آموزش فیلمنامه‌نویسی به دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش در افتتاحیه پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد مطرح کرد

آموزش فیلمنامه‌نویسی به دانش‌آموزان

آیین افتتاحیه پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

در ابتدای این مراسم صادق یزدانی، دبیر این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، گفت: این جشنواره یک رویداد پرسابقه و قدیمی است. امسال ما در سه بخش بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز آثار را دریافت کردیم. سال‌های گذشته هم به همین منوال بوده که در سه قالب داستانی، مستند و پویانمایی آثار را دریافت می‌کردیم و امسال دو بخش وب‌سری و فیلمنامه هم اضافه شده است. وی افزود: تا نوزدهم آبان که پایان موعد ارسال آثار بود، 2473 اثر خارجی و ۹۵۰ اثر داخلی و ۵۳ فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسید. از بین این آثار دریافتی، ۱۰۴اثر بین‌الملل و شش فیلمنامه هم برای داوری نهایی انتخاب شدند. در بین آثار دانش‌آموزی و دانشجومعلمان نیز حدود 30اثر انتخاب شده تا مورد داوری نهایی قرار بگیرند.
یزدانی با تاکید بر این‌که محوریت جشنواره بحث مدرسه بود، تصریح کرد: نشان ویژه مدرسه مبدأ آموزش‌وتربیت است زیرا محوریت جشنواره امسال مدرسه است. عرصه‌ای که فضای رشد کودکان است و سعی کردیم محتوای اصلی فیلم‌ها با این رویکرد باشد. همچنین نشان ویژه معلم با تاکید بر جایگاه معلم و نشان ایثار و ازخودگذشتگی (شهید علی لندی) نیز اهدا خواهد شد. در ادامه مراسم، پس از پخش کلیپی از دانش‌آموز شهید آرشام سرایداران که در واقعه تروریستی حمله به حرم شاهچراغ(ع) به شهادت رسیده بود، ارتباط تصویری با مدرسه محل تحصیل این شهید در شیراز برقرار شد و یکی از همکلاسی‌های او متنی را به یاد آرشام قرائت کرد. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز گفت: در جهان از هنر هفتم برای مواردی چون تحکیم هویت و القای سلطه بهره جسته‌اند. در نظام آموزش‌وپرورش، فیلم به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای القای پیام و موثرکردن فضای یاددهی و یادگیری مطرح است.  نوری با اشاره به موکدات سند تحول بنیادین بر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی برای پیشبرد آموزش و افزایش تنوع یادگیری، تصریح کرد: چند پیشنهاد دارم؛ نخست این‌که کسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید سوژه‌یابی را بلد باشد. باید این مهم را به فرزندان‌مان بیاموزیم. سوژه‌یابی به‌عنوان یک اصل مهم آموزش داده نمی‌شود درحالی‌که مهم‌ترین قسمت است.
​​​​​​​وی اضافه کرد: چه درون و چه بیرون از آموزش‌وپرورش از دست‌اندرکاران می‌خواهم در این زمینه به ما یاری رسانند. خانواده، نهادهای مذهبی و فرهنگی، آموزش‌عالی و ... همگی یک بخشی از آموزش‌وپرورش هستند. نظام تعلیم‌وتربیت اختصاصی نیست و همه باید کمک کنند و ما هم این امکان را داریم که دانش و مهارت شما را به نسل آینده‌ساز و مشتاق منتقل کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر این‌که باید سناریونویسی را به دانش‌آموزان بیاموزیم بیان کرد: مهم است که یک سناریو باید چگونه نگاشته شود. آنها باید بدانند که وقتی فیلمی را می‌سازند نقاط اوج و فرود، گره‌گشایی و اصول کلی چه هستند. این آموزش‌ها باید مستمر باشند.
وی ادامه داد: همچنین لازم است آثار بچه‌ها در طول زمان قابل بارگذاری باشد، روی اینها بحث شود و داوران روی آن نظر بدهند. انتخاب مردمی از بین آثار را هم باید داشته باشیم.