آشوب در پایان‌سال

درگیری پلیس فرانسه با شهروندان کرد این کشور ادامه دارد

آشوب در پایان‌سال

با وجود گذشت چند روز از حمله یک فرانسوی نژادپرست به اجتماع کرد‌ها که در آن شش زن و مرد کرد کشته و زخمی شدند برخی شهرهای فرانسه همچنان صحنه اعتراضات گسترده و درگیری معترضان و پلیس است.

شهروندان کرد فرانسوی که خود را عضو پ‌ک‌ک می‌دانند معتقدند که حمله ۲۴ سپتامبر یک اقدام تروریستی بوده است؛ آنها از این‌که دولت فرانسه نمی‌تواند حقوق و امنیت اقلیت‌ها را تامین کند به‌شدت خشمگین هستند. سه زن کرد نیز در سال‌های گذشته در پاریس مورد سوءقصد قرار گرفتند و جان خود را ازدست‌دادند.
در پی اغتشاشات اخیر در شهر‌های فرانسه تعداد زیادی خودرو وارونه و به آتش کشیده شد. اماکن عمومی تخریب گردید و سطل‌های زباله طعمه حریق آشوبگران قرار گرفت. پلیس ضدشورش فرانسه نیز با گاز اشک‌آور و باتوم به مقابله پرداخت.
در مارسی به یک کمیساریا حمله و دو خودروی پلیس به آتش کشیده شد. در پی ناآرامی‌های روزهای گذشته در فرانسه ده‌ها نفر زخمی و ده‌ها نفر نیز بازداشت شدند؛ رئیس پلیس پاریس از بازداشت ۱۱ نفر در جریان ناآرامی‌ها و اعتراضات کردهای مقیم فرانسه و زخمی‌شدن بیش از ۳۰ افسر خبر داد.
   
 انتقال عامل حمله به مرکز بیماران روانی 
دادستان‌های پایتخت فرانسه، عامل حمله نژادپرستانه به مرکز فرهنگی کردهای پاریس را از زندان به مرکز بیماران روانی منتقل کردند.
دادستان پاریس درخصوص انتقال این فرد 69 ساله به مرکز بیماران روانی گفت که یکی از پزشکان، ‌سلامت فرد مظنون را بعدازظهر شنبه مورد بررسی قرار داده است و به نظر می‌رسد که وضعیت وی با حبس ناسازگار است.
وی ادامه داد که درحال‌حاضر فرد مظنون در بخش بیماران روانی پلیس قرار دارد تا زمان دادگاه وی فرارسد و تحقیقات درباره پرونده این فرد همچنان ادامه دارد. اوایل روز شنبه، دادستان پاریس، مدت‌زمان بازداشت فرد مظنون را برای 24 ساعت تمدید کرد و اتهام اقدام با انگیزه نژادپرستانه را به وی داد. طبق این گزارش ‌این فرد همچنان به ظن قتل، اقدام به قتل، خشونت مسلحانه و نقض قوانین سلاح در بازداشت پلیس فرانسه قرار دارد.
بنا بر گزارش الجزیره، فرد مظنون که سابقه خشونت نژادپرستانه دارد، قبل از ورود به سالن آرایشگاه، مرکز فرهنگی کردهای فرانسه را هدف قرار داد و درنهایت در سالن آرایشگاه بازداشت شد.
از میان سه زخمی حادثه، یکی از آنها تحت درمان در بخش آی‌سی‌یو است و دو فرد دیگر متحمل جراحات جدی و شدید شده‌اند.
بنا بر گفته شورای دموکراتیک کردها در فرانسه(CDK-F)، قربانیان این حادثه شامل یک زن و دو مرد بودند. زن قربانی این حادثه به نام امینه کارا، رهبر جنبش زنان کرد در فرانسه بود و دو مرد دیگر عبدالرحمن کیزلی و میر پرور نام داشتند.