ظرفیت بندر امیرآباد برای ایران

ظرفیت بندر امیرآباد برای ایران

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که بندر امیرآباد به تنهایی با بنادر کشور در ساحل دریای خزر برابری می‌کند، بر ضرورت توسعه بندر امیرآباد و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به ۱۰ میلیون تن تأکید کرد و افزود: لزوم افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به ۱۰میلیون تن با توجه به تحولات بین روسیه و اروپا و تمایل تجاری این کشور به مسیر کریدور شمال - جنوب و همچنین علاقه‌مندی کشورهایی همچون هندوستان، چین و ژاپن به ترانزیت کالا از مسیر ایران، توسعه این بندر را ضروری ساخته است. 

گرفتاری زغال‌سنگ کرمان 
سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: وضعیت زغال‌سنگ کرمان با اصلاح ساختار در شرکت زغال‌سنگ بهبود می‌یابد و این اصلاح با تکیه‌ بر پرداخت حق‌ و حقوق کارگران و بازنشستگان، اصلاح قیمت زغال، ایجاد اشتغال جدید و افزایش بهره‌وری ممکن خواهد بود. او افزود: در مقطع فعلی باید درمان‌های کوتاه‌مدت برای رفع مشکلات در نظر گرفته شود، اما برای بلندمدت باید تصمیمات جدی برای حل ریشه‌ای مسائل اتخاذ شود. زغال‌سنگ کرمان شرایط و موقعیت خوبی دارد و می‌تواند اشتغال خوبی نیز ایجاد کند، اما گرفتار مسائل متعدد است.

آمار 
بررسی روند افزایش کرایه ساعتی ماشین‌آلات عمرانی در نیمه اول1401 نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مربوط به «تانکر آب‌پاش ٥٠٠٠لیتری با راننده» با 185.27 درصد و کمترین مربوط به « ماشین سواری جیپ، لندرور یا مشابه با راننده» با 22.14درصد، نسبت به دوره مشابه در سال قبل می‌‌باشد.