زیبا بودن را برای کودک به ارزش تبدیل نکنید

زیبا بودن را برای کودک به ارزش تبدیل نکنید

نتیجه‌ یک پژوهش نشان می‌دهد درصد زیادی از زنان و دختران ایرانی از ظاهر خود ناراضی‌اند و به‌دنبال راهی برای جبران آن هستند.

 دختران امروزی با کودکان نسل قبل تفاوت زیادی دارند. این کودکان به تقلید مادران‌شان به انواع آرایش، رنگ مو و... تمایل دارند اما نکته بد ماجرا این است که بعضی از مادران، کودکان خود را آرایش می‌کنند بدون آن‌که از عوارض آن آگاه باشند. بچه‌ها هم گاهی با استفاده از این لوازم، عروسک‌های خود را آرایش می‌کنند و شور و اشتیاق‌شان به آرایش را این‌گونه نشان می‌دهند. بسیاری از والدین اجازه آرایش به آنها می‌دهند یا بسیار دیده شده که در مهمانی‌ها و جشن‌های مختلف، مادران به آرایش کودک‌شان می‌پردازند بدون این‌که بدانند این لوازم چه مضراتی برای آنها دارد یا این‌که از عوارض روحی آن با خبر باشند و این بزرگ‌ترین اشتباهی است که خانواده‌ها انجام می‌دهند. در واقع به این روش نخستین چیزی که به ذهن کودک می‌رسد این است که اگر زیبا باشم، هویت فردی جدیدی پیدا می‌کنم و شخصیتی چشمگیر خواهم داشت. او گمان می‌کند با تغییراتی که در خودش ایجاد می‌کند، می‌تواند روی دیگران تاثیر مثبت بگذارد و تصویری جذاب از خود در ذهن دیگران بسازد و هویتی آرمانی کسب کند.
​​​​​​​ دیده شدن یکی از اولویت‌های مهم دوره کودکی و نوجوانی است. در واقع با آرایش کردن کودک از همان ابتدا دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شود و این در دوران نوجوانی و جوانی برای او دردسر ساز می‌‌شود. اگر والدین کودکی دارند که هنوز تا نوجوانی‌اش زمان باقی مانده، بهتر است از همین حالا بکوشند، اعتماد به نفس و عزت نفس او را تقویت کنند و کاری نکنند که نوجوان‌شان گمان کند تمام شخصیت او به ظاهرش وابسته است. یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس، شناسایی ترس‌های فرزندان است و بعد از ریشه‌یابی، آگاه‌سازی و راهکار‌های مدیریت ترس است. یکی از راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس، در نظر گرفتن مهارت‌ها یا کار‌هایی است که به فرزندمان احساس مفید بودن و ارزشمندی می‌دهد.