منشور 3ضلعی حجاب

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با یک کارشناس مذهبی مطرح شد

منشور 3ضلعی حجاب

والدین در هدایت فرزندان به‌سوی مسیری صحیح نقش اثرگذاری دارند چرا که فرزندان سالم در خانواده سالم رشد پیدا می‌کنند. در خانواده‌ای که پدر و مادر توجهی به مسائل مذهبی نداشته باشند ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری شکل می‌گیرد.

رعایت نکات اخلاقی و اعتقادی سبب می‌شود انسان در چهار‌چوب هنجارهای اجتماعی حاکم بر جامعه قدم بردارد و در این راستا فرزندان با آگاهی بیشتر در کنترل صحیح خواسته‌های خود قدم برمی‌دارند که این خود یکی از عوامل سلامت خانواده و نهایتا جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم؛ جامعه‌ای که آینده آن به‌دست همین فرزندان ساخته خواهد شد. تبیین حجاب ابتدا باید از خانواده آغاز شود اما این‌که خانواده چطور به این موضوع بپردازد بسیار اهمیت دارد و در شکل‌گیری آن در ذهن کودک و نوجوان تاثیرگذار است.

محسن نصری، کارشناس مذهبی درخصوص چگونگی تبیین حجاب در خانواده می‌گوید: ‌نگاه کلان یک منظومه یا منشور سه‌ضلعی داریم که برای ترویج، ‌تبلیغ و فرهنگ‌پذیری حجاب به آن نیاز هست که در هر مقطع و شرایط سنی و شغلی این منشور قابل تعریف است و به ‌کار می‌آید.
   
 خداشناسی در راس منشور حجاب
نصری با تاکید بر این‌که اولین ضلع این منشور خداشناسی است، توضیح می‌دهد: «در بسیاری از مواقع مفهوم خدا، عدالت خداوند و اطاعت از خدا را به‌درستی تبیین نکرده‌ایم‌. این کوتاهی بر گردن خانواده،  جامعه، دانشگاه، ‌رسانه، ‌حوزه علمیه و ‌همه ارگان‌های تاثیر‌گذار در امر آموزش و فرهنگ‌سازی است‌. وقتی خداشناسی برای کودک و نوجوان تبیین پیدا کند، توجه به اوامر خداوند بیشتر صورت می‌گیرد و در کنار آن حجاب که یکی از اوامر خداوند است نیز بین جوانان بیشتر اجرا می‌شود‌. امام علی(ع) در یکی از نامه‌های خود خطاب به امام حسن و امام حسین (ع) می‌فرمایند‌: «‌من تربیت شما را با قرآن شروع کردم.» به همین دلیل با بهره‌گیری از این درس امام علی‌(ع) باید مفاهیم قرآنی بیشتر در خانواده‌ها تقویت شود. مفهوم قرآنی بودن زندگی تنها به معنی خواندن تجوید و صوت و لحن نیست بلکه عمل به مفاهیم قرآنی و بهره‌گیری از آن در زندگی افراد است.»‌
این کارشناس به این موضوع تاکید می‌کند که ضلع دیگر این منشور غرب‌شناسی است و در توضیح آن می‌گوید: غرب با قدرتی که از طریق رسانه دارد با کمک شبکه‌های مجازی، اجتماعی و با استفاده از تکنولوژی که در دست دارد، تلاش می‌کند سبک‌زندگی جدیدی را ترویج و تبلیغ کند و فرزندان ما، دانش‌آموز یا کودکان ما به‌واسطه دوستان، ‌اقوام، ‌همکلاسی‌ها و اطرافیان تحت‌تاثیر این فرهنگ قرار می‌گیرند و این همان چیزی است که ما باید از آن دوری کنیم. 
نصری به این ماجرا تاکید می‌کند که «‌این وظیفه خانواده یا رسانه است که در قالب هنر بتوانیم وضعیت نامناسب زن و بی‌ارزشی او را در فرهنگ غربی در قالب هنر به‌طور مستمر به جوان نشان دهیم‌. باید این مفهوم برای جوان تفهیم شود که وقتی راه به سمت صراط مستقیم نباشد، می‌تواند زشتی‌ها را زیبا نشان دهد که مصداق واقعی آن زندگی سبک غربی است که واقعا زندگی شیطان است که توانسته با این هجمه، سبک زندگی را در همه کشورها از‌جمله کشور ما تحت‌تاثیر قرار داده و بسیاری را جذب این زیبایی‌های ظاهری کند.» 

ایران‌شناسی و غرب شناسی 2 ضلع دیگر منشور حجاب
نکته اینجاست که بسیاری از نویسندگان و محققان آمریکایی خودشان به این ظلمی که بر سر زنان آمده‌، اذعان و اعتراف کرده‌اند. این را می‌شود از کتاب بازگشت غرب به عفاف متوجه شد. بسیاری از نویسندگان زن آمریکایی بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که زن‌ها به‌دلیل عدم رعایت بسیاری از موارد و به نام آزادی به‌شدت مورد ظلم قرار می‌گیرند اما حجاب می‌تواند زن را از بسیاری این خطرها مصون نگه دارد. 
او به ضلع دیگر منشور حجاب اشاره کرده و تاکید می‌کند:« ضلع دیگر این منشور که می‌تواند در تبیین حجاب بین جوانان تاثیر‌گذار باشد، ایران‌شناسی است؛ یعنی شناخت ایران و ارزشگذاری زن می‌تواند نکته بسیار مهمی در کنار غرب‌شناسی و خداشناسی معرفی شود‌. این بر کسی پوشیده نیست که ما بارها شاهد این بوده‌ایم که زنان با‌حجاب ما در بسیاری از موارد توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری را در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و علمی کسب کنند. تاریخ نشان می‌دهد که ما در عرصه‌های مختلف سیاسی، زنانی را داشته‌ایم که با حفظ حجاب، مبارزات سیاسی کرده‌اند. کم نبودند زنانی که مدال‌های علمی جهانی در عرصه‌های مختلف به‌دست آورده‌اند و پرچم کشورمان را با حجاب در میادین بین‌المللی به اهتزاز درآورده‌اند‌. معرفی این زنان و نگاه‌شان به وضعیت حجاب می‌تواند به‌عنوان الگویی برای زنان و دختران جوان ما به‌شمار برود‌. سنگینی این ضلع بیشتر بر دوش رسانه سنگینی می‌کند‌. این وظیفه رسانه‌ها‌ست که این زنان موفق را معرفی و در جایگزینی سبک زندگی ایرانی و اسلامی به جای فرهنگ غربی که امروز با قدرت فضای مجازی تلاش می‌کند که در زندگی جوانان ما رخنه کند همه همت خود را به‌کار ببندد.» 
او می‌گوید: «معرفی ایران و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در کنار معرفی سبک زندگی غربی و ضرباتی‌ که فرهنگ غرب به پیکره زندگی خانوادگی وارد کرد، می‌تواند خود به خود افراد را به سمت خدا‌شناسی سوق دهد‌. آن وقت است که می‌توانیم به این موضوع برسیم که حجاب را با زبان ساده به فرزندان آموزش دهیم.» .   به اعتقاد این کارشناس مذهبی وقتی بچه‌ها در خانواده با حجاب آشنا شوند و به این نتیجه برسند که حجاب می‌تواند دست شیطان را از زندگی‌شان کوتاه کند، آن‌وقت است که تبیین حجاب در خانواده اتفاق می‌افتد و مهم‌تر این‌که کودک و نوجوان به این مفهوم می‌رسند که حجاب می‌تواند آنها را به آرامش برساند.

مهرسانا اردشیری - گروه جامعه