دسته‌کلید چطور از معده بیمار خارج شد؟

دسته‌کلید چطور از معده بیمار خارج شد؟

بلعیدن یک دسته کلید هفت عددی توسط یک مرد جوان نیشابوری، خبر عجیبی بود که دانشگاه علوم پزشکی نیشابور روز دوشنبه آن را اعلام کرد. پسرجوان 24ساله پس از یک روز بستری، از بیمارستان 22بهمن نیشابور مرخص شد و گفته شده، این جوان در ماجرای سرقتی اقدام به خوردن کلید کرده است.

خبر خروج یک دسته کلید هفت عددی از معده یک پسر جوان ابتدا در میان اهالی نیشابور دهان به دهان چرخید و سپس خبرگزاری‌ها آن را اعلام کردند. خبری‌ که کمتر کسی آن را باور می‌کرد و اغلب مخاطبان با طنز و شوخی به این موضوع نگاه می‌کردند که این جوان، چطور و به چه شکل هفت کلید را بلعیده بود. گرچه تلاش کردیم با جوان بیمار مصاحبه کنیم و دلیل این کار را از او بپرسیم اما به گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور، او مایل نبود درباره این حادثه صحبت کند. سراغ یکی از اعضای تیم پزشکی که در خارج‌کردن کلیدها حضور داشت، رفتیم تا او در مورد این موضوع توضیح دهد.
دکتر خدیجه یکتارودی، فوق‌تخصص‌ گوارش و کبد بالغین درباره این حادثه به جام‌جم توضیح می‌دهد: «روز یکشنبه در بخش آندوسکوپی بیمارستان 22 بهمن نیشابور بودم که اعلام کردند بیماری با ادعای بلعیدن کلید در بخش آی‌سی‌یو بستری است. آن زمان هنوز نمی‌دانستیم شیء بلعیده شده دسته کلید بوده است. بیمار را با علائم شکم درد آوردند و پس از بررسی‌ها متوجه شدیم حجم و تعداد شیء بلعیده شده زیاد است. بیمار را با استفاده از لوازمی ‌که در اختیار داشتیم، بررسی کردیم اما شیء خارج نشد. در نهایت و با اعلام موضوع به یکی از همکاران متخصص بیهوشی، وی در بخش آندوسکوپی حاضر و با استفاده از بیهوشی عمومی و به‌کارگیری یک پنس دندان موشی، دسته کلید را با کمی فشار و با سختی از معده خارج کردیم. مدتی بعد، دوباره بیمار را آندوسکوپی کردم که به‌جز یک خراش بسیار جزئی در مری، مشکل خاصی نداشت و روز دوشنبه از بیمارستان مرخص شد.»
او درباره این‌که از نظر علمی چقدر احتمال دارد تا یک دسته کلید هفت عددی از راه دهان بلعیده شود، ادامه می‌دهد: «این احتمال دور از ذهن نیست. بیمار دسته کلید را از قسمت حلقه و با تحمل فشار بلعیده بود. دریچه مری مانند نای نیست که حجم آن کم باشد و قابل اتساع است. او دسته کلید را با فشار زبان و فشار ارادی به پایین هدایت کرده بود. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که بدون باز کردن شکم، کلیدها را از معده خارج کنیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و پس از گذشت 30 تا 40 دقیقه کلیدها در بخش آندوسکوپی بیمارستان از معده بیمار خارج شد.»
یکتارودی در مورد علت بلعیدن کلیدها توسط بیمار جوان می‌گوید: «چون بیمار استرس و درد شکم داشت، ما چندان پیگیر علت بلعیدن کلیدها نشدیم.»
او در مورد موارد مشابه و این‌که تاکنون شیئی با این حجم بلعیده شده است یا خیر، ادامه می‌دهد: «بلعیدن اشیای کوچک‌تر مانند سوزن از مواردی است که اتفاق افتاده است. مثلا بیمار خانمی داشتم که سنجاق قفلی را میان دندانش گرفته بود که به دلیل خندیدن، سنجاق را بلعیده بود اما با مورد این‌چنینی مواجه نشده بودم و در جست‌وجوهایم در اینترنت نیز با شیئی با این حجم روبه‌رو نشدم. در هر صورت بیمار با حال خوب از بیمارستان مرخص شد.»