داد: سواد رسانه‌ای البته تنها راه و حتی مطمئن‌ترین راه نیست، چراکه مؤلفه‌های جامعه‌شناسی و رفتارشناسی مختلفی در نوع مواجهه مخاطب با محتوای اثر دارد، مولفه‌هایی مانند سوگیری و علاقه‌مندی‌های شخصی فرد و تجربه زیسته‌های او و حتی مشاهده رفتار جمعی و... اما آنچه مهم است و این ضرورت را حتمی می‌سازد این است که سواد رسانه‌ای امری توان‌افزاست. توان زیست در عصر فراگیری و همه جایی بودن رسانه و مخاطب نباید بی‌پناه در این سپهر رها شود. او باید بداند هیچ محتوایی بی‌هدف تولید نمی‌شود. حال این هدف می‌تواند مثبت باشد یا مخرب و منفی.
نوریجانی در ادامه گفت: مخاطب دارای سواد رسانه‌ای یقینا می‌داند اقتصاد و ایدئولوژی چگونه بر فرآیند تولید معنا توسط رسانه اثر دارد و در این صورت است که دیگر رسانه‌نماهایی مانند اینترنشنال و... در قالبی دیگر فهم می‌شوند. رسانه‌های ارتزاق کننده از آبشخور دشمن بی‌شک محتوای مبتنی بر مؤلفه ایران دوستی تولید نمی‌کنند و این را در موضوع اخیر بازی فوتبال ایران و انگلیس می‌بینیم. تلاش فراوان برای القای این حس که باید از برد تیم رقیب کشورتان خوشحال باشید و... .
رئیس‌کل فدراسیون باشگاه‌های یونسکو ایران در پایان گفت: در سال‌های اخیر هر چند تلاش‌های فراوانی برای بسط و توسعه مفاهیم کاربردی سواد رسانه‌ای صورت گرفته اما قطعا در برابر این حجم از نبردهای طراحی شده رسانه‌ای دشمن، کافی نبوده و باید این مهارت را در سطوح مختلف توسعه داد. این مهم بدون عزم جدی قانون‌گذاران، مجریان و کمک به تقویت فعالان این عرصه میسر نخواهدشد.