عدد خبر

عدد خبر

یک میلیارد دلار
سرمایه‌گذاری در مکران

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی افتخار دارد تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در توسعه زیرساخت‌ها و در پروژه‌های صنعتی سواحل مکران سرمایه‌گذاری داشته‌است و در صورت موافقت دولت با تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مکران، ما نیز آمادگی خود را برای عضویت اعلام و از آن حمایت می‌کنیم.
مهدی غضنفری، حمایت از توسعه سواحل مکران را مثبت ارزیابی و آن را یکی از اهداف صندوق توسعه ملی عنوان کرد و افزود: به‌طور حتم حمایت از پروژه‌های با بازدهی بالا همواره مدنظر صندوق بوده‌ و در اولویت قرار دارد.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، دغدغه همگانی نسبت به تلاش‌های کشورهای همسایه و همتایان آنها در استفاده از ظرفیت‌های بالای سواحل و دریا را امری طبیعی دانست و عنوان کرد: به‌منظور حفظ منافع ملی، ما نیز نباید در این رقابت تنگاتنگ، از همسایگان خود عقب بمانیم و باید پیشتاز باشیم. 
این امر مستلزم روشن‌بینی بیشتر و گریز از تله‌های حکمرانی است؛ چرا که شاید امکان استفاده از فرصت‌های تولید و تجارت و در نتیجه توسعه موجود برای همیشه برای ما فراهم نباشد، این پدیده در سایر حوزه‌های دیگر همچون دستیابی به هاب هوایی، هاب لجستیک زمینی و دریایی یا مهد علم و فناوری بودن حاکم است.
غضنفری، ضمن تأکید بر استفاده از تجارب ارزشمند شرکت‌های موفق و بنام داخلی، افزود: با یک نگاه چندبعدی و استفاده از دیپلماسی خارجی بر اساس تعامل و گفت‌وگو با همسایگان و دیگر کشورها، می‌توانیم همزمان از تجارب متخصصان خارجی بهره بگیریم و راه را برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هموار کنیم.
وی با تأکید بر خودداری از تصور «توهم بیکرانگی منابع» ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی نیز همانند هر بانک و صندوق دیگری محدود است و تصور استفاده از منابع صندوق در تمام بخش‌ها و به‌جای بودجه جاری و عمرانی، نادرست است و وضعیت آن را به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی دچار می‌کند./ تسنیم

70 درصد
تخفیف برای مشترکان پرمصرف گاز

مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: سال ۱۴۰۱ براساس بند (م) تبصره قانون بودجه، وزارت نفت موظف بود الگوی مصرف گاز را با همکاری برخی دستگاه‌های دیگر مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اصلاح کند. وی افزود: براساس بند (ک) تبصره ۱۵ قرار بر این است که مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، گازبهای‌شان رایگان شود. وی ادامه داد: محل تامین اعتبار آن از محل افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف و بدمصرف خواهدبود. رحمانی با اشاره به این‌که در آذرماه دولت مصوبه ای را ابلاغ کرد که سه پله اول مصرف گاز که متعارف هستند، بدون تغییر تعرفه بودند، تاکید کرد: پله‌های چهارم تا ششم ۳۰درصد افزایش تعرفه نسبت به سال گذشته و پله‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش تعرفه را داشت.
وی با تاکید بر این‌که مشترکان حاضر در پله‌های چهارم تا دهم مشترکان پر مصرف هستند، گفت: پله یازدهم و دوازدهم مشترکان بسیار پرمصرف و بدمصرف هستند. تعرفه گاز در پله یازدهم مبلغ ثابت 5000تومان و در پله دوازدهم 6000تومان تعیین شده‌است. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به هشدارهایی به مشترکان از سوی رسانه‌ها و مسئولان در خصوص رعایت الگوی مصرف برای دوری از قبوض نجومی گاز، افزود: مصوبه افزایش تعرفه گاز از ۱۶ آذر اجرایی شد که همزمان با موج سرمای شدید در کشور بود.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به سرما، رئیس‌جمهوری تاکید کرد که برای کمک به شرایط اقتصادی مردم، تا پایان سال ۷۰ درصد تخفیف برای افزایش تعرفه‌های جدید گاز اعمال شود.
وی افزود: این مصوبه البته به قوت خود باقی است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعرفه‌ها تغییر نمی‌کند اما در این سه ماه سرد سال این تخفیف اعمال می‌شود. به گفته رحمانی، هفته آینده تعدیل قبوض اجرایی می‌شود و قبوض جدید بر اساس تخفیف ۷۰درصدی اعمال خواهدشد./ ایلنا