توسعه صادرات با خط جدید کشتیرانی بوشهر

توسعه صادرات با خط جدید کشتیرانی بوشهر

بوشهر در مجاورت خلیج‌فارس و با ظرفیت‌های مهم بندری برای صادرات و واردات، از بنادر مهم و مرکز اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود. میزان تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه در سال گذشته، نسبت به سال پیش‌تر از آن 21 درصد افزایش نشان می‌دهد. حالا با امضای یک تفاهم همکاری زمینه فعالیت خط جدید کشتیرانی بوشهر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس با تمرکز ویژه بر کشور امارات به وجود آمده است. اتفاقی که می‌تواند ترغیب و تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان را برای استفاده از بستر این بندر به همراه داشته باشد زیرا هم اکنون بخش زیادی از صادرات آبزیان استان بوشهر از طریق بنادر همجوار صورت می‌گیرد. همچنین اجرای طرح جامع نیز چراغ راهی برای توسعه بنادر کوچک شمالی بوشهر است که این مهم به عنوان اقدامی بسیار ارزشمند در سه بازه زمانی 5 ساله تدارک دیده شده است.

در حال حاضر بندر بوشهر در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری رتبه برتر و از لحاظ عملکرد کانتینری و حجمی به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم کشور را به خود اختصاص داده و در کنار اینها طرح توسعه بنادر در بخش‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد. اوایل تیر ماه مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با بیان این‌که با تکمیل طرح‌های مجتمع بندری نگین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری در این بندر ۷ میلیون تن در سال به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، گفت: «طرح توسعه بندر کنگان نیز به‌خوبی در حال اجراست که نویدبخش رونق فعالیت اقتصادی ساحل‌نشینان استانی است که بیشترین مرز آبی را با خلیج‌فارس دارد.»
البته عمق کانال دسترسی بندر بوشهر هم اکنون 10.8متر است که بر اساس یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور باید با افزایش عمق شرایط تردد کشتی‌های 50هزار تنی فراهم و با احداث اسکله‌های جدید در مجتمع بندری نگین، پذیرش این کشتی‌های عظیم در بندر بوشهر فراهم شود.
 
 رشد ترافیک در بندر
سال گذشته و در شرایط تحریم‌های ظالمانه افزون بر 50میلیون تن کالا و انواع محصولات در بنادر 11گانه استان بوشهر تخلیه و بارگیری شد که از این میزان حدود 11 میلیون تن آن غیرنفتی و بیش از 39 میلیون تن نیز به حوزه نفتی اختصاص دارد. حالا و با فعالیت خط جدید کشتیرانی، تبادل تجاری بین بوشهر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تسهیل و سبب شکوفایی بیشتر این بندر بزرگ می‌شود.
در همین رابطه مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان اعلام با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری، زمینه فعالیت خط جدید کشتیرانی بوشهر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس با تمرکز ویژه بر کشور امارات راه‌‌اندازی شده، می‌گوید: «در ۱۰ ماهه امسال بخش کانتینری بندر بوشهر با رشدی نزدیک به ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۰ هزار و ۴۳۴ TEU کانتینر رسیده که این مهم نویدبخش رشد ترافیک در این بندر است.»
به گفته محمد شکیبی‌نسب، پیش‌بینی شده با خط کشتیرانی جدید، ترغیب و تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان به استفاده از بستر بندر بوشهر محقق شود زیرا هم اکنون بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان استان از بنادر همجوار انجام می‌شود.
این مسوول ادامه می‌دهد: «مدت اجرای قرارداد منعقد شده ۶ ماه است که با توافق طرفین قابل تمدید است.»
این خط جدید و بین‌المللی با ارائه تسهیلات مناسب به صاحبان کالا و صادرکنندگان به توجیه‌پذیری هزینه تمام شده صادرات از مبدا بوشهر در مقایسه با سایر بنادر و همچنین رونق بازاریابی در این بندر و بهبود حجم واردات و صادرات کمک مؤثری می‌کند.
   
امتیازهای ویژه صادرات کالا
تخفیف انبارداری کانتینرهای خالی و تخفیف هزینه جابه‌جایی ترمینالی کانتینر برای بارگیری به منظور صادرات و تخفیف ۵۰ درصدی خدمات مانیتورینگ کانتینرهای یخچالی صادراتی و وارداتی به صاحبان کالا از جمله مزیت‌های خط جدید کشتیرانی بندر بوشهر با کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.
از دیگر مزیت‌های گنجانده شده در تفاهم‌نامه فعالیت خط جدید می‌توان به تخفیف انبارداری کانتینرهای پر صادراتی تا سقف ۳۰ روز به میزان ۱۰۰ درصد کانتینرهای صادراتی به منظور بارگیری روی شناور، دریافت نکردن دیماند اضافه کاری گروه‌های عملیاتی و ستادی در روزهای تعطیل و تعدیل و جبران هزینه‌های خط کشتیرانی بر اساس دفترچه تعرفه سازمان بنادر اشاره کرد که در تفاهم‌‌نامه لحاظ شده است. براساس این تفاهم‌نامه، شرکت کشتیرانی موظف است برای هر باکس کانتینر صادراتی جدید از مبدا بوشهر، نسبت به هزینه در کرایه حمل به صاحب کالا تخفیف ویژه دهد که در این صورت اپراتور نیز به میزان ۲۰ دلار به صاحبان کالا تخفیف خواهد داد.این شرکت همچنین باید به صورت منظم هر دو هفته یک سرویس (۲ سرویس کانتینری در ماه) به بندر بوشهر اختصاص دهد.

نگاه ویژه به بنادر کوچک
استان‌های ساحلی از مقاصد نخست سفرهای روسای جمهور بوده و در آن برای سازمان بنادر و دریانوردی تکالیفی مشخص شده که و باید به طور جدی پیگیری و اجرا ‌شود.
در همین راستا به سواحل و به خصوص نوار ساحلی جنوبی به واسطه ظرفیت‌های فراوان نگاهی ویژه شده است. در حال حاضر توسعه و رونق بنادر کوچک در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد که نمونه‌ای از این رویکرد در استان بوشهر و با اجرای طرح جامع نمایان است.
در حوزه بودجه‌ریزی تلاش شده در بنادر کوچک به واسطه امرار معاش و معیشت مردم که مورد توجه ویژه است، رسیدگی به مطالبات مردم و پرهیز از پروژه‌های عظیم فاقد عایدی لازم برای ساکنان بومی در دستور کار قرار گیرد.

حوریه ملکی - گروه ایران