نجات زندگی

نجات زندگی

کره زمین برای تامین غذای جمعیت جهان که به تازگی از مرز هشت میلیارد گذشته، تحت فشار است. گرانی و کمبود مواد غذایی در جهان پس از همه‌گیری کرونا و سپس جنگ اوکراین بیداد می‌کند. با این همه هر ساله بخش زیادی از غذای تولیدی در جهان دور ریخته می‌شود. براساس گزارش سازمان ملل موسوم به «شاخص دورریز غذا»  هر ساله ۱۷ درصد غذای تولیدی در جهان که وارد بازار مصرف می‌شود به هدر می‌رود. این رقم معادل مصرف غذای ۶۹۰ میلیون نفر برای یک سال است.  در حالی که اندازه‌گیری ضایعات مواد غذایی دشوار است، یک تخمین توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل نشان داد که اگر ضایعات غذایی را یک کشور در نظر بگیریم، این کشور پس از چین و آمریکا سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

هدررفت غذا در همه کشورها با سطوح درآمدی متفاوت از کشورهای دارای درآمد بالا گرفته تا کشورهای با درآمد متوسط و پایین شایع است. حتی برخی کشورهای فقیر دورریز بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دارند. البته با این تفاوت که دورریز غذا در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر در بخش مصرف است اما در کشورهای در حال توسعه، بیشتر هدررفت غذا در بخش تولید، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل انجام می‌گیرد. در حالی که پرداختن به عوامل سیستمی و بازیگران شرکتی که در یک سیستم غذایی معیوب تاثیرگذارند مهم است البته راه‌حل‌های فردی و کنترل دورریز در خانه‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. جلوگیری از تبدیل‌شدن مواد غذایی به زباله در سراسر جهان تاثیرگذارترین راه حلی است که در حال حاضر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی وجود دارد.
از پیش برنامه‌ریزی و با دقت خرید کنید:  اجتناب از ضایعات مواد غذایی می‌تواند حتی قبل از این که به فروشگاه مواد غذایی یا بازار کشاورز برسید، شروع شود. تهیه یک لیست مواد غذایی و پایبندی به آن می‌تواند به شما کمک کند که به خانه نرسیده، متوجه شوید که یک عنصر کلیدی را از دست داده‌اید که برنامه غذایی شما را از مسیر خارج می‌کند و شما را از استفاده از سایر موادی که خریداری کرده‌اید بازمی‌دارد. همچنین تهیه یک لیست خرید مانع خوبی است که شما را از خریدن اقلام غیرضروری بازدارد.
تمایل به خرید عمده یا خرید برای بازه‌های زمانی طولانی مثلا ماهی یکبار نیز می‌تواند منجر به خرید بیش از حد شود که منجر به فاسدشدن مواد غذایی می‌شود. بهتر است خریدها هفتگی صورت گیرد و بیشتر از مغازه‌ها و خواربارفروشی‌های کوچک خرید کنید تا انواع فروشگاه‌های بزرگ. وضعیت ذهنی که هنگام خرید در آن قرار دارید، نیز به شدت بر نتیجه خریدتان تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود که گرسنه به خرید نروید!
مواد غذایی را به درستی ذخیره کنید: رویکردهای خلاقانه برای ذخیره‌سازی تنها طول عمر مواد غذایی را افزایش نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود شما بیشتر از آنچه دارید، استفاده کنید. انتخاب و استفاده از ظروف کوچک‌تر و شفاف برای نگهداری مواد غذایی به اعضای خانواده کمک می‌کند که راحت‌تر آنچه را که دارند در یک نگاه ببینند، بنابراین کمتر احتمال دارد که مثلا یک خوراکی در ته یخچال فراموش شود. برای هر فرد مهم است که به طور انتقادی به چرایی دورریختن غذا توجه کند و سپس راه‌حلی متناسب با آن بیابد. برای هر یک از ما راهی برای تغییر رفتارهای کوچک وجود دارد که سپس به یک راه حل بزرگ منجر می‌شود.