نوشیدنی‌های گرمابخش

نوشیدنی‌های گرمابخش

سرد شدن بی‌سابقه هوا این روزها همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. سرمایی که چند سال است مانندش را تجربه نکرده بودیم، انتظارش را نداشتیم و با‌لطبع آمادگی مقابله با آن را نداریم. برای تطابق بدن با این شرایط یکی از مهم‌ترین عامل‌ها توجه به رژیم غذایی و تغذیه است که بهتر است هماهنگ با شرایط سرد کنونی تنظیم شود.

قرار دادن مصرف انواع مختلف دمنوش‌های زمستانی در برنامه روزانه، یکی از بهترین راهکارهای آماده‌سازی بدن برای مقابله با کاهش دماست. چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها از دیرباز به‌دلیل فوایدشان مورد توجه بوده‌اند. دمنوش‌های گیاهی سالم دارای طعم‌های مختلف و به‌طور طبیعی بدون قند و کافئین هستند. این دمنوش‌ها که از گیاهان، میوه‌ها، دانه‌ها یا ریشه‌ها تهیه می‌شوند، چیزی بیش از طعم و مزه ارائه می‌دهند. بسیاری از آنها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، استرس و اضطراب را تسکین می‌دهند و به مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند. چای‌های گیاهی همچنین می‌تواند به تسکین دستگاه گوارش و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. در اینجا چند دمنوش گیاهی معرفی می‌شود که بهتر است در ساعات مختلف روز مصرف شود تا بتوانید این زمستان را سرحال، گرم و فعال طی کنید:

چای صبحگاهی
صبح‌های تاریک زمستانی برای شروع روز نیاز به یک چای غلیظ و پرکافئین دارد. به همین دلیل روز خود را با چای سیاه که متداول‌ترین دمنوش در بین ایرانیان است، شروع کنید. چای سیاه حاوی حدود 60 میلی‌گرم کافئین در هر فنجان است. با صبحانه خود یک فنجان بنوشید و برای شروع روز زمستانی خود آماده شوید. برای تقویت اثر چای سیاه پیشنهاد می‌شود به آن کمی دارچین، میخک و چند برش لیموی تازه اضافه کنید و اگر جزو کسانی هستید که چای صبحگاهی‌شان باید شیرین باشد، بهتر است در چنین هوایی عسل را جایگزین سم سفید یعنی شکر کنید. پیشنهاد می‌شود در اواخر صبح دمنوش زنجبیل میل کنید. این دمنوش سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث تحرک بیشتر و کاهش کرختی می‌شود.

دمنوش‌های روزانه
بهترین گزینه‌ها در طول روزهای زمستان دمنوش‌هایی هستند که علاوه بر گرم کردن بدن، انرژی بخش بوده و به بهبود خلق و خو و عملکرد مغز کمک کنند. یکی از بهترین پیشنهادها دمنوش جو است. این دمنوش که در آسیای شرقی محبوب است از دانه‌های جو برشته شده تهیه و به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود و طعم ملایمی دارد. دمنوش جو سرشار از ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی آهن، روی و منگنز است. این دمنوش همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و به بدن در مقابله با بیماری‌های زمستانی کمک می‌کند. پیشنهاد بعدی، دمنوش بادرنجبویه است که طعمی سبک و لیمویی دارد. این دمنوش خاصیت ارتجاعی شریان‌ها را افزایش داده و به بهبود خلق و خو و عملکرد حافظه کمک می‌کند.

دمنوش‌های شبانه
شام‌های زمستانی معمولا سنگین‌تر و پرحجم‌تر هستند تا سوخت و ساز بدن را در طول فصل سرد بالا برده و گرم‌تر نگه دارند. چنین وعده‌های غذایی گاهی اوقات به یک دمنوش گوارشی نیاز دارد تا به هضم بهتر آن کمک کند. دمنوش نعناع یکی از بهترین گزینه‌هاست که یکی از پرمصرف‌ترین دمنوش‌های گیاهی در سراسر جهان محسوب می‌شود. در حالی که دمنوش نعناع بیشتر برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش شناخته می‌شود اما خواص آنتی اکسیدانی، ضد گرفتگی عضلات، ضد باکتریایی و ویروسی نیز دارد. یک دمنوش ترکیبی از نعناع، زنجبیل و پرتقال بعد از غذا برای دستگاه گوارش تسکین دهنده است. پیشنهاد بعدی دمنوش گل‌سرخ است که التهاب را کاهش می‌دهد، بر کنترل وزن مؤثر است و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

دمنوش‌های پیش از خواب
دمنوش یک همراه فوق‌العاده برای خواب شبانه زمستانی است که هم انگشتان پا و هم افکار شما را گرم می‌کند. برای داشتن یک خواب خوب شبانه، آرامش ذهن و بدن شما ضروری است. چای بابونه یکی از بهترین گزینه‌هاست که بیشتر به‌دلیل خواص آرام بخشش شناخته می‌شود. علاوه بر این ممکن است فقط به‌عنوان یک کمک خواب مفید نباشد. بابونه دارای اثرات ضد باکتری، ضد التهابی و ضد افسردگی است. گزینه پیشنهاد بعدی، دمنوش اسطوخودوس است. این دمنوش بیشتر برای آرام کردن اعصاب، خواب بهتر، آرامش اعصاب و بهبود سلامت پوست شناخته شده است. مطالعات اسطوخودوس که به طور گسترده برای رایحه درمانی استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که به اضطراب، افسردگی و خستگی کمک می‌کند.