آب هرگز نمی‌میرد

آب هرگز نمی‌میرد

حمید حسام در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌پردازد و این کار را در خلال روایت خاطرات یکی از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین، میرزامحمد سلگی انجام می‌دهد.

نویسنده روایت خود را از بدو تولد میرزامحمد سلگی آغاز می‌کند تا مخاطب را بیشتر با شرایط زندگی او، خانواده و اندیشه‌هایش آشنا کند. حاج‌میرزا در کودکی برای کمک به پدرش تحصیل را رها می‌کند و به کشاورزی روی می‌آورد و پیشه‌ پدر را دنبال می‌کند.

 او در نوجوانی برای زندگی بهتر همراه با برادر بزرگ‌ترش برای کار راهی تهران شده و با دنیایی جدید آشنا می‌شود. 

در فصل‌های پیش از آغاز جنگ ما با خانواده‌ این شخصیت آشنایی پیدا می‌کنیم. عکس‌هایی هم که در پایان هر فصل درباره‌ شخصیت‌ها و مکان‌ها وجود دارد به جذابیت و اعتبار روایت می‌افزاید. قبل از انقلاب 57 میرزا محمد سلگی راهی سربازی می‌شود و پایان سربازی میرزای جوان همزمان با انقلاب و آغاز جنگ می‌شود، اما او میدان جنگ را ترک نمی‌کند. 
​​​​​​​
کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» تنها روایت زندگی یک فرد نیست بلکه مرور مشاهدات این فرد از جنگ‌ها، استراتژی‌های جنگی و سرنوشت سایر همرزمان میرزامحمد سلگی است که در فصل‌های گوناگون کتاب با آنها آشنا می‌شویم. کتاب آب هرگز نمی‌میرد در سال 94 جایزه‌ جشنواره جلال آل احمد را برای حمید حسام به ارمغان آورد. «آب هرگز نمی‌میرد» به نویسندگی حمید حسام را انتشارات صریر منتشر کرده‌است.