خاطرات ماندگار بام ایران

خاطرات ماندگار بام ایران

چهارمحال و بختیاری از استان‌های غربی ایران که به دلیل ارتفاع زیاد به بام ایران معروف شده. از مناطق خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و چشم‌نواز بوده که دارای بناها و اماکن تاریخی بسیاری است.گذری به این منطقه آنقدر جذاب است که حتما هر گردشگری را دوباره به بام ایران باز می‌گرداند.

کاخ قلعه دزک
قلعه دزک از جاهای دیدنی شهرکرد است و در جنوب شرق روستای دزک قرار دارد. واژه دزک از دو بخش دز یا دژ و «ک» تصغیر تشکیل شده است. دژک در واقع به معنی دژ کوچک برای استفاده نظامی ساخته شده بود. این قلعه از لحاظ معماری یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین قلعه‌ها و مکان‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری است، زیرا این استان چندین قلعه دارد که همگی دارای قدمت تاریخی هستند. قلعه دزک از مهم‌ترین پایگاه‌ بختیاری‌ها در زمان مشروطیت و در زمان فتح تهران بود. این بنای تاریخی که شامل دو طبقه است، گر چه در ابتدا به قصد یک قلعه با استحکامات نظامی ساخته شد، اما بعدها با تزئیناتی که در آن صورت گرفت و طراحی‌ای که در داخل اتاق‌ها انجام شد، داخل کاملا شکل کاخ به خود گرفت. بنابراین به نوعی می‌توان آن را کاخ قلعه نامید. 

ماسوله زاگرس
روستای سر آقاسید کوهرنگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که در میان کوهستان‌های سرسبز زاگرس قرار دارد. معماری پلکانی، پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب و رسوم خاص و طبیعت بکر و تماشایی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این روستا به شمار می‌آید.طی سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال طبیعت‌گردان از این منطقه، گردشگران زیادی با این روستا آشنا شده و گردشگران خارجی نیز به این منطقه سفر کرده‌اند. این روستا به این دلیل  هنوز بکر و دست‌نخورده مانده که امکانات محدودی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان سفر به مناطق روستایی دنج و خلوت به شمار می‌رود. در فصل‌های سرد سال جمعیت روستای سر آقاسید کاهش می‌یابد و در طول فصل‌های گرم گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند. عشایر بختیاری نیز در ششماهه نخست سال به اطراف این روستا کوچ می‌کنند. این روستا میان کوه‌های زردکوه بختیاری واقع شده است و شباهت‌ زیادی به روستای ماسوله در استان گیلان دارد. به همین دلیل از آن با نام «ماسوله زاگرس» یاد می‌کنند.

پل زمانخان
پل زمانخان ترکیبی فوق‌العاده از طبیعتی شگرف همراه با تاریخ است. این جاذبه دیدنی در امتداد رودخانه زاینده‌رود در فاصله 29 کیلومتری از شمال شرقی شهرکرد به دستور زمان‌خان ایل‌بیگی، یکی از سران ایل قشقایی ساخته شد. پل زمانخان با طول 32 متر و ارتفاع 12 متر روی سه‌ پایه سنگی و دو دهانه 8 متری از سنگ آجر، ملات گچ و ساروج ساخته شده است. این پل به دلیل داشتن پایه‌های سنگی مستحکم در مقابل بارش باران و طغیان رودخانه زاینده‌رود بسیار مقاوم بوده و همانند دیگر پل‌های ساخته‌شده در آن زمان فرو نریخت. در حقیقت استفاده از صخره به عنوان موج‌شکن و پایه و همچنین قرارگرفتن دهانه‌های پل بر روی این صخره باعث چندبرابرشدن مقاومت آن شده است. این پل امروزه از نظر گردشگری از اهمیت وافری برخوردار است و بسیاری از گردشگران و افراد محلی برای تفریح و سرگرمی آن را انتخاب می‌کنند.