تمنای قدرت از دلِ آشوب

جریان غربگرا برای انتخابات با شعار اعترضات برنامه‌ریزی کرده است

تمنای قدرت از دلِ آشوب

 درحالی که قرار است با عبور از اعتراضات فعلی به سمت اصلاح حکمرانی برویم و شکاف‌های «ملت-ملت» و «ملت-دولت» را ترمیم کنیم، یک جریان سیاسی ظاهرا با نادیده گرفتن چنین رویه‌ای به دنبال صورت‌بندی انتخاباتی از وقایع اخیر است؛ به این معنا که جریان غربگرا با برجسته کردن کلیدواژه‌های «زن، زندگی و آزادی» در حال مصادره شعار اعتراضات است و تلاش دارد «زندگی و بازپس‌گیری زندگی» را به شعاری انتخاباتی تبدیل کند! این یعنی ما برای اصلاح حکمرانی و اصلاح وضعیت تحزب و مشارکت، راه زیادی برای ترمیم داریم. بارگذاری این موضوع هم در بیانیه اخیر خاتمی صورت گرفت که گفت «جامعه با شعار زیبای زن، زندگی، آزادی حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می‌دهد.» این یعنی شروع یک پروژه سیاسی.

برخی جریان‌های سیاسی به‌ویژه رادیکال‌ها و غربگرایان در حالی تلاش می‌کنند از فرصت حوادث 80 روز اخیر به نفع خود استفاده کنند که نام و نشانی از آنها در ظاهر در میان اغتشاشگران و در میان نیروهای معترض نیست چون پوزیشن آنها صرفا تماشاچی بودن و بهره‌برداری سیاسی است. با این هدف که درواقع می‌خواهند از آشوب‌های اخیر برای ترمیم پایگاه اجتماعی و سیاسی خود سوءاستفاده کنند، درحالی که در شرایط این روزهای کشور، کمترین کاری که هر فعال سیاسی باید انجام دهد، دعوت معترضان و اغتشاشگران به آرامش و عقلانیت است اما عملا چنین رویه‌ای در جریان غربگرا دیده نشده و مصداق آن هم بیانیه اخیر سید محمد خاتمی است که شکل‌دهی به کمپین خشونت‌پرهیزی را عملا در فاز مصادره اعتراضات به نفع جریان غربگرا و پشتوانه‌سازی خیالی برای آن کلید زد و آینده ایران را هم با شعار زن، زندگی جریان معترض گره زد و گفت که مسیر روشنی دارد.
اما تاملی بر کنشگری‌های جریان غربگرا درخصوص حوادث و اغتشاشات اخیر، مشخصا سه مقطع زمانی را به ما نشان می‌دهد که کنش‌های این جریان را هدایت کرده است، البته این کنش‌ها که در سال‌های قبل هم در قالب سیاه‌نمایی از شرایط کشور
بی‌افق نشان دادن آینده، القای ناامیدی، خشم، نفرت و انزجار از سیاست‌های رسمی در فضای سیاسی- رسانه‌ای از سوی غربگرایان دنبال شده، حالا با تکانه‌های اجتماعی اخیر هم دوباره در دستور کار پیگیری بوده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم: 
برآیند کلی کنش‌های این جریان درخصوص اعتراضات و آشوب‌های اخیر، بیانگر آن است که آنها در گام اول، با دمیدن به کوره اعتراضات، تلاش گسترده‌ای را برای جهت‌دهی به شعارها و بیان مطالبات دنبال کردند، چون پیش از این هم قائل به خشونت برای ارتقای جنبش بودند و این امر نقش مهمی در طغیان‌ها و آشوب‌های اخیر داشت. 
از سوی دیگر جریان غربگرا با شدت گرفتن آشوب‌ها برای باز نکردن چتر امنیتی در برابر خود، رسما سکوت کرد و تلاش داشت در گام سوم، اعتراضات اخیر را مصادره کند.
به این شکل که آنها در تلاش ظاهری برای مخالفت با خشونت وارد عرصه شدند اما در بستر حقیقت سعی کردند خود را یگانه منجی حل مشکلات تعریف کنند. بنابراین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این جریان وابسته با اذعان به جابه‌جایی مطالبات از عرصه سیاسی به عرصه اجتماعی و حقوق شهروندی از شکل‌گیری فشارهای اجتماعی به حاکمیت استقبال کرده است. 
درواقع این جریان با عقب زدن حاکمیت از مواضع خود و تلاش برای رسیدن به موقعیت مطلوب و برگشت‌ناپذیر تلاش کرده در مقطع فعلی امر سیاسی را با چند ملاحظه در دستور کار خود قرار دهد و چند پیغام به معترضان بدهد. اول این‌که به آنها بگوید برای نقد کردن اعتراضات، باید جنبش به تفویض نمایندگی بپردازد و در عین حال این پالس را بفرستد که تثبیت موفقیت‌هایی همچون مخالفت با گشت ارشاد، نیازمند چانه‌زنی سیاسی است اما در عین حال عادی‌سازی و نرمالیزه کردن شرایط به‌ویژه وضعیت حکمرانی از مسیر بازگشت به امر سیاسی ممکن است. کما این‌که بیانیه اخیر سیدمحمد خاتمی هم دقیقا در همین پارادایم قابل تحلیل است. 
بنابراین غربگرایان گرچه ظاهرا بر پرهیز از خشونت تاکید می‌کنند اما در عین حال تکنیک موازی را هم با این محتوا پیش می‌برند که حاکمیت را عامل اولیه خشونت معرفی و تفسیر کنند و آن را آلترناتیو خشونت کلامی و ایجاد این چرخه خشونت نشان دهند. 

عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم»:
بانیان وضع موجود به‌دنبال سوءاستفاده انتخاباتی از اعتراضات هستند 
علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان درباره چرایی برجسته‌سازی کلیدواژه‌هایی مثل زن، زندگی و آزادی در اظهارات، بیانیه‌ها و مواضع جریان‌های غربگرا به خبرنگار جام‌جم گفت: این گروه‌های فرصت‌طلب با هدف فعالیت‌های انتخاباتی روی عبارت و مفاهیمی تاکید می‌کنند که در طول دوران حضورشان در عرصه مدیریتی کشور با بی‌اعتنایی کامل از کنار آن گذشتند و شرایط سخت و دشواری را برای مردم ایران ایجاد کردند.
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آغازین روزهای شروع اعتراض منتهی به شورش اخیر، همان‌هایی که نقش بارز و برجسته‌ای در ایجاد برخی مشکلات و بحران‌ها در کشور داشتند، تولیدکنندگان نقدینگی و تورم بودند، در دوران مسئولیت‌شان برای مردم خانه نساختند و باعث گران شدن 600درصدی مسکن شدند و با اقدامات مخرب خود زمینه کاهش تولید و به طبع آن افزایش قیمت کالاها را فراهم آوردند در جریان فتنه اخیر با فرصت‌طلبی درصدد سوءاستفاده انتخاباتی از شرایط موجود برآمدند  و به تعبیری این کار آنها را باید شیادی دانست.
سلیمی با بیان این‌که مردم با توجه به سوابق و گذشته این افراد و جریان‌ها و رصد دقیق تحرکات آنها کاملا نسبت به نتایج این اقدامات مخرب واقف‌اند، تصریح کرد: امروز جریان غربگرا درحالی باد به غبغب می‌اندازد و مدعی شنیدن حرف معترضان است که در گذشته به‌هیچ‌وجه گوش شنوایی برای شنیدن اعتراض‌ها و انتقادهای بحق مردم نداشته است.
وی اضافه کرد: صرف‌نظر از گروه‌ها و افرادی که به‌عنوان مجریان و عوامل نظام سلطه و بیگانه در جریان حوادث اخیر در پی آشوب و اغتشاش در کشور بودند، برخی از افراد معترض هم بودند که خواستند مطالبات و خواسته‌های خودشان را به گوش مسئولان برسانند اما حرف اصلی آنها این بود که چه افراد و گروه‌هایی بودند که مسببان اصلی بروز برخی از مشکلات در کشور شدند، چرا نسبت به عملکردشان پاسخگو نیستند. قاطبه جمعیت معترض می‌داند که عاملان اصلی معضلات موجود همان طیف غربگرایی بودند که در دوران مسئولیت‌شان هیچ تلاشی برای بهبود شرایط و رفع مشکلات نکردند و حالا با تاکید بر کلیدواژه‌هایی مثل آزادی و زندگی سعی در مصادره برخی از شعارهای سیاسی به نفع خود و با هدف فعالیت‌های انتخاباتی هستند.
سلیمی در تحلیل اغتشاشات اخیر تصریح کرد: در حوادث اخیر دو گروه از اعتراض معترضان استفاده کردند؛ یک بخش منافقان، معاندان و ضدانقلاب هستند که در پی فرصتی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور بودند و بخش دیگر جریان غربگرا و فرصت‌طلبان سیاسی‌اند که تلاش کردند در فتنه اخیر با فرصت‌طلبی، سوءاستفاده خاص خود را بکنند و با سردادن شعارهای پرطمطراق مردم‌خواهی، از نمد اعتراض‌ها کلاهی برای فرصت‌طلبی انتخاباتی ببافند.