آل‌خلیفه و لاف‌زنی در باب تعهد به دموکراسی

نگاهی به برنامه مستند «پرونده‌های پنهان»

آل‌خلیفه و لاف‌زنی در باب تعهد به دموکراسی

جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر شاهد آن بوده که حکومت بحرین مدام از اراده خود برای ارتقا و گسترش آزادی و دموکراسی سخن می‌گوید اما بسیاری از فعالان حقوق‌بشر در بحرین کنونی یا به قتل می‌رسند یا به زندان می‌افتند و البته از حقوق شهروندی نیز به طور کامل محروم می‌شوند. مسائلی که همه و همه موجب شده‌اند این باور تقویت شود که حکومت بحرین اساسا فقط درباره دموکراسی و تعهد خود به آن لاف می‌زند. این موضوع درست همان چیزی است که مستند «پرونده‌های پنهان» به آن می‌پردازد. این مستند که از شبکه پرس‌تی‌وی پخش شد، به وضعیت نامطلوب حقوق بشر و دموکراسی در بحرین پرداخته‌ است.

درابتدای برنامه پرونده‌های پنهان شبکه پرس‌تی‌وی، مرضیه هاشمی، مجری برنامه به طرح این سؤال پرداخت که چه حسی به شما دست می‌دهد وقتی در کشوری زندگی کنید که در آن از اکثریت قومی و مذهبی برخوردارید، ولی هیچ راهی برای شما جهت تصدی مناصب و مقام‌های سیاسی وجود نداشته‌باشد و کوچک‌ترین انتقاد شما نیز با سرکوب شدید و سنگین پاسخ داده شود؟ چه حسی خواهید داشت اگر جزو نخبگان دانشگاهی باشید اما مجاز به ایفای نقش موثر در جامعه خود نباشید و اگر بخواهید به این مسأله واکنش نشان دهید نیز با خطر زندان، محرومیت از حقوق شهروندی و حتی قتل رو به رو خواهیدشد؟ وی در ادامه به طور خاص به این نکته اشاره کرد که این وضعیت کنونی کشور بحرین است؛ کشوری که اکنون عملا در حال به‌سخره گرفتن مفهوم دموکراسی و آزادی است. برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور نیز به نمودی عینی از این مسأله تبدیل شده‌ است.
در این خصوص، ابراهیم العرادی، پزشک بحرینی مهمان قسمت جدید این برنامه بود. او در بحبوحه اعتراضات مردمی به خاندان آل‌خلیفه، به درمان بسیاری از مردم کشورش اقدام کرده و سال2011 مجبور به ترک این کشور شده‌است. وی سابقه کار در اروپا و لبنان را دارد و البته اکنون ساکن انگلستان است و در عین حال، رئیس دفتر سیاسی ائتلاف 14فوریه بحرین نیز هست. 
ابراهیم العرادی در ادامه تاکید کرد که رژیم آل‌خلیفه طرح‌های دور و درازی برای تغییر دادن چارچوب‌ها و ساختار جمعیتی بحرین دارد. وی در ادامه تصریح کرد عمده روش‌های رژیم آل‌خلیفه در داخل این کشور، ضد شیعیان هستند. با این حال واقعیت این است که هم شیعیان و هم اهل تسنن بحرین، به مخرب بودن حضور آل‌خلیفه در عرصه قدرت سیاسی کشورشان پی برده‌اند و نسبت به این موضوع تاکید دارند. شاید یکی از عینی‌ترین نمودهای خیانت حکومت بحرین به مسلمانان فارغ از شیعه یا سنی بودن‌شان، اقدام این دولت در عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم‌صهیونیستی باشد؛ اقدامی که به هیچ عنوان با رضایت مردم بحرین همراه نبوده‌است.
وی در ادامه افزود: رژیم آل‌خلیفه مدام ریشه تمام مشکلات این کشور را به ایران ربط می‌دهد. این درحالی است که واقعیت امر این است که مردم بحرین از فساد رژیم بحرین و به طور خاص خاندان سلطنتی این کشور به ستوه آمده‌اند و این موضوع هیچ ارتباطی به ایران ندارد.
ابراهیم العرادی درباره انتخابات پارلمانی اخیر بحرین نیز گفت که رژیم آل‌خلیفه این انتخابات را صرفا با انگیزه‌های تبلیغاتی برگزار کرده‌است و می‌خواهد خود را دموکراتیک نشان دهد. العرادی در ادامه گفت‌وگوی خود با مرضیه هاشمی در پرس‌تی‌وی، در باره سلب حق شهروندی و تابعیت خود توسط حکومت آل‌خلیفه گفت: من صرفا به جرم انتقاد از شیوه‌های نادرست و ظالمانه حکومت آل‌خلیفه و کمک به مردم کشورم از سوی این حکومت سلب تابعیت شده‌ام؛ موضوعی که خودم آن را از طریق رسانه‌های بین‌المللی شنیدم. در این نقطه باید بگویم حکومت آل‌خلیفه اساسا نماینده مردم بحرین نیست. نسل اندر نسل من در بحرین زندگی کرده‌اند و اکنون بحرینی بودن ما با حکم حکومت آل‌خلیفه نابود نمی‌شود.