اوکراینی‌ها برسر دوراهی مذاکره و جنگ

زلنسکی طرح ۱۰ماده‌ای برای صلح ارائه کرد

اوکراینی‌ها برسر دوراهی مذاکره و جنگ

از ابتدای جنگ اوکراین در اسفند سال گذشته هیچ‌گاه گزینه مذاکره به صورت جدی در دستور کار طرفین قرار نگرفته و با وجود اعلام آمادگی مسکو برای پایان جنگ از طریق مذاکره، کی‌یف اصرار دارد تا وقتی نیروهای روسیه در اوکراین هستند مذاکره، امکانپذیر نیست.

البته همان ابتدا، چندجلسه گفت‌وگو میان هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین برگزار شد، اما ناگهان این جلسات پایان یافت و دیگر پیگیری نشد. روس‌ها دلیل این مسأله را مخالفت کشورهای غربی با مذاکره می‌دانند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفته است: «غرب به اوکراین اجازه مذاکره نمی‌دهد. در هفته‌های اول جنگ به نظر می‌رسید اوکراین پیشنهادی برای حل درگیری ارائه کرده است، اما غرب مانع از ادامه این روند توسط اوکراینی‌ها شد و آنها موضع خود را سخت‌تر کردند.»
اما اکنون که بیش از 9ماه از جنگ گذشته، برخی حامیان اوکراین به دلیل واقعیات میدانی به کی‌یف پیشنهاد می‌کنند مذاکره را از دستور کار خارج نکند. 
 
قطع گفت‌‌وگو با پوتین، اشتباه بزرگی است
صدراعظم آلمان در همین زمینه در اظهاراتی گفت با وجود همه اختلاف‌ها قطع کامل گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشتباه بزرگی است.
به گزارش الجزیره، اولاف شولتز افزود: مهم است که با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان نمایندگان گروه7 به دنبال گفت‌وگوی مجدد با پوتین باشیم.
صدراعظم آلمان پیشتر در یک گفت‌وگوی تلفنی با پوتین از وی خواسته بود برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.
این اظهارات شولتز پس از آن بیان می‌شود که رئیس‌جمهور فرانسه از تلاش برای گفت‌وگوی مجدد با رئیس‌جمهور روسیه و نیز اندیشیدن به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو در صورت مذاکره احتمالی برای پایان دادن به جنگ اوکراین سخن گفت.
امانوئل مکرون در گفت‌وگو با تلویزیون تی‌اف‌یک تاکید کرد اروپا باید خود را برای ساختار امنیتی آینده و همین‌طور چگونگی ارائه تضمین‌ها به روسیه در صورت بازگشت به مذاکره آماده کند.
 
واکنش منفی مقامات اوکراین
اما این پیشنهاد مکرون با واکنش منفی مقامات اوکراینی روبه‌رو شد. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه در توییتر نوشت این روسیه است که باید به جهان تضمین امنیتی بدهد.
وی همچنین تاکید کرد کی‌یف فقط در صورت خروج روسیه از خاک اوکراین با مسکو گفت‌وگو خواهد کرد.
اما این شرط‌‌گذاری‌ها به‌جز کنارگذاشتن گزینه مذاکره از روی میز، فایده دیگری نمی‌تواند داشته باشد و اظهارات لاوروف را تایید می‌کند که کی‌یف به محلی برای معامله از سوی واشنگتن و متحدانش بدل شده است.
وزیر خارجه روسیه گفته بود: اوکراین یک ابزار برای چانه‌زنی است؛ ابزاری که اساسا توسط ایالات متحده و انگلیس دستکاری می‌شود. ناتو و اتحادیه اروپا که مدت‌ها پیش استقلال خود را از دست دادند، کاملا مطیع آنها هستند.
 وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: آنها از اوکراینی‌ها به عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا کشور ما را مهار یا همان‌طور که اکنون می‌گویند آن را فرسوده کنند و روسیه را در میدان جنگ شکست دهند.
 
موضوعات طرح صلح زلنسکی
در همین حال  زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین طرح پیشنهادی خود را برای برقراری صلح که شامل 10موضوع است، اعلام کرد.
وی اظهار کرد: امنیت هسته‌ای اوکراین، بازگشت دوباره حاکمیت ارضی ما و بازگشت اسرا و نیز امنیت انرژی [از سوی روسیه] از جمله این پیشنهادات است.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این گفته بود: پیش‌شرط‌های ارائه شده از سوی کی‌یف برای آغاز مذاکرات با مسکو غیرقابل قبول است.
وی افزود: وارد شدن به مذاکره با پیش‌شرط‌های معکوس در مقابل شما به این معنی است که مردم مذاکره و نتیجه نمی‌خواهند.
ریابکوف اعلام کرد: این دقیقا همان چیزی است که اکنون در موقعیت کی‌یف می‌بینیم، آنها مذاکره نمی‌خواهند , به همین دلیل پیش شرط‌هایی را مطرح می‌کنند.ایوان نچایف، معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه نیز گفت: فهرست خواسته‌های مطرح شده از سوی زلنسکی چیزی جز فهرست آرزوها نبود که بر قصد وی برای ادامه دادن به درگیری‌ها تاکید می‌کرد.
نچایف تاکید کرد رهبری اوکراین طرز فکر جنگ‌طلبانه خود را نشان داده و هیچ صحبتی از آتش‌بس نشده است. کی‌یف به‌دنبال تشدید درگیری است و لفاظی‌های آن روز به روز تهاجمی‌تر می‌شود.
زلنسکی ۲۶آبان نیز در تماس ویدئویی با رهبران گروه‌۲۰ پیشنهاد کرد هرگونه مذاکره بین اوکراین و روسیه به‌صورت علنی برگزار شود. وی پیش از این تاکید کرده بود تا زمانی که پوتین، رئیس جمهور روسیه بر سر کار است، با روس‌ها وارد مذاکره نخواهد شد.

 حسین یاری - گروه بین‌الملل