بی‌خطرسازی و امحای پسماندهای ویژه، توسعه یافت

بی‌خطرسازی و امحای پسماندهای ویژه، توسعه یافت

لامپ‌های فلوئورسنت در ترکیبات خود دارای آلاینده‌های زیست‌محیطی هستند و بی‌خطرسازی این پسماندها، نیازمند فناوری و روش‌های منحصر به خود است.یک شرکت فناور موفق شده است با توانمندی بومی در حوزه امحاء و بی‌خطرسازی انواع پسماندهای باقی‌‌مانده از لامپ‌های فلئورسنت و گازی، چاپگرها و خدمات خود را ارائه کند.

از خدمات فناورانه این شرکت در این حوزه می‌توان به امحاء و بی‌خطرسازی پسماند انواع باتری، کارتریج تونر، ارائه خدمات نمونه‌برداری و پایش جیوه در محیط، ارائه خدمات حمل‌ونقل پسماندهای ویژه و صنعتی و ارائه خدمات شناسایی طبقه‌بندی، کدگذاری، آماده‌سازی، حمل‌ونقل و دفن پسماندهای ویژه و صنعتی اشاره کرد.
 
 حذف آلایندگی لامپ‌ها
این شرکت فناور، دستگاه ایران‌ساخت را طراحی کرده است که لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت و گازی را قبل از پردازش در یک مرکز بازیافت خرد کرده و تمام بخارات جیوه موجود در لامپ‌های مستعمل را کنترل می‌کند. این دستگاه دارای یک مخزن ۲۰۰ لیتری است که گنجایش 300 تا 350 کیلوگرم پسماند لامپ را دارد. ذرات و بخارات جیوه حین فرآیند خردسازی توسط فیلتراسیون تعبیه شده در دستگاه کنترل و حذف می‌شوند از این‌رو دیگر نگرانی بابت شکسته شدن لامپ‌های مستعمل حین انبارداری جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل وجود ندارد. حذف بخارات جیوه با دستگاه لامپ خردکن ارزان‌ترین شیوه مقدماتی جهت جلوگیری از خطرات زیست‌محیطی ناشی از انتشار بخارات جیوه در پسماند لامپ‌های مستعمل است.
 
کنترل و حذف بخارات جیوه در پسماند لامپ‌ها
کاهش اثرات زیانبار ترکیب خطرناک جیوه بر سلامت انسان و محیط‌زیست نگرانی نداشتن از شکسته‌شدن لامپ‌ها و جلوگیری از انتشار بخارات جیوه در محیط حین انبارداری و حمل‌و‌نقل از ویژگی‌های این دستگاه است. مطالعات نشان می‌دهد حدود ۲ تا ۳ درصد لامپ‌ها در زمان انبارداری، جابه‌جایی، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل شکسته می‌شود؛ بنابراین، استفاده از دستگاه لامپ خردکن شرایط ایمن و موثری را در محیط کار فراهم می‌آورد. کاهش هزینه و فضای نگهداری پسماند لامپ‌ها هنگام انبارداری، کاهش هزینه و مشکلات حمل‌و‌نقل پسماند لامپ‌ها، کاهش حجم پسماند لامپ‌ها تا بیش از ۸۰ درصد، صرفه‌جویی در نیروی کار حین بسته‌بندی پسماندها و حمل و نقل، ساماندهی و مدیریت پسماند لامپ‌های سوخته و مستعمل، بازیابی مواد تشکیل‌دهنده لامپ و ترویج فرهنگ برخورد با پسماندهای ویژه ارتقای سیستم مدیریت و تفکیک پسماند در مجموعه‌های صنعتی از ویژگی‌های دستگاه لامپ خردکن ایران‌ساخت است.

 توسعه خدمات حذف پسماندهای ویژه
در کنار این فعالیت‌ها و با هدف توسعه دانش و توانمندی فعالان محیط‌زیست و کارشناسان، دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی مدیریت پسماند طراحی سیستم مدیریت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی برگزار می‌شود. ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پسماندهای ویژه و انجام مطالعات مربوط ارائه خدمات آموزشی مشاوره‌ای، مهندسی امکان‌سنجی فنی و اقتصادی در حوزه صنایع زیست‌محیطی، انجام برنامه عملیاتی مدیریت پسماند و تهیه بانک اطلاعاتی در راستای طرح خود‌اظهاری و رعایت پیش‌نیازهای استانداردهای ملی و بین‌المللی از دیگر خدمات این مجموعه فناور به‌شمار می‌رود.