طبیعت در محاصره آلاینده‌ها

طبیعت در محاصره آلاینده‌ها

چند روزی است که هوای آلوده در اکثر استان‌های کشور، نفس شهروندان را به شماره انداخته و با تعطیل کردن مدارس، قدرت دوباره خود را برای مختل کردن امور روزانه به رخ کشیده است اما آلودگی‌ها فقط به هوا منتهی نمی‌شود. در عصر حاضر آن‌قدر آلاینده وجود دارد که شاید رهایی از همه آنها به‌صورت همزمان مقدور نباشد.

 راه تنفس بسته است
آلودگی هوا به شکل ذرات معلق و حتی گرد و غبار یا گازهای گلخانه‌ای مثل دی اکسیدکربن یا بخارات دیگر نمایان می‌شود و حذف آنها آن‌قدر مشکل است که انسان‌ها ترجیح می‌دهند هیچ وقت به آن فکر نکنند.غلظت آلاینده‌های هوا ناشی از سوخت‌های صنعتی، خانگی و خودروها همچنین آتش‌سوزی جنگل، فوران آتشفشانی، فرسایش خاک خشک و سایر منابع طبیعی بروز می‌کند.

 مرگ حیات در آب
آلودگی آب یکی دیگر از انواع آلودگی است که یا ناشی از مواد شیمیایی، و ذرات ریز است یا ناشی از باکتری‌هایی است که باعث کاهش کیفیت و خلوص آب می‌شوند. هر گونه تغییر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در این مایع به‌گونه‌ای که پیامدهای مضری برای انسان، حیوانات، گیاهان و سایر موجودات داشته باشد به عنوان آلودگی آب شناخته می‌شود. آلودگی آب می‌تواند در اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مخازن زیرزمینی رخ دهد. افزایش رسوبات حاصل از فرسایش خاک، دفع و تخلیه نامناسب زباله، آسیب‌های جدی زباله به محیط زیست، آبشویی آلودگی خاک و پوسیدگی مواد آلی در منابع آب از جمله عوامل آلوده کننده منابع آبی هستند.

 زباله‌ها در حلق خاک
آلودگی خاک یا زمین که مانع رشد طبیعی گیاهان و برهم خوردن تعادل زمین می‌شود، یکی دیگر از معضلات دنیای امروز است. آلودگی خاک می‌تواند در زمین‌هایی باشد که برای کشت، سکونت یا به‌عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی آلودگی‌های خاک مانند ایجاد محل‌های دفن زباله عمدی است اما بخش عمده‌ای از آلودگی خاک و زمین تصادفی است و می‌تواند اثرات گسترده‌ای داشته باشد. از منابع آلودگی خاک می‌توان به زباله‌های خطرناک و پسماندهای خانگی و سرریزهای فاضلاب، شیوه‌های کشاورزی ناپایدار مانند استفاده زیاد از سموم دفع آفات غیر آلی، استخراج معادن، جنگل زدایی و سایر اقدامات تخریبی اشاره کرد.

 صداهای گوشخراش
آلودگی صوتی هم نوع جدیدی از آلاینده‌ها در عصر حاضر است که به سطوح نامطلوب نویز و صوت ناشی از فعالیت‌های انسانی که باعث اختلال در استاندارد زندگی در منطقه متأثر از این موارد می‌شود، اشاره دارد. بر همین اساس ترافیک جاده ای، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، کارخانه‌های تولیدی، ساخت و ساز یا تخریب و حتی کنسرت‌ها در این فهرست قرار دارند. برخی تأثیرات آلودگی صوتی ممکن است موقتی باشد در حالی که برخی دیگر دائمی هستند.

​​​​​​​حوریه ملکی - گروه ایران