ادعاهای حقوق بشری جلادان هلندی

جنایات بزرگ هلند طی دهه‌های اخیر مایه شرمسا‌ری بشریت است

ادعاهای حقوق بشری جلادان هلندی

هلند کشوری است که نام آن با جنایت، نسل‌کشی و ایجاد گورهای دسته جمعی گره خورده است. اخیرا پارلمان هلند در اقدامی کاملا فرمایشی و دستوری از سوی کاخ سفید،  نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

بدون شک تروریست خطاب شدن سپاه پاسداران توسط دولتی اروپایی که نماد جنایت ونسل کشی است، خود نشان دهنده حقانیت کشورمان در مبارزه با اغتشاشات و حامیان تروریست غربی آن محسوب می‌شود. تنها مروری بر دوجنایت بزرگ صورت گرفته از سوی هلندی‌ها  و لاپوشانی حقوقی این جنایات به‌وضوح بیانگر آن است که آمستردام اساسا کمترین قرابتی با آزادی‌های حداقلی و انسانی در جهان ندارد. اخیرا دادگاه لاهه مستقر در هلند طی بیانیه‌ای اعلام کرد این دادگاه حکم پرداخت غرامت از سوی دولت این کشور به بازماندگان قربانیان غیرنظامیان افغان را که در جریان عملیات نیروهای هلندی در شهرستان چوره ولایت ارزگان افغانستان جان باخته بودند، صادر کرد. فراموش نکنیم که طی 14سال اخیر، تلاش بازماندگان این فاجعه بزرگ راه به جایی نبرده بود.

 کشتار دسته جمعی افغان‌ها توسط اشغالگران هلندی 
نیروهای هلندی در سال 2007 به بهانه  عملیات علیه‌طالبان، محلی واقع در منطقه چوره ارزگان را بمباران کردند که منجر به کشته  و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی و... شد. در همان زمان منابع موثق اعلام کردند کشتار دسته‌جمعی افغان‌های بی‌گناه توسط نیروهای اشغالگر هلندی در افغانستان مسجل است و دولت و ارتش این کشورجنایتکار باید بابت این موضوع محاکمه شوند. با این حال، دادگاه لاهه با اطاله دادرسی و مقامات ناتوبا لاپوشانی ماجرا و کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد با سکوت خود، مانع مفتوح شدن این پرونده شدند. سرانجام روزنامه «تراوو» هلند در دسامبر 2020 طی گزارشی اذعان کرد که سربازان هلندی احتمالا غیرنظامیان را در سال 2007 در جریان عملیاتی با استفاده از سلاح‌های سنگین کشته‌اند. روزنامه فولکس کرانت هلند نیز با انتشار گزارشی در مارس 2021 اعلام کرد نیروهای بین‌المللی پیش از آغاز عملیات در منطقه چوره که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده بود،٬‌ سه بار به سربازان هلندی از حضور غیرنظامیان در آن محل هشدار داده بودند.تخمین‌زده می‌شود که بین 50 تا 80 غیرنظامی در بمباران چوره ارزگان افغانستان جان خود را از دست داده‌اند اما منابع محلی تعداد کشته‌شدگان را بالاتر از این رقم( بالای 100نفر) اعلام می‌کنند. 
   
نسل‌کشی بدون مکافات 
نام دولت و ارتش هلند با نسل کشی دهشتناک سربرنیتسا نیز گره خورده است. در جریان جنگ در یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۵ صدها نیروی حافظ صلح هلندی مامور حفاظت از منطقه‌ای بودند که سازمان ملل متحد آن را محدوده امن اعلام کرده بود. در آوریل ۱۹۹۳، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ۸۱۹، سربرنیتسا را منطقه امن اعلام کرد. با حمایت سازمان ملل هزاران مسلمان بوسنیایی به این منطقه پناه بردند اما درپی معامله پشت پرده برخی هلندی‌ها با صرب‌ها و رهاسازی آن منطقه، یکی از بزرگ‌ترین فجایع تاریخ در سربرنیتسا رقم خورد. در ژوئیه ۱۹۹۵، نظامیان و شبه نظامیان صرب هفته‌ها شهر سربرنیتسا را محاصره کردند و سر انجام توانستند وارد منطقه امن سازمان ملل متحد شوند. نظامیان صرب به دلیل وادادگی  صلح‌بانان بین‌المللی که اکثر آنها هلندی بودند بیش از 8000 مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل خارج کردند و همه آنها را در اطراف شهر سربرنیتسا به بدترین نحو ممکن به قتل رساندند.
   
هلندی‌ها هنوز از مجازات فرار می‌کنند 
مقامات هلندی تلاش دارند با تحریف تاریخ، رها کردن سربرنیتسا را معلول ناتوانی نظامیان هلندی درحفظ این منطقه قلمداد کنند اما این اقدام به صورت کاملا عامدانه صورت گرفته است. غیرنظامیان بوسنی، پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ملادیچ در ۱۱ ژوئیه در حالی که به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند، توسط همین سربازان هلندی به صرب‌ها تحویل داده شدند. دادگاه عالی هلند پس از سال‌ها دروغ‌پردازی،  مسئولیت دولت این کشور را در کشتار مردان و پسران مسلمان سربرنیتسا پذیرفت اما اعلام کرد که نیروهای هلندی در این زمینه فقط ۱۰درصد مسئولیت داشته‌اند. به عبارت بهتر، مقامات هلندی هنوز نقش غیرانسانی و مخرب خود را در نسل کشی هزاران انسان بی‌گناه در سربرنیتسا، کتمان می‌کنند.  اجساد بسیاری از کشته شدگان از درون گورهای دسته‌جمعی سربرنیتسا کشف و خاکسپاری شد. با پایان جنگ داخلی یوگسلاوی تعدادی از بازماندگان قربانیان با تشکیل انجمنی با عنوان «مادران سربرنیتسا» از دولت هلند شکایت کردند و خواستار پرداخت غرامت شدند.محافل قضایی و حقوقی  دولت هلند را به‌دلیل انفعال کلاه آبی‌های هلندی سازمان ملل متحد در جریان کشتار سربرنیتسا ۳۰درصد مسئول دانستند اما دولت هلند و دادگاه عالی این کشور، فقط 10درصد مسئولیت نسل کشی مسلمانان بوسنی را متوجه خود ساخته‌اند. حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی جمهوری صرب‌های بوسنی به مسلمانان با همراهی دولت مرکزی یوگسلاوی به ریاست اسلوبودان میلوشویچ و مقامات ارشد ناتو  ( مخصوصا هلندی‌ها) هیچ‌گاه از صفحات تاریخ پاک نخواهد شد.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل