پرتاب اولین کاوشگر خصوصی به ماه در حال آماده‌سازی

پرتاب اولین کاوشگر خصوصی به ماه در حال آماده‌سازی

اسپیس ایکس قرار است چهارشنبه 16 آذر، اولین فرودگر خصوصی را به ماه بفرستد. موشک فالکون9 حامل این ماه‌نشین قرار است ساعت 3و39دقیقه بامداد (8و39دقیقه به وقت گرینویچ) از کیپ کاناورال، فلوریدا با تاریخ پشتیبانی در روز پنجشنبه پرتاب شود.

تاکنون تنها ایالات متحده، روسیه و چین موفق به ارسال ربات کاوشگر به سطح ماه شده‌اند اما این‌بار شرکت ژاپنی ispace، قرار است به عنوان اولین برنامه از برنامه‌ای به نام Hakuto-R کاوشگر خود را با فالکون9 به سطح ماه بفرستد.
بر اساس بیانیه شرکت، فرودگر در حدود فروردین 1402 در سمت قابل مشاهده ماه، در دهانه اطلس فرود خواهدآمد. این کاوشگر با ابعاد کمی بیش از 2 در 2.5متر یک مریخ نورد 10 کیلوگرمی به نام رشید را که امارات متحده عربی ساخته شده‌است، حمل می‌کند. تاکشی هاکامادا، مدیرعامل ispace گفت: «ما در شش سال از زمانی که ایده‌پردازی این پروژه را سال 1395 آغاز کردیم، دستاوردهای زیادی کسب کرده‌ایم.» این شرکت که فقط 200 کارمند دارد، هدف خود را گسترش امکان زندگی انسان در فضا و ایجاد جهانی پایدار با ارائه خدمات حمل و نقل با فرکانس بالا و کم هزینه به ماه می‌داند./ منبع: Science Alert