اعتراضات بی‌پایان در سرزمین‌های اشغالی

اعتراضات بی‌پایان در سرزمین‌های اشغالی

چند هفته قبل که حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پیروز شد بسیاری از تحلیلگران اعلام کردند این پیروزی نویدبخش تنش‌ها و اعتراضات جدیدی در سرزمین‌های اشغالی است. دلیل آن هم مشخص است چراکه نتانیاهو پیش از این برای سال‌ها مسئولیت نخست‌‌وزیری رژیم صهیونیستی را داشته و سیاست‌های او عامل اصلی بن‌بست سیاسی در اسرائیل است.

بنابراین انتخاب او از سوی ساکنان سرزمین‌های اشغالی نه به معنی رضایت از عملکرد اوست، بلکه نشان‌دهنده یک دور باطل است که به‌دلیل ناچاری ساکنان این منطقه شکل گرفته است. بنابراین هیچ‌یک از این انتخاب‌ها نمی‌تواند مشکلات مزمن اسرائیل را حل کند و همین مسأله کاسه صبر مردم این منطقه را لبریز کرده است. در همین راستا در روزهای گذشته بارها شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی در ارتباط با تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی بوده‌ایم. 
دیروز وبگاه عبری «والا» گزارش داد که صدها نفر که برخی از رسانه‌های عبری این تعداد را هزاران نفر برشمرده‌اند، در شهر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه جدید او که متشکل از احزاب راستگرای تندرو است، تظاهرات کرده‌اند.
طبق این گزارش، این تظاهرات را فعالان صهیونیست، معترضان شهر حیفا به همراه چند سازمان معترض و اعضای جنبش موسوم به «کیفیت حکومت» برگزار کرده‌اند که موشه یعلون، وزیر جنگ و رئیس ستاد‌کل اسبق ارتش رژیم صهیونیستی و رون کاتری، سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی و چند نظامی سابق این رژیم در میان معترضان دیده شده‌اند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «نتانیاهو جنایتکار» است.
پیشتر یعلون گفته بود: «اسرائیل با یک کودتا روبه‌روست و شاهد ظهور یک ائتلاف جنایتکاری است که در رؤیای تشکیل دولتی جنایتکار است که نظام اسرائیل را تغییر دهد».
موشه یعلون از تظاهرکنندگان خواست به تظاهرات و اعتراضات خود با تشکیل دولت جدید به ریاست بنیامین نتانیاهو ادامه دهند. وبگاه مفزاک لایف نیز اشاره کرد این تظاهرات ادامه همان تظاهرات بزرگی است که هفته گذشته در میدان بیما در تل‌آویو برگزار شد و معترضان از مالترون به سمت پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) حرکت خود را آغاز کردند.
بوگی یعلون یکی از ژنرال‌های صهیونیست معترض به کابینه نتانیاهو ضمن درخواست برگزاری تظاهرات علیه کابینه تندروی نخست‌وزیر مکلف این رژیم، در این باره گفت که کابینه نتانیاهو فاقد مشروعیت اخلاقی است و اسرائیل را از مسیر خود منحرف خواهد کرد.
هزاران ساکن اراضی اشغالی، شنبه هفته گذشته، در اعتراض به تشکیل کابینه نتانیاهو و حضور افراد تندرو در کابینه او که پیشتر از نظر جنایی محکوم شده‌اند، مقابل پارلمان رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
روزنامه عبری هاآرتص خبر داده بود که معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها عبارت‌های نظیر «نتانیاهو مجرم است» نوشته شده بود.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل