فداکاری در دمای صفر درجه

گفت‌و‌گو با مامور آبفای فهرج که برای کمک به شهروندان تا گردن در آب سرد فرو رفت

فداکاری در دمای صفر درجه

«اگر چنین افرادی زحمت نکشند، مشخص نیست چه به روز مردم می‌آید.»، «یکی از آدم حسابی‌های ایران که حس مسئولیت‌شناسی و مردم‌دوستی در او فوران می‌کند.»، «شرافت و غیرتت قیمت ندارد، حمید آقا»، «کارگران، سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین کارها را انجام می‌دهند اما حقوق‌شان در مقایسه با کارمندان دولتی بسیار ناچیز است.» اینها بخش کوچکی از نظرات مردم پس از دیدن فیلم 18 ثانیه‌ای فداکاری حمید عبدا...‌دخت در فضای مجازی است که در آن سرمای زمستانی به دل آب به‌شدت سرد زد تا لوله ترکیده در یکی از خیابان‌های شهرستان فهرج استان کرمان را تعمیر کند. حمید 40‌ساله یک‌سالی است که به‌عنوان مامور اتفاقات در اداره آبفای فهرج کرمان مشغول کار است. عبدا...دخت بسیار سخت تن به مصاحبه داد، چون معتقد است کاری‌که انجام داد، فقط برای به دست آوردن رضایت خدا و مردم کشورش بود و نه خودنمایی.

این روزها فیلم وارد شدن شما به گودال آب سرد برای تعمیر لوله، بسیار پربازدید است و مردم خیلی در مورد شما صحبت می‌کنند.
وظیفه‌ام بود و خدا را شکر می‌کنم‌ که از این آزمون الهی سربلند بیرون آمدم.
 
چطور متوجه ترکیدگی لوله آب شدید؟
آن روز ساعت دو‌و‌نیم بعدازظهر بود و تازه از اداره به خانه برگشته بودم و می‌خواستیم ناهار بخوریم، یکی از اهالی با من تماس‌گرفت و گفت لوله آب در بلوار 22 بهمن فهرج ترکیده و آب خیابان را برداشته است. با شنیدن این خبر، خیلی سریع ناهار را خوردم و بعد از برداشتن بیل و دیلم به در خانه همسایه‌ام رفتم که همسایه خیلی خوبی است. در زدم و وقتی آمد، موضوع را برایش توضیح دادم و خدا خیرش دهد، چون ماشین نداشتم، مرا با ماشین خودش به بلوار و محل ترکیدگی رساند. ترکیدگی داخل آسفالت اتفاق افتاده بود و باید کنده می‌شد. آب کل خیابان را برداشته بود و باید کاری می‌کردم. با همان دیلم و بیل شروع به کندن‌کردم و بعد از گذشت دو ساعت و کندن یک گودال یک‌و‌نیم متری، به لوله رسیدم. هوا دیگر تاریک شده بود. لوله رابط داشت، چون آب زیادی در گودال جمع شده بود، به سختی رابط را عوض‌کردم و لوله را بستم. 
 
زمستان است و آب بسیار سرد. داخل آب یخ نکردید؟
باورکنید در آن لحظه نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد، متوجه هیچ چیزی نبودم. حتی ذره‌ای سرمای شدید را هم حس نکردم. به تنها چیزی‌که فکر می‌کردم تعمیر لوله بود و خدا خیلی کمکم کرد.

 چرا تعمیر لوله آن هم بدون تجهیزات و تحمل آن سرمای سخت برای‌تان تا این حد مهم بود؟
اگر تعمیر نمی‌کردم دیوار خانه مردم خراب می‌شد، البته این تنها علتش نبود و از این لوله به 60 تا 70 خانه انشعاب داده شده بود. اگر آب مصرفی مردم آلوده می‌شد، معلوم نبود چه فاجعه‌ای به بار می‌آمد. 
 
همکاران‌تان از ترکیدگی لوله باخبر نشدند تا به کمک‌تان بیایند؟
چرا. اتفاقا با یکی از همکارانم به نام اسماعیل رکن‌آبادی که همان نزدیکی‌ها بود، تماس‌گرفتم و گفتم سریع خود را برسان که خدا خیرش بدهد او هم آمد و با کمک هم، گودال را از آب خالی کردیم تا ببینیم دوباره نشتی دارد یا نه. بعد هم نخاله آسفالت کنده شده را با فرغون بردیم، چون نباید دوباره روی لوله ریخته می‌شد. برای این‌که به لوله فشار می‌آورد و آن را سوراخ می‌کرد. بعد که از گودال بیرون آمدم، همسایه‌ام با پتویی بدنم را پوشاند و آتش هم روشن کرد تا گرم شویم. 

 وقتی مشغول تعمیر بودید، مردم سعی کردند به شما کمک کنند؟
نه، آن‌قدر هوا سرد بود که اغلب مردم نمی‌ایستادند و رد می‌شدند.
 
متوجه شدید چه کسی از شما فیلمبرداری می‌کند؟
نه اصلا. وقتی ساعت هفت شب کارم تمام شد و به خانه برگشتم، رئیس اداره‌ام به من زنگ زد وگفت می‌دانی فیلمت در گودال آب پخش شده است؟ گفتم نه به خدا. من دو ساعت و نیم داخل آب بودم و جز به لوله، متوجه هیچ چیز دیگری نشدم. باورم نمی‌شد فیلمم پخش شود. بعد از پخش فیلم بود که بسیاری از مسئولان استان و شهرستانم از من چه به صورت تلفنی و چه حضوری تقدیر کردند. دست آنها هم درد نکند. 

 واکنش مردم شهرتان بعد از پخش فیلم چه بود؟
خیلی‌ها تماس گرفتند تا تشکر کنند. از بس تماس‌ها زیاد بود که گاهی مجبور می‌شوم گوشی‌ام را خاموش‌کنم، هرچند می‌دانم کار درستی نیست، اما دیگر توان جواب دادن ندارم.

 چند فرزند دارید؟
سه پسر و یک دختر.
 
حقوق ماهانه‌تان چقدر است؟
شش میلیون و 800 هزار تا هفت میلیون تومان.

 الان چه حسی دارید؟
خیلی خوشحالم که دل مردم کشورم را به دست آوردم. 

تقدیر وزیر نیرو از مامور فداکار    
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، روز یکشنبه در مراسم تقدیر از کارگر فداکار آب و فاضلاب فهرج که با حضور مدیران ارشد صنعت آب کشور برگزار شد، گفت: ما افتخار می‌کنیم در مجموعه‌ای به مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم که ایثار و فداکاری همواره الگوی آنهاست. داستان دهقان فداکار را در کتاب‌های درسی دوران دانش‌آموزی فراموش نمی‌کنیم، به اعتقاد من امروز در سرزمین ما، دهقان‌های فداکار بی‌شماری وجود دارد. این کارگر فداکار در سرمای شدید هوا با خدمت‌رسانی ارزشمند از قطعی آب شهر و به دنبال آن خسارات ناشی از ترکیدگی لوله به منازل اطراف جلوگیری کرد‌؛ این اقدام برای ما و مردم این سرزمین الگویی ارزشمند است.

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث