یلدایی متفاوت‌تر از همیشه!

یلدایی متفاوت‌تر از همیشه!

شب یلدا، به عنوان طولانی‌ترین شب سال، یکی از شب‌های محبوب برای مردم ایران است. یک شب به‌یادماندنی برای همه مردم است که هر کدام با روشی این شب طولانی را جشن می‌گیرند و آن را پشت سر می‌گذارند. اما یک نکته در مورد این شب وجود دارد؛ این که در حالی به پیشواز زمستان می‌رویم که این شب یک دقیقه از شب قبلش طولانی‌تر است و این ماجرا این را به ما یادآوری می‌کند که «بودن‌های‌مان آن‌قدر باارزش است که حتی یک دقیقه بیشتر کنار هم ماندن را باید جشن گرفت.»

 تاریخچه شب یلدا 
 بعضی‌ها می‌گویند تاریخچه جشن شب یلدا به سنت زرتشتی باز می‌گردد. در این آیین، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که طولانی‌ترین شب سال، یک تاریخ نامطلوب و شوم است. به همین دلیل در این شب که با عنوان شب یلدا شناخته می‌شود، دور هم جمع می‌شوند تا خود را از تمام بدی‌های احتمالی دور نگه دارند. برخی تخمین زده‌اند که تاریخچه شب یلدا به بیش از 7000 سال پیش بازمی‌گردد. اما شب یلدا به طور رسمی در سال 502 پیش از میلاد در تقویم باستانی ایران قرار می‌گیرد. این ماجرا تاریخ دیگری هم دارد و برخی می‌گویند در تاریخ آمده است که یلدا به معنای « تولد » است. چراکه مردم دوران باستان، از جمله قبایل آریایی، متوجه شده بودند که کوتاه‌ترین روزهای سال، مربوط به آخرین روزهای پاییز است. پس از پاییز، روزها شروع به بلندترشدن می‌کنند و گویی خورشید، تولدی دوباره می‌یابد. به همین دلیل آخرین شب پاییز را یلدا نامیده‌اند، چراکه تولد خورشید را به همراه خود می‌آورد.
   
خوراکی‌ها؛ از سنت‌های قدیمی شب یلدا 
خوراکی جزء لاینفک شب یلدا‌ست و در واقع از آنجا که افراد تا صبح بیدارند و مشغول گپ‌زدن با هم هستند معمولا انواع مختلفی از خوراکی‌ها و تنقلات در این شب ویژه خودنمایی می‌کند. از جمله این تنقلات و خوراکی‌ها می‌توان به میوه، آجیل، شیرینی، شکلات و انواع نوشیدنی‌های گرم اشاره کنیم. این شب غذای مخصوص خودش را هم دارد و هر منطقه یک غذای مخصوص دارد. برخی آش می‌پزند و برخی‌ها معتقدند باید سبزی‌پلو و ماهی بخورند. البته شیربرنج هم غذای برخی اقوام در این شب است. 
 
 میوه‌هایی که بیشتر مورد توجه است
میوه‌های شب یلدا هم داستان خود را دارند. در بین تمام میوه‌های زمستانی، انار و هندوانه در کانون توجه هستند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خیلی‌ها برای این شب هندوانه تهیه می‌کنند و معتقدند بدون هندوانه نمی‌توانند این شب را سر کنند اما اگر واقعا هندوانه و انار گران بود و نتوانستید آن را تهیه کنید هیچ اشکالی پیش نمی‌آید. پرتقال و نارنگی را می‌توانید جایگزین آن کنید. 
   
رنگ قرمز در شب یلدا، فراموش نشود
اصولا خیلی‌ها برای این شب از تم رنگ قرمز استفاده می‌کنند. رنگ قرمز در شب چله، نماد درخشش زندگی است. گرمای رنگ قرمز، شور و گرمای زندگی را به شب سرد و طولانی یلدا منتقل خواهد کرد. در کنار استفاده از رنگ قرمز، شمع را هرگز فراموش نکنید! زیرا شمع‌ها به شب طولانی ما نور می‌بخشند.
   
حافظ و غزل‌های شاهانه‌اش
شب چله و جشن یلدا بدون حافظ ناقص و بی‌معنا است. پیشنهاد می‌کنیم در شب یلدا، که تمامی‌ اعضای خانواده دور هم جمع هستند، نیت کنید و فال حافظ بگیرید. این رسم و آیین کهن ایرانی، زمانی دلچسب‌تر است که بزرگان فامیل در آن شرکت کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم از پدربزرگ یا مادربزرگ‌های‌تان بخواهید که این رسم عزیز را به جای آورند.

 در این شب هوای هم را بیشتر داشته باشید
در شب یلدا حواس‌تان به یکدیگر باشد، خصوصا افرادی که توان مالی ضعیف‌تری دارند . اگر قرار است در جایی جمع شوید، هزینه مراسم را بین یکدیگر پخش کنید. تلاش کنید از قبل خرید بخشی از میوه یا شیرینی را تقبل کنید تا میزبان آنها را تهیه نکند. مطمئن باشید این میهمانی این‌گونه بیشتر به شما خوش می‌گذرد. 

مهرسانا اردشیری - گروه جامعه