نسخه Pdf

یوز بوشهری

یوز بوشهری

آن آقای گل ، او که نبود تپل، آن اهل فوتبال. او که نداشت بال، آن فوتبالیست، او که می‌کرد خریدهایش را لیست، آن گلزن قهار، آن بازیکن نامدار، آن ورزشکار ناب‌، او که داشت بین دندان‌های جلوش فاصله، آن یوز بوشهری‌، او که نمی‌کرد به کسی بی‌مهری‌، او که دارد رفاقتی با آقای جاسمی‌، مرد فوتبال ایران‌، مهدی طارمی‌، از آن دسته مردم بود که اگر در زمین نبود‌، حتما یک گل کمتر زده می‌شد.

او ۲۶اردیبهشت ۱۳۹۴ برای اولین بار به تیم‌ملی ایران توسط کارلوس کی‌روش دعوت شد و نخستین بازی ملی خود را در بازی دوستانه برابر ازبکستان در سال ۱۳۹۴ انجام داد.‌ او در سومین بازی ملی پایش به گلزنی باز شد و در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ دو بار برابر گوام گلزنی کرد. طارمی در چهارمین بازی ملی خود نیز درخشان ظاهر شد و در پیروزی 3 بر صفر مقابل هند، با سماجت خود یک پاس گل موفق برای آندرانیک تیموریان ساخت و گل سوم را نیز به ثمر رساند. مهدی طارمی یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان تیم‌ملی در راه صعود به جام‌جهانی بود؛ او در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ برای تیم‌ملی فوتبال ایران گل‌هایی ۳امتیازی زد و در این مسابقات عملکرد خوبی داشت و یکی از عوامل صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی بود.
مهدی متولد ۲۷ تیر ۱۳۷۱ در بوشهر است.‌ مهاجم ۱۹۰سانتی‌‌متری که توسط علی دایی از لیگ یک به پرسپولیس آمد و همان سال اول با درخشش در دربی و زدن پنالتی چیپ به النصر عربستان در آزادی و البته خوشحالی عجیب بعد از گلش به یک قهرمان محبوب نزد پرسپولیسی‌ها بدل شد.‌ مهدی طارمی در دومین فصل حضورش در پرسپولیس آقای گل و بهترین بازیکن لیگ شد.‌ در دربی ۲ گل زد و در تیم‌ملی فیکس شد. مهدی تا دیپلم بیشتر نخوانده اما از 6 سالگی فوتبال را زیر نظر پدرش شروع کرد سپس به پرسپولیس رسید و حالا در تیم‌ملی و در «پورتو» پرتغال می‌درخشد. مساله بسیار مهم که معمولا دعاهای مادرها می‌گیرد مخصوصا اگر مادرش‌، مادر مهدی طارمی باشد. حقیقت این مساله را می‌توانید از رابطه گل‌های طارمی در بازی‌ها و دعای شب قبل بازی مادرش پیدا کنید .‌خدا مادرها را حفظ کند. مهدی طارمی در محله صیادان بوشهر به‌نام «شغاب» به دنیا آمد‌، پدرش علیشاه از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال است.‌ خود مهدی می‌گوید: «پدرم دفاع وسط بود که هم دوره‌‌ای‌هایش از بازی‌های خوب او تمجید می‌کنند و من با تشویق ایشان به سمت فوتبال رفتم. در آن سال‌ها که هم‌سن و سال‌های من سوار بر لنچ به صیادی می‌رفتند‌، من در هوای گرم بوشهر در زمین‌های خاکی فوتبال تمرین می‌کردم.»
طارمی ۳۰اردیبهشت۹۳ با عقد قراردادی دوساله به باشگاه پرسپولیس پیوست. نخستین درخشش او دوم آذر ۱۳۹۳ در پیروزی ۲ بر یک پرسپولیس مقابل استقلال بود. او در این مسابقه به عنوان بازیکن تعویضی نقش مؤثری داشت و با پاس گل او محمد نوری گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند. طارمی در ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ و در حضور بیش از صد هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی تهران با به ثمر رساندن گل چیپ از روی نقطه پنالتی مقابل النصر عربستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۵ زمینه‌ساز پیروزی پرسپولیس شد.
مهدی طارمی سابقه گلزنی در شهرآورد تهران را هم دارد؛ او در شهرآورد هشتاد و سوم که با نتیجه ۴ بر۲ به سود پرسپولیس تمام شد، دو بار دروازه استقلال را باز کرد. طارمی در لیگ‌برتر فوتبال ایران سال ۹۵–۱۳۹۴ به انتخاب کانون مربیان فوتبال ایران به عنوان پدیده لیگ شناخته شد. مهدی طارمی در لیگ‌‌برتر ۹۶–۱۳۹۵ به عنوان بازیکن سال فوتبال ایران انتخاب شد و جایزه برترین بازیکن فصل خود را به حرم امام رضا تقدیم کرد. طارمی علاوه بر این جایزه، برترین گلزن لیگ شانزدهم و بهترین مهاجم این رقابت‌ها نیز انتخاب شد.
مهدی طارمی در نخستین سال بازی در فوتبال اروپا فوق‌العاده ظاهر شد و در ۳۰ مسابقه برای تیم ریو‌آوه‌ توانست ۱۸ گل به ثمر برساند، ۲ پاس گل بدهد و ۷ پنالتی بگیرد تا با این عملکرد به یکی از چهره‌های شاخص فوتبال پرتغال تبدیل شود. کاروالیال، سرمربی ریو‌آوه‌؛ تیمی که مهدی طارمی برای آن سه گل به ثمر رساند می‌گوید او و کارلوس کی‌روش نقش مهمی در انتقال طارمی به این باشگاه پرتغالی داشته‌اند. مهدی توانست در دومین بازی‌اش برای این تیم و در اولین حضورش به عنوان بازیکن فیکس، سه گل به ثمر برساند و عنوان بهترین بازیکن زمین و همچنین نمره ۱۰ از ۱۰ از نگاه هواسکورد را کسب کند و به عنوان بهترین بازیکن هفته پرتغال معرفی شود. باشگاه اف سی پورتو خبر رونمایی از مهدی طارمی به‌عنوان خرید جدیدش را با خوشامدگویی به او به سه زبان پرتغالی، انگلیسی و اسپانیایی در صفحه توییتر خود- که تصویر آن را در زیر می‌بینید- اعلام کرد و یادآور شد که قرارداد این ستاره ایرانی تا سال ۲۰۲۴ با پورتو اعتبار دارد.

سیدسپهر جمعه‌زاده