سرمای اردبیل، تجربه‌ای بی‌نظیر

سرمای اردبیل، تجربه‌ای بی‌نظیر

 وقتی از سفر صحبت به میان می‌آید اکثر افراد به فکر مناطق سرسبز و معتدل و بعضا گرم می‌افتند اما فصل پاییز و سرما و زمستان هم برای خودش جذابیت‌هایی دارد که دل هر گردشگری را گرم می‌کند.سفر به اردبیل از مهر به بعد یکی از تصمیمات بزرگی است که هر‌کسی می‌تواند آن را عملی کند.فقط کافی است در کنار ذوق و کمی جرأت، شال و کلاه کرده و با لباس گرم، راه سبلان را در پیش بگیریم؛منطقه‌ای که ییلاق‌هایش خنک است و قشلاق‌هایش پربرف و یخبندان.

دوش بخار با هوای سرد
 بیش از ۱۵ مرکز آب‌درمانی احداث شده روی چشمه‌های آبگرم معدنی، باعث شده تا اردبیل را سرزمین چشمه‌های بهشتی بنامند. این ویژگی البته در فصل‌های گرم سال جاذبه اصلی این منطقه است و در شش ماه دوم سال در کنار سرمای هوا تضاد منحصر به فردی ایجاد می‌کند. ۱۰مجتمع آب‌درمانی معروف استان در شهر سرعین قرار دارد که مشهورترین آنها گاومیش‌گلی است. در گاومیش‌گلی می‌توانید آب‌تنی زمستانی در فضای باز را تجربه کنید. حالا اگر برف هم بیاید، نه‌تنها احساس سرما نمی‌کنید، بلکه از فضایی لذت می‌برید که در کمتر جایی می‌توان مشابه آن را یافت.

دریاچه یخ‌زده
شورابیل یک دریاچه طبیعی داخل شهری محسوب می‌شود که باید در خیابان دانشگاه محقق‌اردبیلی در غرب اردبیل به سراغش رفت. اسم دریاچه از نمک موجود در آب و شوری آن گرفته شده اما در سال‌های اخیر با افزوده شدن آب شیرین به دریاچه، وسعت آن به ۱۸۰ هکتار یعنی 10 برابر گذشته رسیده و اگر هوا به ‌اندازه کافی سرد باشد، یخ می‌زند.

قندیل‌های 20 متری
در ۲۸کیلومتری غرب شهر اردبیل، روستای سردابه قرار دارد که به آبگرم و آبشارش شهره است. ارتفاع آبشار حدود ۲۰ متر است و آب آن چندان زیاد نیست اما در زمستان منظره‌ای باورنکردنی از آبشاری یخ‌زده با قندیل‌های بزرگ پدید می‌آورد. در این منطقه آبگرم معروف سردابه هم قرار دارد.

معلق بین زمین و هوا
پل معلق مشگین‌شهر یکی از جاهای دیدنی اردبیل به‌شمار می‌آید که در دامنه کوه سبلان و بالای پارک جنگلی این شهر ساخته شده است. این پل طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه محسوب می‌شود و ارتفاع آن از کف دره ۸۰ متر است. عرض پل معلق مشگین‌شهر دو متر و طول آن ۳۶۵متر است. پل معلق مشگین‌شهر بخشی از مجموعه گردشگری «خیاو تا گیردولی» یا «نور سبلان» محسوب می‌شود. این مجموعه دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوع همچون زیپ‌لاین، بانجی جامپینگ، پاراگلایدر، رستوران و سوئیت اقامتی است.

​​​​​​​حوریه ملکی - گروه ایران