4معیار تعیین دستمزد 1402 کارگران

4معیار تعیین دستمزد 1402 کارگران

هر ساله پیش از تعیین دستمزد کارگران، جلسات کمیته مزد شورای عالی کار برگزار می‌شود. در این جلسات نمایندگان سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت حضور دارند.

در این جلسه، مواردی که باید برای تعیین دستمزد لحاظ شود، بررسی می‌شود؛ از جمله هزینه‌های سبد معیشت و تورم. در واقع کمیته دستمزد شورای عالی کار در پایان نوعی توافق و اجماع را میان سه گروه یادشده ایجاد می‌کند تا مصوبه آن در جلسه شورای عالی کار به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نمایندگان دولت، گروه کارفرمایی و دولت بررسی و مقدار نهایی افزایش دستمزد، نهایی و تصویب شود. برای تعیین دستمزد 1402، همین قاعده باید پیش گرفته می‌شد تا اجماع صورت گیرد اما حالا برای ما پای اما و اگر به میان آمده است. تاکنون دو جلسه کمیته دستمزد در وزارت کار تشکیل شده‌است اما به دلیل نحوه آرایش و ترکیب نمایندگان دولتی و شیوه گفتمان آنها، تصمیم بر این شد که نمایندگان کارگران نسبت به تشکیل فوری کمیته تخصصی مزد اقدام نمایند؛ یعنی کارگران خود کمیته دستمزد را به صورت مستقل راه اندازی و هزینه‌های سبد معیشت و معیارهای دیگر را بررسی کنند. در حال حاضر هیات هفت‌نفره‌ای متشکل از کارشناسان علوم تغذیه، کارشناسان اقتصادی، کارشناس آمار و تنی چند از فعالان کارگری و بازنشستگی شروع به کار کرده‌اند تا بتوانیم منافع کارگران را در دستمزد 1402 لحاظ کنیم.

این کمیته در سال جاری با مطالعه بر روی چهار سرفصل اساسی کار خود را ادامه خواهد داد.
1- رسیدن به میزان کالری مورد نیاز بدن بر اساس جنسیت و  سن. 
۲- مطالعه روش‌های تعیین بعد خانوار و رسیدن به عددی نزدیک به واقعیت بر اساس مطالعات آماری نفوس و مسکن. 
۳- مطالعه اثرگذاری مزد بر تورم و بیکاری و تعیین ضریب همبستگی آن طی ۴۰ سال گذشته.
۴- استخراج تناسب واقعی میزان اثرگذاری مزد کارگران بر تورم در مقایسه با سایر مولفه‌های اثرگذار. 
ممکن است نیاز باشد در جلسه آتی کارگروه مزد کشور با سبد مستقل در جلسه حاضر شویم و یافته‌های خودمان را به دولت ارائه دهیم، چرا که دولت در جلسات کارگروه مزد نتوانسته وضعیت لازم و مدنظر گروه کارگری را لحاظ کند؛ پس بهتر است که گزارش مستقل را تهیه و به نمایندگان دولت و گروه کارفرمایی ارائه کنیم. در غیر این صورت دستمزد 1402 نمی‌تواند در حالت ایده‌آل تعیین شود.

​​​​​​​محسن باقری | رئیس کمیته مزد کشور