اژدهای کوچک

اژدهای کوچک

بروس لی یکی از چند وجهی‌ترین نمادهای فرهنگ پاپ است. به او لقب اژدهای کوچک داده‌اند چرا که این هنرمند به طرز عجیبی در سال چینی اژدها، در روز اژدها و بالاخره در ساعت اژدها به دنیا آمده است!  تعداد زیادی از طرفداران، او را به خاطر فیلم‌هایش، مهارت هنرهای رزمی‌اش، آمادگی جسمانی غیرقابل درک، دفاع از فرهنگ چینی و حتی فلسفه‌هایش درباره زندگی تحسین می‌کنند. با این حال، فراتر از تمام رکوردهای جدیدی که لی شکست، بیشتر شناخت از او تنها پس از مرگش در 32 سالگی به دست آمد. او مردی پرانرژی با جاه‌طلبی‌های عظیم بود که بدنش را برای رسیدن به سطوح بالاتر و فراتر از آنچه می‌خواست برود، پیش برد. متاسفانه لی در جوانی درگذشت و دنیا را به این فکر واداشت که اگر زمان بیشتری به او داده می‌شد، ممکن بود چه شگفتی‌های بیشتری خلق کند. حقایق زیادی در مورد بروس لی وجود دارد که به خوبی شناخته شده است؛ این که او اولین بازیگر آسیایی-آمریکایی بود که تا به حال نقش اصلی یک فیلم هالیوودی را داشت یا این که ضرباتش چنان سرعتی داشت که دوربین‌ها نمی‌توانستند در حین فیلمبرداری همراهی‌اش کنند. اما علی‌رغم این واقعیت که بروس لی از یک هنرمند رزمی فراتر رفته و به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است، هنوز حقایقی در مورد زندگی و کار او وجود دارد که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

هنرمندی چندوجهی
بروس لی رشته‌های مختلف هنری را از جوانی شروع کرد. او نه تنها در 13سالگی هنرهای رزمی را آغاز کرد، بلکه یک بازیگر کودک نیز بود و تا قبل از این که در 18سالگی به آمریکا نقل مکان کند، در بیش از 20 فیلم در هنگ‌کنگ ظاهر شد. اولین نقش اصلی بروس لی در یک فیلم زمانی بود که او فقط 10سال داشت؛ اما اولین حضور او در یک فیلم در سه‌ماهگی ثبت شده است! بروس لی مردی مبتکر با استعدادهای فراوان بود. پس از اتمام هنرهای رزمی در سال1961، لی در دانشگاه واشنگتن در رشته فلسفه ثبت‌نام کرد. او در توسعه هنر جیت‌کان‌دو تاثیر داشت و به بیومکانیک، بوکس، شمشیربازی و علم تغذیه پرداخت.

یک کتابخوان قهار با چشمانی ضعیف
با توجه به زمان زیادی که او برای تمرین هنرهای رزمی صرف کرد، شگفت‌انگیز است که بروس وقت داشت تا هر کار دیگری انجام دهد. یکی از حقایق کمتر شناخته‌شده بروس لی این است که او چقدر به خواندن علاقه داشت. لی در مجموع، بیش از 2500 کتاب در کتابخانه شخصی خود داشت. عشق او به مطالعه و خودآموزی به قدری زیاد بود که حتی قبل از این که به عنوان یک رزمی‌کار مشهور شود، آرزوی داشتن یک کتابفروشی را داشت. بروس لی علی‌رغم واکنش‌های سریع و دقت بصیرانه‌اش، بینایی وحشتناکی داشت. او در تمام عمرش از عینک‌هایی با شیشه‌های ضخیم و بزرگ استفاده می‌کرد و حتی یکی از اولین افرادی بود که لنزهای چشمی را امتحان کرد.

مربی ستارگان 
بروس لی هرگز قصد بازیگری نداشت و به جای آن رویای بازکردن مدارس هنرهای رزمی در سراسر آمریکا را در سر می‌پروراند. لی فعالانه مبارزه کرد تا هنرهای رزمی را از مدارس انگشت‌شمار و مخفی خارج کند و آن را در دسترس همگان قرار دهد. او یکی از پیشگامان فراگیری در هنرهای رزمی بود و آشکارا به همه اقشار جامعه بدون توجه به نژاد، سن و جنسیت آنها آموزش می‌داد.  بروس کلاس‌های خصوصی هنرهای رزمی را اجرا می‌کرد، حتی هزینه‌های گزافی می‌گرفت تا مردم را از این فکر که هنرهای رزمی سریع یا آسان است، بازدارد. برخی شاگردان مشهور بروس استیو مک‌کوئین، جیمز کابرن، استرلینگ سیلیفانت، جیمز گارنر، رومن پولانسکی، شارون تیت و کریم عبدالجبار بودند.

بزرگ‌ترین اشتباه زندگی «لی»
نقش‌های لی نیاز به فیزیک بدنی زیادی داشت، هنگام فیلمبرداری خیس عرق می‌شد و ظاهرا پیشگام هنرهای رزمی از لکه‌های عرق که روی لباسش ظاهر می‌شد متنفر بود. به همین دلیل او تصمیم گرفت در سال 1973 تحت عمل جراحی قرار بگیرد و غدد عرق را از زیر بغل‌های خود خارج کند تا از نشان‌دادن مدهای مصنوعی جلوی دوربین جلوگیری کند. این کار شاید بزرگ‌ترین اشتباه او بود. در آن دوران استودیوهای ضبط بیش از حد گرم بودند. لی با کمبود غدد عرق مواجه بود که مانع از خنک‌شدن طبیعی بدنش می‌شد. گرمازدگی همچنین می‌تواند باعث تورم در مغز شود، مانند آنچه در کالبدشکافی لی پیدا شد. به تازگی علت مرگ این اسطوره هنرهای رزمی نوشیدن بیش از حد آب عنوان شده است.